Gå til innhold

Hvilken rullebane??


Sindre Holberg

Anbefalte innlegg

Vindretningen skal være nærmest baneretningen.

 

Det vil si at om vinden er 210 deg 14 knots, og du skal ta av fra Gardermoen som har bane 01L/R og bane 19L/R for depature, så blir det 19L/R du skal ta av fra, fordi vinden er nærmest baneretningen.

 

Poenget er at du skal ha motvind under depature.

 

 

Så om vinden er 050 deg 6 knots, så er det jo 01L som er aktiv.

 

Slik er det alle plasser, men om det er 19R eller 19L du skal ta av på kommer litt an på hva ATC vil at du skal bruke, men på Gardermoen kan du for det meste ta av på høyre bane.

 

Arlanda tror jeg har en bane som de kun bruker for fly som skal ta av, men du finner gode beskrivelser på det hos Vaccsca. www.vaccsca.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindretningen skal være nærmest baneretningen.

 

Det vil si at om vinden er 210 deg 14 knots' date=' og du skal ta av fra Gardermoen som har bane 01L/R og bane 19L/R for depature, så blir det 19L/R du skal ta av fra, fordi vinden er nærmest baneretningen.

 

Poenget er at du skal ha medvind under depature.

 

 

Så om vinden er 050 deg 6 knots, så er det jo 01L som er aktiv.

 

Slik er det alle plasser, men om det er 19R eller 19L du skal ta av på kommer litt an på hva ATC vil at du skal bruke, men på Gardermoen kan du for det meste ta av på høyre bane.

 

Arlanda tror jeg har en bane som de kun bruker for fly som skal ta av, men du finner gode beskrivelser på det hos Vaccsca. www.vaccsca.org [/quote']

 

 

Det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Daniel var helt våken da han skrev at det er best å ta av i medvind... Motvind er helt riktig.

 

I eksemplet nevnt i første post, så er det å vite rullebanerettning på arlanda før avgang fra f.eks. Gardemoen i grunnen ikke nødvendig med tanke på ruteplanlegging. Når du kommer fra Gardemoen vil ruta mest sansynlig ende opp på ELTOK, derfra er det STAR (Standard Terminal ARrival) og vektorering til aktiv bane.

 

Eller for å ta et annet eksempel; jeg flyr fra nord (ENVA, ENBO, ENTC, e.l.) sørover til Gardemoen. I flyveplanen benytter jeg MES som siste punkt i planen, uavhengig av banerettning. Jeg kan nemlig forvente å få MES 4L (rw01) eller MES 5M (rw19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...