Gå til innhold

I`m going in


Harald Strand

Anbefalte innlegg

Hei Hei

 

Mye mas på en dag dette!

 

Etter flere omganger med meg selv har jeg nå bestemt meg for at jeg skal prøve VATSIM

 

Har lasta ned FSInn og FSCopilot

 

Et par newbie spørsmål

 

1. Hvordan fungerer voice?

2. Hvordan ser jeg hvor det er ATC og hvor de er pålogget?

3. Hvordan connecte til FS9?

4. Hvordan velger jeg callsin?

5. Hvordan se hvilken gate de andre står på så jeg ikke lager trøbbel for de?

 

Vet mye står i manualen helt sikker men vil bare spør helt sånn for sikkerhets skyld (vil ikke laga drit for andre!)

 

Hilsen Harald, God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, forumet er for og spørre;)

 

1. Hvordan fungerer voice?

- Anbefaler at du bruker txt først, så gå over til Voice senere

 

2. Hvordan ser jeg hvor det er ATC og hvor de er pålogget?

- last ned servinfo2

 

3. Hvordan connecte til FS9?

- Tror det er samme som i FSX , verktøylinjen, helt til høyre , control el. husker ikke navnet helt...

 

4. Hvordan velger jeg callsin?

- Prøv og bruk orginale callsign menes flyr du for Norvegain 737, er vel vanlig med NAX-hhh etc, , SAS-hhh, Cargo fly kansje, UPS123

 

5. Hvordan se hvilken gate de andre står på så jeg ikke lager trøbbel for de?

- Går ikke, men husk og slå av collision with other planes i FSX, så hvis du skulle velge samme gate som en før deg ;)

 

Lite rotete svart men håper det er god info alikevell;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. SquawkBox 3 (http://squawkbox.ca/) (mulig 4 også fungerer) eller FSInn v1.2 (http://mcdu.com/) (trenger FSCopilot v1.6)

 

5. Det å logge på en allerede okkupert gate/stand er en risk du har akseptert "indirekte" når du flyr på VATSIM (eller at andre logger på der du står). Det jeg kan anbefale er at du, etter at du har logget på, sjekker hvorvidt det er andre fly der du står. Om det står andre fly der, så kan du kjapt se etter en ledig plass, logge av, flytte flyet, for så å logge på igjen. Det er i alle fall slik jeg pleier å gjøre det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he' date=' forumet er for og spørre;)

 

1. Hvordan fungerer voice?

- Anbefaler at du bruker txt først, så gå over til Voice senere

 

2. Hvordan ser jeg hvor det er ATC og hvor de er pålogget?

- last ned servinfo2

 

4. Hvordan velger jeg callsin?

- Prøv og bruk orginale callsign menes flyr du for Norvegain 737, er vel vanlig med NAX-hhh etc, , SAS-hhh, Cargo fly kansje, UPS123

 

[/quote']

 

Okei skal bare rette på noen småting!

Jeg er ikke noen Vatsim ekspert men har brukt FSinn en stund nå..

1. Du kan like godt starte med Voice enn å starte med txt... Er det noe du lurer på da kan du spørre via txt eller voice, men så klart opp til deg selv, men ingen regel om at siden du er nybegynner må du bruke txt ;)

 

2. Hvordan du kan se hvilke ATC som er pålogga kan du også gjøre ved å trykke på "ATC" i hovedmenyen til FSinn :) Men annbefaler serverinfo

 

3. Det å velge callsign i FSinn er utrolig kronglete(syns jeg) Når du innstalerer FSinn kommer det opp masse ting du skal fylle inn (Vatsim ID, PW osv..Da får du også opp at du skal skrive callsign, da kan du jo skrive CNO467, skal du forandre callsign fordi du skal fly Norwegian må du innstalere FSinn på nytt(si ifra hvis det er en annen måte) Men du trenger ikke avinnstalere forde..

Håper du får det til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare trykker på settings og velger callsign der. Trenger ikke krongle med noen installasjon.

 

Når det kommer til å velge callsign synes jeg det er artig å fly ruter med samme fly og kallesignal som på ordentlig. Det gjør jeg ved å finne et selskap som flyr ruten jeg vil fly, med det flyet jeg vil bruke. Deretter sjekker jeg hvilket callsign de bruker på ruten gjennom selskapets nettsider. Dette fungerer i det store og hele bra, med unntak av de selskapene som ikke bruker samme callsign som rutenummer (f.eks. Lufthansa).

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Det å velge callsign i FSinn er utrolig kronglete(syns jeg) Når du innstalerer FSinn kommer det opp masse ting du skal fylle inn (Vatsim ID' date=' PW osv..Da får du også opp at du skal skrive callsign, da kan du jo skrive CNO467, skal du forandre callsign fordi du skal fly Norwegian må du innstalere FSinn på nytt(si ifra hvis det er en annen måte) Men du trenger ikke avinnstalere forde..

Håper du får det til ;) [/quote']

Nei, det å skifte callsign er, om mulig, enda enklere i FSInn enn i SquawkBox, såfremt du vet hvordan... I "hovedkontroll-panelet" i FSInn ser du hvilket callsign du flyr under. Om du så logger av VATSIM, så kan du endre dette feltet som et helt vanlig tekst-felt, og dermed har du også endret callsign...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he' date=' forumet er for og spørre;)

 

1. Hvordan fungerer voice?

- Anbefaler at du bruker txt først, så gå over til Voice senere

[/quote']

Så la meg spørre; jeg flyr jo offline, og i FSX får jeg da feks ofte i forbindelse med approach, en ganske så lang regle av en instruks. Hvis man da bruker tekst, er det slik at dere skriver readback, så man altså må skrive hele regla tilbake, eller hvordan fungerer dette helt konkret?

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere får til dette her jeg altså, eller er dere jenter alle sammen..? :grin:

 

Vi menn kan jo som kjent ikke gjøre mer enn en ting av gangen, og det er vanligvis 2 til 3 personer som flyr disse flyene i virkeligheten. Så jeg må bare innrømme at jeg kan bli stressa bare av å klikke på readback i FSX, når jeg feks flyr manuelt i litt vær... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei.

 

Regel nummer én kan være å ha penn og papir. Dersom du vet det kommer en lang regle, f.eks. IFR klarering før start-up så skriver du ned de instruksjonene du får. Da slipper du å huske alle mulige tall. Så må det også sies at instruksjonene du får i lufta som oftest ikke er så lange. Dersom ATC i FSX er like ille som i FS9 så kan du være trygg på at du ikke skal lese tilbake like mye som i FS. Som oftest er det to ting du blir bedt om å endre: Høyde og kurs. I tillegg kan det komme hastighetsrestriksjoner.

 

"SAS123 descend to 3000 feet, turn right to heading 170, cleared ILS approach to runway 19R". Dette er en ganske standard klarering for siste sving inn mot ILS'en på GM. Etter avgang kan du få noe som dette "SAS123 radar contact passing 3200 feet, continue climb to FL190, out of 5000 feet cleared left turn direct to SKI." Her leser du selvfølgelig kun tilbake klarert høyde og "passing 5000 feet direct SKI". Ikke noe mer.

 

Håper dette gjorde det litt enklere. Har du flere spørsmål er det bare å spørre.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei ja, det oppklarte en del, og takk for tips Mathias. Skrive ned når man bruker voice og er på bakken høres ut som en god ide ja. Og er det noe jeg ikke himler med øynene av, så er det når piloter i den virkelige verden roter med taxing på større ukjente flyplasser. Da kommer det også noen lange regler av og til.

 

Jeg skjønner da at readback på vatsim muligens faktisk kan være noe enklere enn jeg får intrykk av i FSX/FS9 offline.

 

Men jeg er fortsatt litt usikker på dette med tekst. Jeg ser jo at det er litt delte meninger om bruk av tekst VS voice. Slik jeg ser det er vel den mest åpenbare fordelen med tekst at man kan se tall og instrukser foran seg. Men hvis man altså må skrive readback på tastaturet, gjør ikke det at det blir mye vanskeligere enn å gjenta over radio?

 

Et eksempel fra FSX offline kan være en innflyvning til KBUR. Her har jeg sagt hvor jeg er til approach: point mugu approach, All nippon 742 heavy, with you, 5800

Tilbake kommer så dette i en jafs fra ATC:

All nippon 742 heavy point mugu approach, roger. QNH 1013. All Nippon 742 heavy you are 24 miles west, turn left heading 110, descend and maintain 3000, cleared to runway 8 approach. Maintain 3000 until etabished on the loacalizer, contact Burbank tower on 118,7

 

Er mulig jeg bør jobbe litt med både engelsk skriftlig og touch-metoden, for jeg brukte over 1 minutt på å skrive dette. Det er vel 1 minutt jeg ikke har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil bruke tekst skriver du ikke tilbake alt. Dersom ATC sier "SAS123 hello, descent FL120, expect ILS runway 19R, number 8 in sequence" så kan du korte ned veldig. "Descent FL120 for 19R, SAS123". Du får en del informasjon du ikke trenger å lese tilbake. Det gjelder for eksempel vind ved avgang og landing.

 

Det kan være greit å starte med tekst, men sitte og høre på voice.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...