Gå til innhold

Tavle-info om flytider - prosedyrer?


Bjørnar Pettersen

Anbefalte innlegg

Jeg kjører til tider taxi i Bodø, og der har vi samme info på taksameteret som det som kommer på tavlene i avgangshallen. Det betyr at vi er oppdatert på forsinkelser og estimerte tidspunkter for avganger/ankomst.

 

Ved slike oppdateringer - f.eks. forsinkelser hos en flight, dårlig vær/overflyving/omdirigering, hvordan er de konkrete prosedyrene?

Hvem gjør hva av avgjørelser og informasjons-flyt?

 

Vi har merket at det på ettermiddag/kveld, går mye tregere å oppdatere denne informasjonen. Er det tilfelle, og hva forårsaker i så fall forskjell i tid?

 

En annen ting jeg la merke til - sist tirsdag kveld var det en flight (DY) som ankom først kl. 03.00 på natta. Denne stod ikke oppført i det hele tatt om jeg gikk på Avinors webside for avgang/akomst Bodø Lufthavn.

Er avgang/ankomst på Avinors web ikke pålitelig? Det virket å være store forskjeller der i forhold til det som kom på tavlene (og i taxiene).

 

Hadde vært interessant å få litt input på akkurat dette med flightinfo og prosedyrene der.

 

Bjørnar P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som vises på skjemer og avinor.no er alt oppdatert av handlingagentene som er på flyplassen. Skjermene blir fortløpende oppdatert ettersom ny informasjon kommer inn fra de flyplassene som flyene kommer fra. Som du sikkert kjenner til flyr et fly ganske mange strekninger i løpet av en dag, og selv om man får inn en estimering om når flyet kommer til å lande, kan flyet fremdeles ha mange strekninger igjen å fly før det kommer til din flyplass, og man får ikke riktig tid før flyet faktisk har tatt av mot din flyplass.

 

En annen ting er at det kan være mindre bemanning sent på kveld og natt, og på disse tidene har man ofte ikke en dedikert person som sitter å passer på at alt blir oppdatert riktig på skjermene (ikke en prioritet), og enkelte fly kan da ikke bli oppdatert.

 

Jeg kan desverre ikke snakke for Bodø, men det er slik det skjer her litt lenger sør :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse tavlene oppdateres når hvert enkelt flyselskap sender inn ankomst/avgangs meldinger til en datamaskin i oslo drevet av Avinor. Det samme gjelder dersom det gis beskjed om ny tid.

Om det er stasjonen lokalt som tar disse beslutningene, eller hovedkontoret kommer ofte an på hvor alvorlig endringne er.

 

Med andre ord. Dersom et fly ankommer bergen, og vedkommende som har ansvaret for det ikke setter ankomst i systemet, vil den store tavlen med ankomster vise at flyet ikke har kommet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det da at når en ankomst på natta ikke befinner seg på Avinors ankomst-web, så er det fordi ingen fra det selskapet har meldt inn dette til Avinor - eks. fordi ingen hos Norwegian er i operativ tjeneste på det tidspunktet?

 

Hva med Brussel - som vel styrer slot-tider etc. - er de noe inne i bildet i slike tilfeller, eller er det kun serveren i Oslo hos Avinor alt går igjennom?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serveren hos Avinor styrer tavlene, så med mindre selskapene selv legger inn "Ny tid" grunnet slot, vil du ikke se det.

Du skal kunne se flightene på tavlen selv om ingen er på vakt, men den vil aldri forsvinne, da ingen kan sende avgangsmelding dersom de ikke er der. Hvorfor noen ikke er der vet jeg faktisk ikke, har ikke møtt på det problemet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...