Sindre Holberg Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Hallo! Jeg lurer på hvordan man kan finne ut hvilken rullebane som er aktiv på de forskjellige flyplassene? Og deretter grunnen til spørsmålet: Hvilke(n) rullebane(-r) er aktive på ESSA mest sansynelig i kveld kl 19 lokal tid? Takk for hjelpa! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads Hjemmen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Er ikke sikker, men har vel litt med vindretningen å gjøre. Snakker du om Vatsim, spør du bare eventuelt ATC om Active runway eller noe sånt... er ikke 100% sikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 16. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2008 Vet at det har med vind å gjøre Men det med å snakke med ATC...skulle helst vist det før takeoff grunnet å sette opp rute Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Vindretningen skal være nærmest baneretningen. Det vil si at om vinden er 210 deg 14 knots, og du skal ta av fra Gardermoen som har bane 01L/R og bane 19L/R for depature, så blir det 19L/R du skal ta av fra, fordi vinden er nærmest baneretningen. Poenget er at du skal ha motvind under depature. Så om vinden er 050 deg 6 knots, så er det jo 01L som er aktiv. Slik er det alle plasser, men om det er 19R eller 19L du skal ta av på kommer litt an på hva ATC vil at du skal bruke, men på Gardermoen kan du for det meste ta av på høyre bane. Arlanda tror jeg har en bane som de kun bruker for fly som skal ta av, men du finner gode beskrivelser på det hos Vaccsca. www.vaccsca.org Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S. Lillehaug Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Vindretningen skal være nærmest baneretningen. Det vil si at om vinden er 210 deg 14 knots' date=' og du skal ta av fra Gardermoen som har bane 01L/R og bane 19L/R for depature, så blir det 19L/R du skal ta av fra, fordi vinden er nærmest baneretningen. Poenget er at du skal ha medvind under depature. Så om vinden er 050 deg 6 knots, så er det jo 01L som er aktiv. Slik er det alle plasser, men om det er 19R eller 19L du skal ta av på kommer litt an på hva ATC vil at du skal bruke, men på Gardermoen kan du for det meste ta av på høyre bane. Arlanda tror jeg har en bane som de kun bruker for fly som skal ta av, men du finner gode beskrivelser på det hos Vaccsca. www.vaccsca.org [/quote'] Det er korrekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 ...Poenget er at du skal ha medvind under depature... Det er korrekt. Motvind er enda bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Dersom vinden er 210, 14knop så kommer vinden FRA 210 grader, mens du tar av fra 19R, dvs MOT 190 grader. Dvs at du har motvind Og det er det man er ute etter, både landing og departure i motvind. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paulo Fernandes Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Stemmer det som er sagt ovenfår. Motvind er brukt på take off og landing. Medvind på landing kan være farlig og vanskelig å kontrollere. Er det veldig lite vind 0-5 kt ca så kan er det ikke farlig hvilken rullebane du velger for landing/take off Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mathias Ganss Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 ...på Gardermoen kan du for det meste ta av på høyre bane. Du mente vel venstre bane? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Lygre Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Venstre blir for det meste brukt til å ta av fra. Dersom flyet er for tungt, og trenger en litt lengre rullebane, eller at ruten til flyet er mot vest så blir den høyre rullebanen brukt. Landing blir som oftest gjort på den høyre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Under mine turer på Vatsim bruker jeg alltid å sjekke metar med jevne mellomrom. Du skriver bare inn .metar ICAO kode for den flyplassen du har arrival på. Så er det bare å begynne og planlegge approach underveis etter kartene DU ALLTID skal ha med deg i pilotbagen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddmund Karlsen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Man tar da ikke av normalt sett i medvind???? Første gang jeg hører dette i allefall, man tar av i motvind for å få mest mulig løft,he,he Lander mye heller i medvind enn å ta av i medvind,selv om vinden i nesa er det beste i begge tilfeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Seljeseth Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Tror ikke Daniel var helt våken da han skrev at det er best å ta av i medvind... Motvind er helt riktig. I eksemplet nevnt i første post, så er det å vite rullebanerettning på arlanda før avgang fra f.eks. Gardemoen i grunnen ikke nødvendig med tanke på ruteplanlegging. Når du kommer fra Gardemoen vil ruta mest sansynlig ende opp på ELTOK, derfra er det STAR (Standard Terminal ARrival) og vektorering til aktiv bane. Eller for å ta et annet eksempel; jeg flyr fra nord (ENVA, ENBO, ENTC, e.l.) sørover til Gardemoen. I flyveplanen benytter jeg MES som siste punkt i planen, uavhengig av banerettning. Jeg kan nemlig forvente å få MES 4L (rw01) eller MES 5M (rw19). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S. Lillehaug Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Ja, er enig i det at det er best med vind mot nesen ja, men jeg tenkte mer på selve retningen. Ikke på mot- og medvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Klepp Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 For å illustrere dette kan jo dere prøve å sette på 70-80 knop vind rett imot på en cessna, da tar den av stillestående omtrent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S. Lillehaug Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Heh, ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel Larsen Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Uff da, triste greier. Selvfølgelig mente jeg motvind :blush: Jeg skal ikke drive med vranglære her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.