Gå til innhold

VATSIM/Newbie


Steve Strøm

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er helt ny, men dette med VATSIM frister veldig. Jeg har fått tips om å begynne med Gamespy, men jeg har det probemet som alle? har med Vista..nemlig at den sier at du har logget på men en annen maskin, og derfor logges man av (har ikke funnet en løsning på dette). Derfor vurderer jeg og hoppe rett på VATSIM. Har noen spørsmål ang det...

 

1. Funker VATSIM med Vista?

 

2. MÅ man snakke live, eller kan man bruke ATC message board (som i singelplayer)? Grunnen til at jeg spør, er rett og slett så fersk, at jeg ikke helt vet hva jeg skal si ennå..

 

3. Er det bare å legge inn VATSIM, lage callsign å sette igang?

 

PS: Jeg har lest den tråden med alle tips om å komme inn og bare "være der" og legge merke til radiobruk, og bare observere, og være tålmodig..og det skulle jo bare mangle når man er ny...Men jeg må jo først komme meg inn.. :)

Fint om noen kan hjelpe med dette...Jeg mener at jeg har de filene som trengs...FSInn 1.2 og FSCopilot 1.6...og det er vel riktig?..Kan gjerne ta hjelp over MSN hvis det gjør det enklere enn "forum-chat"...men kanskje greit det også, ettersom flere kanskje lurer på de samme tingene...

 

takk på forhånd!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja

 

2. Nei,men hvorfor vil man på Vatsim uten å prate? Trodde det var hele vitsen jeg. Å ha realistisk levende interaksjon mellom kontroller og pilot. Er man ikke klar for det,kan man trene offline på kommunikasjon først er nå min mening.

Alt av Tekst går via FSInn eller SquawkBox ,men er veldig tungvindt både for deg som pilot, og kontroller vil jeg tro.

at jeg ikke helt vet hva jeg skal si ennå..

Da vet du vel heller ikke hva du skal skrive? ;)

Les/hør på disse to--> ATC kommunikasjon lydfil og ATC kommunikasjon tekst så blir det nok orden på saker se ;)

 

3.Teoretisk sett ja. Derimot er jeg litt av den mening at man må gå gradene gør man kommer dit. Dvs. at man kan det grunnleggende innenfor både kommunikasjon,navigering og bruk av charts.

VATSIM er tross alt siste steg på stigen i simverdenen som går ut på å simulere flytrafikken med kommunikasjon så realistisk som mulig. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tommy, takk for svar.

 

Jo, jeg er helt enig med deg at man burde gå gradene. Dette er jo ikke minst for at man ikke skal komme inn å ødelegge for andre.

Jeg mener at en god måte å lære kommunikasjon i VATSIM, er jo nettopp å sitte høre på kommunikasjon i VATSIM?..Jeg hadde på mange måter tenkt bare å være til stede, og høre på kommunikasjon, gjøre litt notater osv..

 

Men jeg ser poenget ditt, og at man som i alt annet bør gå gradene.

 

Er det mulig forresten og logge seg inn, og bare høre på en måte. Eller må jeg logge inn med flytype, flightplan, og alt som hører til?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Steve

 

Mitt tips til deg er å sjekke ut denne siden her.

Her står alt som du trenger å vite som pilot og er også noen tutorials med feks. en tur fra gardermoen til arlanda med hele frasologien mellom ATC og deg som pilot.

 

Så ville jeg lastet ned Servinfo som viser hvem som er online på vatsim (ATC/piloter).

 

Jeg ville gått inn på Servinfo og funnet en flyplass i først og fremst skandinavia og aller helst norge hvor det satt en ATC online. Når du har funnet en hvor det er online ATC så logger du deg inn på den flyplassen på en gate og logger deg på Vatsim.

 

Monitorer frekvensen og hør litt på. Grunnen til jeg sa skandinavia og aller helst Norge er at du sikkert vil lure på noe og at det kanskje er litt lettere å spørre en norsk atc fremfor en tysk (random valgt).

 

Ellers er det som alle andre ting at øvelse gjør mester, vi har alle vært nybegynnere en gang :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er viktig FØR du logger deg på VATSIM er å lære seg flyet du vil bruke godt. Har du ikke FMC eller kan fly SID/STAR så skriv dette i merknadsfeltet, og dermed vil ATC gi deg vektorer. Du må vite hvordan du stiller inn autopiloten og alle radioene, inkl. xponderen. Blir litt for dumt om ATC må forklare hvordan du setter en ny heading i flyet ;)

 

En annen ting er å ha kart tilgjengelig, og kan bruke disse.

Om ATC gir deg "cleared ILS runway 19R" så vil kartet vise bl.a. frekvenser og course (retningen på ILS-signalet).

 

Skriv også i merknadsfeltet at du er nybegynner så vil ATC ta spesielt hensyn til det. Og de som sitter som ATC i Norge er flinke og hjelpsomme i motsetning til i mange andre land der man bare får kjeft om man gjør det minste feil.

 

Lykke til og velkommen på VATSIM. Du blir garantert hekta når du har lært hvordan dette fungerer og blir litt trygg på onlineflyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen måte å gjøre dette på er at en annen logger seg på der du er og skriver PM på VATSIM hva du skal lese tilbake.

 

Dette har jeg prøvd og det fungerer veldig bra. Men de norske ATC-ene er svært kunnskapsrike og hjelpsomme bare du ikke logger deg på i den mest hektiske tiden. Sjekk Servinfo e.l. hvor mye trafikk det er der du vil logge deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gi deg tips fra ATC sitt synspunkt og dette gjelder egentlig alle, nybegynnere som erfarene:

 

Hvis du ikke skjønner hva ATC ber deg gjøre (du forstår ikke klareringen), be om en forklaring. Det å bare late som du vet hva du holder på med kommer alltid til å skape problemer.

 

Hvis du ikke forstår hva ATC sa, rett og slett fordi du ikke er så vant til å prate på radioen eller ATC kansje var litt for kjapp, ikke si til ATC at du hører han dårlig (f.eks. "reading you 2 by 5" og lignende). Det skaper unødvendig arbeid for ATC som da prøver å finne ut om noe er galt med oppsettet hans. Bruk frasen "Say again" for å få høre det på nytt eller be om å få det på tekst.

 

 

Hvis noe går galt, f.eks. at du ikke programmerte autopiloten/FMSen riktig, eller flyet rett og slett ikke gjør det du ønsket at den skulle gjøre. Si ifra til ATC så fort du skjønner at du ikke følger den klareringen du fikk. Det er absolutt ikke noe galt i å f.eks. be om midlertidig vektorering mens du prøver å løse problemet. Men det blir et problem hvis du plutselig gjør noe annet enn det ATC klarerte deg til å gjøre og så sier du ikke ifra.

 

Og ellers så gjelder jo KISS-prinsippet. Hvis du vil få frem et budskap og du er ikke så stø på engelsk og/eller frasologien, så er det absolutt ingenting som er galt med å hoppe over til norsk og evt. tilbake igjen til engelsk etterpå hvis du føler for det.

 

 

Så håper jeg å se deg i luftrommet i fremtiden. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...