Gå til innhold

Gardermoen Realtime event 14.12.08


Anders Henriksen

Anbefalte innlegg

ENGMRealtime820.JPG

Gardermoen Realtime Sunday 14th of December

 

We are delighted to welcome you to the first Gardermoen realtime event, that will be held on Sunday the 14th of December 2008 from 15 to 21 UTC.

 

Expect high traffic load in Norway's and one of VACC Scandinavia's biggest events.

ENGM Oslo Gadermoen will be fully staffed with professional and friendly ATC.

 

Oslo Gardermoen is the largest airport of Norway and has about 750 arrival/departures every single day. The ATC-system used in Gardermoen is between the world's most advanced and futuristic systems. It's able to cope with 80 movements every hour.

 

The Airport is very modern; it was opened on the 8th of October 1998. I contains of a large civil passenger terminal in between the two parallel runways with a length of 2.950 meters and 3.600 meters respectively.

 

During this event you may expect speed restrictions, holdings and transitions.

 

Please check out the Pilot info and Charts and Scenery menus.

 

We are looking forward to see you in the vicinity of Norwegian skies.

 

Book your flight now at http://www.vaccsca.org/event

 

Best regards

 

The Scandinavian Event-team.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ta dette som et "Svenskespøk" og som et forsøk til å være morsom. (Svenskehumor);-)))))))))

 

Bare så det er helt klart nybegynnere HOLD DERE UNNA!!!!! Dette er KUN for de proffe!!!!! Som nybegynnere er du IKKE velkommen.

 

 

Jack J Jackson

Svenskern i Spania

 

(som en gang koblet opp mot et event og ble "slakta" etterpå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Bare så det er helt klart nybegynnere HOLD DERE UNNA!!!!! Dette er KUN for de proffe!!!!! Som nybegynnere er du IKKE velkommen.

(...)

 

Selvom Jack skriver at dette er ment som å være morsom og vittig, tillater jeg meg, siden dette er et diskusjonsforum, å være uenig. ;)

 

Det er helt klart et poeng, at å koble til VATSIM for første gang på et event er lite gunstig. Det er derfor slike events annonseres på forhånd. Her er et tips til de som vil ha det virkelig gøy.

 

Finn ut (evt. book) hvilken flight du vil ta, TIDLIG i uken. Så tar du å gjennomfører samme turen, 2-3 ganger i løpet av uken i forveien. Fordelene er:

- du får gjort det kjent med kartene for flyplassene du skal besøke (nytter ikke å sette på progressive taxi nå vet du ;)

- du mestrer faktisk turens "egenheter", og får testet både fly og navigasjon

- om du tester på kveldstid, er sjansen stor for at du får testet med ATC

- hvis ja på siste, får man testet at man har filet en god rute og får satt korrekt squawk etc.

- Man får da plutselig det rushet når man skal gjennomføre "en kjent" tur, når du plutselig ser fly på alle kanter, og du taxser midt mellom 14 andre fly :grin:

 

Dette er ikke ment som noe kritikk til deg Jack. Dette er et tips til de som er nybegynnere - og ikke minst - et signal om at man kan forsøke å se det positive i ting, fremfor det negative!

 

Jeg lover: fullt hus med ATC, og stormende jubel :grin:

 

 

Ha en glad dag videre folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg gjorde det når jeg fløy i mitt første event valgte jeg å gjøre det helt på slutten slik at jeg ble et av de siste flyene som tok av. Deretter valgte jeg en destinasjon som ikke var så stor, og som det var lett å stifte bekjentskap med. Jeg føy da EKCH-ESGG. Det var fortsatt nok av trafikk slik at jeg egentlig hadde altfor mye å tenke på, så jeg er glad jeg valgte det tidspunktet jeg gjorde.

 

En annen mulighet er jo å holde seg i utkanten av eventet, men allikevel være med. Kan for eksempel fly fra Rygge eller Torp, og til en annen mellomstor flyplass i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje dumbt spørsmål' date=' men vi kan kun velge mellom de aktuelle dep/ariv som er sceduala der?[/quote']

Det bedste er, hvis du requester et slot.

Så finder vi gate og slot-tid til dig på forhånd.

Brug skemaet på denne side www.vaccsca.org/event/requestflight.php

(Den står også i teksten til hver af booking-siderne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok Peter og Anders takk for svar;)

 

Er altid usikkert når jeg kan være med og da er det veldig greit og bare hive seg med når jeg får tid uten at jeg lover noe jeg ikke klarer og holde ;)

 

Skjønner det at booka er pri og vi andre som kommer kommer i 2 rekke;). Men da forstår jeg at det er greit for oss andre også og hive seg med men vi bør ha litt tålmodighet ja;)

 

Ette annet spørsmål, jeg bruker mye txt isteden for Voice grunnet jeg må få med meg omgivelsen rundt meg hjemme her (unger kjerring etc :D ) dere som er ATC er det en ulempe for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekst er en ulempe, ja. Nå skal ikke jeg si alt for mye for resten, men jeg bruker tastaturet for veldig mange av de oppgavene som kan gjøres ved hjelp av musen (i VRC), og liker dermed å ha "chatte-linjen" (eller "komando-linjen" for dem som liker å pirke) ledig for slikt. Dessuten tar det lengere tid å skrive enn det gjør å snakke...

 

Uansett, husk;

--> Aviate, navigate, communicate! <--

Så om du får en instruksjon på tekst lønner det seg oftest å rette seg etter den før du begynner å skrive tilbake...

 

Vi kommer ikke til å ignorere deg bare fordi du bruker tekst, men Voice er absolutt foretrukket! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med fare for å gjennta meg selv (og sikkert mange andre);

Vær så snill å lese det som er relatert til SID og STAR på flyplassene dere flyr til. Og om dere får en instruksjon som dere enten ikke forstår innholdet av, eller vet dere ikke er i stand til å gjennomføre; si ifra!

 

Ikke mye er så frustrerende som å gi en pilot en SID (eller STAR) for så å se at piloten er bokstavelig talt over alle hauger...

 

Et event er ikke riktid tid for grunnleggende opplæring i verken navigasjon eller folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...