Gå til innhold

:Pensjonistdusten.......


Jack J Jackson

Anbefalte innlegg

har et spørsmål...... igjen!

 

Scenariot er følgende:

 

Jeg tar en tur ENGM-EKCH-ENGM. Sjekker (med VRoute)FØR jeg kobler meg opp på VATSIM hvis det er controller på begge sted. Negativt. Starter opp på ENGM. Vædret er miserabelt og det er nesten ikke noen sikt, tåke og snøslaps, er jeg glad jeg bor i Spania??? Turen til EKCH går helt greit og jeg rekker å ta en brødskive før jeg vender "hjem" igjen. Sjekker 3-4 ganger underveis til ENGM om det nå er controller der, men ikke!!! Så begynner approachen og det er ikke noen forandring på været, fortsatt nesten ingen sikt og ingen controller. Begynner å tenke på hvis jeg skall kutte ut ENGM og gå til ENTO/ENVA. Tar sjansen på at det er "godkjent" sikt og går mot 01R og ILS. Så svinger jeg inn på finalen og er "established" (ser fortsatt ikke rullebanen) og pulsen øker. SÅ....... får jeg beskjed om å kontakte controlleren på ENGM!!!!!!! Han som ikke var til stede for 3 minutter siden er plusselig der!!!!

 

Nå spørsmålet. Hva skal jeg gjøre i denne situsajonen? Fortsette med landningen å drite i å ens forsøke å få til dette med radio mm å ta kjeft etterpå? Avbryte og gå til "hold" for å få tid til å ta kontakt? Fortsette på finalen og ta sjansen på at jeg rekker å ta kontakt, med risiko for å gå rett i bakken?

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener Jack, men du er nok ikke dust riktig enda :)

 

det jeg pleier og gjøre under DEP og ARR er at jeg skriver TXT i unicom for eks "SAS 1464 established RWY 01L" dermed vil alle fly som er i nærheten eller på ground vite det sånn at det ikke blir noe misforståelser, men jeg er fortstt ussiker på om ATC vil kunne se dette som du skrev før ham logger på, men det er greit å gjøre uansett.

 

men hvis ikke det funker så ville jeg nok tatt kontakt.. Jeg syns i dette tilfelle at du skulle ha lagt litt av skylden på ATC når du flyr i C så skal han kunne se at,

"OK han er på final, da skjønner jeg at han ikke kan kontakte meg, jeg lar han lande og ber han kontakte meg etterpå"

 

Hva gjorde du egentlig, landa du uten å kontakte han eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, Alex, men de på bakken er sannsynligvis på ATC'ens frekvens og da vil de jo ikke se meldinger fra unicom..

 

Er jo bare å kontakte med voice eller tekst og så sier du at du er established som sagt og så sier jo atcen om du skal ta go around eller bare lande? I sånne tilfeller er voice det beste å bruke for din egen del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På final ville jeg ha konsentert meg om flyet og å lande. Hvis jeg logger meg opp som ATC på en flyplass, og det viser seg at det er et ac på final - lar jeg være å kontakte han inntill landingen er gjennomført.

 

Generelt er det vel slik at et fly på (short) final som får en "melding" fra ATC, ofte får beksjed om "No readback" Det er jo nettopp fordi at piloten skal konsentrere seg om landingen. Dette gjelder selvsagt ikke ved viktige beskjeder.. eks; Go around, pga ac på rwy'en osv.

 

Nå vet ikke jeg hvor "nært" du var rwy'en, men i denne sistuasjonen vil nok din egen dømmekraft være viktigst. Tror nok at ATC'en ville ha hatt forståelse for at du konsentrerte deg om landingen. Men som alltid er det i situasjoner med dårlig sikt/vær, at det er flott å ha ATC sin bistand. At det kan være hektisk under innflyving og landing med ATC og alle ting som skal utføres på flyet er jo en kjent sak. men det er vel litt av det som får oss til stadig å vende tilbake til denne flotte og spennende hobbyen.

 

Lykke til videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle

 

Takk for, som vanlig, kjemefine svar. Bare for å gi litt mer informasjon.

 

1.

Jeg var på en høyde av 1200 ft og var konsentret for å se lyset fra rwy:en.

 

2.

Hva jeg gjorde? Feiget ut og koblet meg raskt ut fra VATSIM for å ikke forstyrre, da jeg visste at jeg hadde 2 fly 4-5 minutter etter meg for landning på ENGM.

 

De tre reglene for å fly er jeg klar over ;-))))) men inn i mellom så tar Altzhemieren over å da må jeg bruke LITT mer tid enn dere unge når jeg som 60+, Svensker å nybegynner er i en situsajon som ikke er helt vanlig for meg.

 

Må enda si at dette med real vær er MEGET moro.

 

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vet ikke om jeg hadde oppfattet det som så veldig provoserende dersom en pilot forsvant rett etter at jeg hadde sendt en "contactme". Jeg har nemlig selv opplevd at FS har gått nedenom og hjem idet jeg har motatt en slik beskjed...

 

For min del gjelder denne; "Første gang er en ulykke (uflaks, ect.), andre gang er mistenkelig, tredje gang er mord (les; med vilje)". Så dersom 3 fly på rad kobler fra etter at jeg har sendt beskjed om å kontakte meg når jeg sitter som ATC, da kan jeg bli provosert.

 

Jeg hadde faktisk en situasjon hvor 4 fly etter hverandre logget av etter at de kom inn i mitt luftrom. Hadde femtemann også forsvunnet, da hadde jeg logget av selv også, for da begynte jeg faktisk å bli litt småsint....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm....

 

Meget intressante svar. Igjen, tusen takk fordi at dere gidder å engasjere er.

 

Nei jeg syns IKKE at det er ATC:ens feil, det vill jeg gjøre klinkende klart. Nå var det slik at BÅDE jeg og ATC var nybegynner å da er det lov til å gjøre feil. Min hensikt var IKKE å "henge ut" noen, hensikten var å spørre så at JEG ikke gjør samme feilen en gang til.

 

Jeg har ikke peiling på hva en ATC ser eller ikke ser så jeg må bare stole på at hvis jeg får en melding så MÅ jeg svare så raskt som mulig. Her er det "sjefen" som bestemmer å jeg skall ikke sette dette i spørsmål. Enkelt å greit.

 

 

Jack J Jackson

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det Jack jeg har driti meg skikkelig ut på vatism jeg også og det er feil man lærer av. Men jeg syns at det er lettere for ATC og avvnete så lenge han ikke så det var noe annen trafikk i nærheten, hadde det vært et annet fly du kunne ha kræsjet med kunne han ha skrevet det i teksten etter min mening.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte med å la deg bli så satt ut Jackson! :grin:

Er bare virtuelle pax og du "mister ikke lisensen" til å fly på Vatsim selv om du gjør deg bort aldri så mye.

Så slapp av,forstår du ikke Atc,bare spør: "please repeat for SAS123". Snakker ATC uforståelig eller du rett og slett ikke skjønner hva han mener,be om at han skriver på txt. Værre er det ikke. ;)

Har forresten selv fått slike "pling" på short final t.o.m.

Er jo bare å overse,lande å så kan du tune inn frekvensen å be om "taxi to stand",og evt si at du ikke hadde mulighet til å tune inn på så kort varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tommy og takk.

 

Men du skjønner at jeg blir så lei meg når jeg "driter på draget". Vill gjøre allt så bra som mulig men så ender jeg opp med å bli en "gammel greten gubbe". For meg har dette blitt som "narko" jag bare MÅ få det til. Sitter nå å ser på DVD:en 747-400 Training (3 st) KUN for å IKKE drite meg ut. Når man er i min alder å det viktigste (for mange pensjonister) hver dag å gå på do å ha normal avf........ eller tenke på hvilken bingohall man skal besøke så dette med fly er et "MUST" å nå gir jeg meg IKKE!!!!

 

Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fortelle det litt fra ATC sitt perspektiv, så kan det være at han sendte ut en såkalt "contactme" melding til alle flyene i sin sektor, og dermed ikke tok hensyn til om du var på final, takeoff eller hva. Men når du da ikke svarer med en gang så skjønner ATC at du er opptatt. Om du da lander og takser helt til gate uten å ta kontakt, så er det mulig at enkelte ATC hadde blitt irritert, men du gjør ikke noe "ulovlig". Alle tillater litt tid før alle fly i sektoren er konrtrollert etter at en ATC nettopp har logget på.

 

Det samme kan også skje i virkeligheten, og skjer i virkeligheten ganske ofte. Flyplassen jeg fløy ut fra i USA, Gwinnett er en delvis kontrollert flyplass, dvs. den er ukontrollert om natten. Så om man da var og fløy tidlig på morgenen kunne man høre noe sånt som "Gwinnett Tower is now open,lass D airspace is in effect. All aircraft in Gwinnett D airspace report your position and intentions." Om jeg da var på final så svarte jeg ikke, men landet, taxet klar av banen og så meldte fra på radioen. For tårnet så jo forhåpentligvis at jeg var på final og skjønte i så fall at jeg var opptatt med landing. Det hendte også at Tower stilte meg et spørsmål eller noe 20 fot før jeg landet, da får de ikke svar med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jack! Jeg syns det er synd at du har så mange dårlige erfaringer med VATSIM så langt. Dette med at du dobbeltsjekker at det ikke er atc faller meg litt merkelig, men hver sin smak.

 

Når du får beskjed om å kontakte ATC så må du rett og slett ta omstendighetene i betraktning, er du for opptatt til å svare for øyeblikket (landing, takeoff, etc) så venter du til du har fulført det du driver med. Er du etablert på ILS 10nm ute så er det skjeldent et problem å kontakte ATC. Er du etablert på ILS og ligger under 1000 fot over flyplasshøyden kan du likegreit vente med å kontakte til du har landet. Sånt må du rett og slett finne ut av selv, alt går best om det går på pilotenes primisser.

 

Når det kommer til dette med at du "må få det til", så foreslår jeg at du tar tiden til hjelp. Vi som har vært her en stund og (vi liker i allefall å tro det) har et visst kompetansenivå, husker alle hvordan det var å begynne på VATSIM. Tro meg, jeg har gjort mange værre ting enn det du har skrevet her på forumet, og jeg vet om mange andre hendelser hos andre. Ikke tenk på det, hvis du ikke er et ekstremt tilfelle kommer du til å tabbe deg mye, og det er sånn vi lærer, er det ikke? :) Bruk forumet, ATC-ene og med-piloter til hjelp, man lærer ikke alt på en gang. Det er lov å bli frustrert over å ikke få til og over tabber, men ta lærdom av det, finn ut hva som gikk gærn't og bruk det neste gang til å få det til.

 

Føler du deg usikker på å fly i kontrollert luftrom foreslår jeg at du er sikker på at du har basiskunnskapene, og hiver deg utpå. Slik lærer du raskest. Om det er selve flygingen du trøbler med så vet de fleste av oss en god del. Vi er her for å hjelpe. La meg understreke det: Ikke forvent av deg selv å gjøre ting perfekt i starten, da blir det fort trassig å holde på. Bruk tid på å lære deg ting og å trene, og ikke gi opp før kneika. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, over kneika er det utforbakke! :grin:

 

Dersom jeg selv får en "contact me" beskjed fra en ATC som nettopp har logget seg på, så har det mange ganger hendt at jeg har landet før jeg har kontaktet ATC. Det er en vurdering og prioritering du er nødt til å ta selv som pilot...

 

Ellers; ikke vær redd for å feile, det gjør vi alle fra tid til annen. Det som er det fine med VATSIM er nettopp det at om du gjør noe feil har du alltid muligheten til å lære av det.

 

Btw; husker du da du nesten tok av i feil retning under Gardemoen Overload? Det er ikke altfor lenge siden jeg gjorde noe liknende selv... Jeg klarte faktisk å overgå feilen din; "cleared for takeoff runway 19 right" kom det fra tårnet, og jeg gav full gass ned 01L, og oppdaget det ikke før jeg hadde 60KIAS... :blush:

Dette var faktisk ikke så veldig lenge før Gardemoen Overload, og jeg lurer på om det ikke var PK som satt i tårnet. Flyet var en Dash 8-Q300.

Bare for å understreke at også de av oss som begynner å få bra med erfaring på VATSIM også gjør feil fra tid til annen. Jeg har nå over 1200 timer på VATSIM som pilot, og ca. 800 timer (819 minus tid som "Observer") som ATC, og selv om jeg føler at jeg begynner å få til det å fly skikkelig, så er det fremdeles ting jeg trenger å lære.

 

Til slutt kan jeg vel sitere oppkjørings-sensoren jeg hadde da jeg tok lappen; "Det at du nå har fått lappen betyr ikke at du er utlært som bilfører, men at du tillfredstiller kravene for å kunne kjøre på offentlig vei". Etter det fikk jeg et par hint på områder jeg kunne bli bedre på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...