Gå til innhold

Nye jagerfly


Carl Fredrik Ness

Anbefalte innlegg

Må rydd litt opp her...

Det har ALDRI vært forslag om at Norge skal kjøpe F-22. Dette flyet koster 3-4 ganger mere per stk. en det forsvaret har tenkt seg. Slik situasjonen står nå, mener jeg at avgjørelsen på hvilken type det blir, skal falle i første halvdel av 2002. (husker ikke eksakt når...)

De flyene det står mellom er Eurofighter, JSF og muligens F-16 Block 60.

Personlig håper jeg på Eurofighter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg for ikke så lenge siden så et program om saken ble jeg forbauset og nesten uvel over naiviteten hos høye herrer i forsvaret og regjeringen (vel, sistnevnte er aldri overraskende...), de snakket i vei om F16´s arvtager, kunne nesten se en hard en i buksa dems (sarkasme). At flyene koster vanvittig mye i innkjøp og vedlikehold samt at Norge fint klarer seg med enda en oppgradering av F-16, trodde jeg de visste forlengst, men det var fete glis og drømmende blikk. Man ser det stadig vekk i Forsvarsnytt bladet og. Altså sånt man som regel finner hos flightsimmere som stirrer opp på himmelen når en Falcon passerer.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

Vi kan godt vedde. Jeg slenger inn alt jeg eier og har på at det blir oppgradering av F-16 fremfor innkjøp av nye fly.

Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MLU programmet er så og si ferdig nå. Nesten alle (hvis ikke alle) F-16 er nå konvertert. Sakens kjerne er at dagens F-16 fly har et gammelt skrog/struktur. Uansett hvor mye man oppgraderer systemer og sensorer om bord, er det i realiteten fortsatt det samme flyskroget, som har en begrenset levetid. Levetiden på dagens F-16 MLU mener jeg å huske var satt til 2010-2015. Etter den tid vil skrogene være for gamle.

Når det gjelder kjøp av nye F-16 fly, må vi huske på at selv Block 50/52 og Block 60 (som langt fra er ferdig utviklet) i realiteten er et "gammelt" flyskrog. Det har vært en aerodynamisk utvikling siden 1970...

Når det gjelder JSF kontra EF, er begge svært kapable fly, men min subjektive mening er at EF er både penere og bedre... (Jens-Ole need not reply... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] )

Til slutt: Angreps og forsvarsfly?! En fighter er en fighter, uansett hvilken forsvarspolitikk man har.

Husk: "There is only two kinds of aircraft, fighters and targets!"

[ 03-01-2002: Endret av: Tom Erik Stave ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er kvaliteten på flyet som til slutt blir avgjørende. Politikken vil avgjøre jagerflykjøpet. Derfor tror jeg vi kommer til å kjøpe JSF av Big Uncle, fremfor EF2000, som er et samarbeidsprosjekt mellom flere land. Noen videre oppdatering av F-16 etter MLU er nok helt utelukket. Våre fly er nå 21 år gamle i Norge, men ble utviklet på slutten av 70-tallet. Som Tom-Erik sier er det et gammelt og meget slitt skrog. Forsvarets flytryggingblader er fulle av rapporter om snags på F-16. Dette er feil jeg tror forekommer fordi flyet er gammelt og slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg ble utrolig overrasket når jeg leste dette,hvordan kan det ha seg at så mange av dere ikke har den fjerneste peiling på jagerfly og Norges jagerfly politikk??

F-22 du liksom...

Valget stod mellom EF og F-16 Block 60,de skulle ha vært anskaffet nå men med regjeringsskiftet som var (krf/AP) ble det bestemmt at vi skulle ikke ha NOEN nye fly vi skulle heller vente på JSF.

MLU prosjektet er så og si ferdig selv om det kanskje er noen fly igjen som ikke er oppdatert,men jeg tviler på det vil bli oppdatert noe mere.

Skroget til F-16 fikk gjennom gå og ble fikset opp til en høyere standard under Falcon Up programmet.

Håvard,det svenske fly våpnet har operert med Viggen lengere enn vi har med F-16...

Jeg regner med at du tenkte på Gripen.

Personlig tror jeg vi må vente på JSF når det engang i fremtiden kommer,hvis den da værende regjeringen finner ut at "nei,vi trenger ingen fly i det hele tatt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

MLU prosjektet er så og si ferdig selv om det kanskje er noen fly igjen som ikke er oppdatert,men jeg tviler på det vil bli oppdatert noe mere.

Hvordan kan du tvile på det vil bli oppdatert noe mere? De oppdaterer jo hele flyparken til MLU, ikke bare noen fly!

[ 03-01-2002: Endret av: Tore Weldingh ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er at Tyskland driver på å fly disse Tornadoene og best av alt PHANTOMS!!!! Jeg ser de stadig fly over takene her. Bråker som et uvær og bruker like lang tid til å svinge en runde som en tom buss i nedoverbakke på holke uten kjetting [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

-Happy Flying

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske f-16 er så gammle at vedlikeholdsprogrammet de må igjenomm vert år koster astronomiske summer, så tror nokk at nye jagerfly kommer på plass i fremtiden, men det blir nok JSF. Det føler jeg meg meget sikker på. Vist jeg ikke tar feil så er det skrevet i forsvarets langtids melling en plass at JSF er flyet en ønsker å satse på. En annen ting er at norske firma er underlevrandører til JSF prosjektet, samt at JSF skal være arvtageren til bl.a. F-16

By the way: Hørt rykter om at forsvaret skal kjøpe nye C-130J , stemmer dette?

[ 03-01-2002: Endret av: Sveinung Helgeland ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Håvard Lund:

Når jeg for ikke så lenge siden så et program om saken ble jeg forbauset og nesten uvel over naiviteten hos høye herrer i forsvaret og regjeringen

Hahaha!

Her har vi sett ett program på TV, og vips så er vi verdensmester... LOL! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

]
Jeg må si jeg ble utrolig overrasket når jeg leste dette,hvordan kan det ha seg at så mange av dere ikke har den fjerneste peiling på jagerfly og Norges jagerfly politikk??

Kan ikke akkurat si at jeg vet så mye det norske flypolitikk, men jeg er nok helt enig med deg. Sikker på at Norge aldri kjøper F-22! Det er altfor dyrt og avansert. Jeg tror nok det blir mellom EF2000 og JSF... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

...ble det bestemmt at vi skulle ikke ha NOEN nye fly vi skulle heller vente på JSF.

Fredrik, ikke rakk ned på andre, når du ikke har gjort hjemmeleksa di selv! [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

I følge "Norges Forsvar" nr. 10 (2001) utgitt av NFF, står det mellom JSF og EF.

Norge skal bruke ca. 36-45 mill. på fly, som skal settes inn før 2015, men GIL (Generalinspektøren for luftforsvaret) mener vi burde begynne utskiftningen allerede fra 2010, for å sikre at alle flyene er byttet ut i 2015. Luftforsvaret vil ha 62 fly, men har akseptert helt ned til 48 nye fly. Får å få flyene før 2015, regner man med at Norge må delta i utviklingen, ellers stiller vi bakerst i køen, og risikerer å ikke få kjøpe fly før etter 2015.

Derfor ser det nå ut til at Norge i løpet av 2002 trolig vil delta i begge utviklingsprogrammene, for å ha begge muligheter åpene, da den endelige avgjørelsen av flytype ser ut til å la vente på seg...

P.S. Håvard, du kan maile meg, så skal jeg gi deg adressen min, slik at du kan sende alt du eier til meg... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

[ 04-01-2002: Endret av: Tom Erik Stave ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ønsket JSF for de er så enormt effiktive på bombing og luftkamp men de består av Boeing X35 og Lockheed Martin X32 men håper det blir x32 [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tore Weldingh:

Hvordan kan du tvile på det vil bli oppdatert noe mere? De oppdaterer jo hele flyparken til MLU, ikke bare noen fly!

[ 03-01-2002: Endret av: Tore Weldingh ]

Tror kanskje du missforstod litt,det jeg mente var at jeg tviler på at F-16 vil bli mere oppdatert etter MLU update'en,ikke at alle flyene ikke vil bli oppdatert til MLU.

 

Og Tom Erik les det jeg skrev før du begynner å rakkenere på meg er du snill [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Det er godt mulig du ikke har fått det med deg,men vi skulle ha tatt en avgjørelse om vi skulle bytte ut F-5en med EF eller F-16 Block 60 (tror det var i fjor),kjøpet av JSF var da lagt til 2015.

Det er først i det senere etter at de bestemmte at de ikke skulle ha noen EF eller Block 60s at det har kommet et valg mellom EF og JSF.

Det var først meningen vi skulle kjøpe 40 nye fly,så ble det 20 og så til slutt ingen da skulle vi heller vente på JSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Fredrik Edvardsen:

Og Tom Erik les det jeg skrev før du begynner å rakkenere på meg er du snill [image]images/icons/mad.gif" border="0[/image]

Jeg har lest hva du skrev, jeg quotet deg jo...

Slik det fremstår for meg, mener du at det er tatt en avgjørelse på at det IKKE blir F-16 Block 60 eller EF, men at vi skal vente på JSF. Dette er IKKE korrket. Det er foreløpig ikke tatt en avgjørelse på om det blir EF eller JSF. Kanskje på tidet du leser hva jeg poster. "Norges Forsvar" er en ganske pålitelig kilde...

quote:

Det er først i det senere etter at de bestemmte at de ikke skulle ha noen EF eller Block 60s at det har kommet et valg mellom EF og JSF.


Hæ?!! Her sier du at det er tatt en avgjørelse på at vi IKKE skal ha F-16 Block 60 eller EF, men at valget nå står mellom EF og JSF! Noe som skurrer her...

quote:

Det er godt mulig du ikke har fått det med deg,men vi skulle ha tatt en avgjørelse om vi skulle bytte ut F-5en med EF eller F-16 Block 60 (tror det var i fjor),kjøpet av JSF var da lagt til 2015.

F-5'en?! Hvordan kan du mene det? Allerede i St.prp. nr. 89 (1998-99) var det foreslått å legge ned 336 skvadronen og utfase F-5'en. Det har aldri vært snakk om å bytte ut F-5'en mot nye fightere. F-5'en skal utfases...

Dessuten kan du ikke si at kjøpet av JSF er lagt til 2015. For det første er det ikke avgjort om det blir JSF enda, dessuten; hvis ikke vi blir med i utviklingsprogrammet vil vi kanskje måtte vente helt til 2018 før vi får kjøpe flyet. Det har vi ikke tid til!

Det var det her med hjemmelekse da...

quote:

Det var først meningen vi skulle kjøpe 40 nye fly,så ble det 20 og så til slutt ingen da skulle vi heller vente på JSF.

Igjen, les min post du og, før du kommer med påstander. Dine tall er FEIL! Dessuten hvem har sagt at vi skal vente på JSF?... Det er ikke tatt noen avgjørelse enda!!!

[ 05-01-2002: Endret av: Tom Erik Stave ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jan Haakon Ore:

Jeg hadde ønsket JSF for de er så enormt effiktive på bombing og luftkamp men de består av Boeing X35 og Lockheed Martin X32 men håper det blir x32 [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Det er Boeing som har X-32 og Lockheed Martin som har X-35, ikke omvendt. Pentagon har bestemt at Lockheed Martin fikk kontrakten med sitt X-35. Men for at Boeing skal ha mulighet til å fortsette sitt utviklingsarbeid på jagerflyfronten får de bygge en brøkdel av X-35 flyene.

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man diskuterer dette er det en fordel at man vet hva man snakker om.Synsing og antakelser synes jeg gjør det hele litt usakelig.Tom Erik Stave gjør i denne diskusjonen det korrekte,han henviser til kilder,han vet hva han snakker om (han er tross alt i miljøet etter det jeg vet) og da blir det troverdig og etter min mening får han frem en riktig fremstilling av saken.

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt god mulig du ikke har fått det med deg Tom Erik,men vi overveide faktisk et kjøp av EF ELLER Block 60 en tid tilbake.

EF'en var tilogmed på Rygge for å vise sine kunster for regjeringen og de høye herrer i forsvaret,og dette var i forbindelse med en eventuell avløser for F-5.

Det ble så bestemmt etter at Stoltenberg tok over regjeringen at vi skulle ikke ha noen fly nå.

Det var i forbindelse med dette jeg sa at det først var meningen vi skulle ha 40 nye fly,da Block 60 eller EF,så 20 så ingen,vi skulle vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Hans Petter Stue:

Når man diskuterer dette er det en fordel at man vet hva man snakker om.Synsing og antakelser synes jeg gjør det hele litt usakelig.Tom Erik Stave gjør i denne diskusjonen det korrekte,han henviser til kilder,han vet hva han snakker om (han er tross alt i miljøet etter det jeg vet) og da blir det troverdig og etter min mening får han frem en riktig fremstilling av saken.

Han er i miljøet ja, det er for ordens skyld også Tore Weldingh. Og til opplysning skal begge disse til USA i 2004 for jagerflygerutdanning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere får ha lykke til alle sammen når dere en gang kommer dere avgåre.Det er en fin tid der borte,selv om det i perioder er veldig mye å gjøre...(var selv på Ft.Rucker)

Hans Petter [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...