Gå til innhold

Beregne flytid.


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Viss jeg skal fly en strekning på 45 NM. Jeg holder i snitt 120 knots.

 

Tar man da 45/120 = 0,37

så ganger man 0,37 * 60 for å å regne om til minuter.

 

Altså ville jeg brukt 22,5 (0,5*60) = 22 min, 30 sec på denne strekningen?

 

Men, hvordan blir formelen viss man legger til litt motvind eller tailwind?

Er dette forskjellig for hvilken type helikopter/fly man flyr med?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har regnet riktig... Formelen er: Distanse / Bakkefart = Tid.

 

Resultatet blir ikke forskjellig for ulike flytyper. Har du ingen vind, så blir bakkefarten (groundspeed) det samme som TAS (True Airspeed). Men hvis du i ditt tilfelle har 20 knots motvind, så blir bakkefarten redusert til 100kts...

 

45 / (120-20) = 0,45 = 27 minutter.

 

Har du 20 knops medvind: 45 / (120+20) = 0,321..... = 19m17s

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser korrekt ut det der.

 

Hvis man har mot/med-vind vil det senke/øke bakkahastigheten din. For å regne ut hvor mye (vinden kommer ofte fra siden, noe som gjør det mer komplisert) bruker man vanligvis en regneskive, elektronisk fly-kalkulator eller vindtriangel. Hvis man liker matte kan man regne det ut med litt sinus/cosinus, eventuelt gjøre slik som jeg & programmere formelen inn i skolekalkulatoren :)

Kan finne fram formelen senere hvis det er interessant.

 

Det er forresten ingen forskjell fra type til type; flyr du 120 knop så flyr du i 120 knop.

 

EDIT: En som var raskere enn meg der :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosinus x vinkelforskjell gir head-/tailwind component, mens Sinus x vinkelforskjell gir crosswind component.

 

Man kan godt bruke grove tall også:

Sinus til 30 = 0,5 (50%)

Sinus til 45 = 0,7 (70%)

Sinus til 60 = 0,87 (nesten 90%)

 

For cosinus blir det bare andre veien...

 

Så hvis vinden kommer 30° av, så blir halve vindstyrken crosswind, og nesten 90% headwind. Kommer den 45° av, så blir like mye headwind som crosswind (70%), og kommer den 60% av så blir nesten 90% crosswind, mens halvparten blir headwind.

 

Praktisk eksempel: Vi flyr nordover (360°) med TAS på 200kts... Vinden er 040°/35kts.

 

Headwind-komponent = cos 40° x 35kts = 26,8kts... Bakkefarten = 200-26,8 = 173,2

Sidevindskomponenten = sin 40° x 35kts = 22,5kts...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier absolutt ikke at man skal blåse i motvindskomponenten, men i følge formelen din kan jeg godt ta cessna 172en (som cruiser på 100knop) fra Værnes til Røros med 150 knop vind fra vest (altså 90 på TT), da kan man snakke om for lite fuel.

 

Hvis det skal bli riktig må man bruke vindtriangelet eller en formel lagd ved hjelp av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAS +/- Head/tailwind-komponent = bakkefart

 

Headwind-komponent (er negativt) = cos 40° x 35kts = 26,8kts... Bakkefarten = 200 minus 26,8 = 173,2 i bakkefart.

 

Hadde vinden kommet fra 220° (eller 140° for den saks skyld) ville den gitt samme mengde i tailwind (som er positivt) = bakkefart på 226,8kts med TAS på 200kts (200 pluss 26,8 = 226,8).

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fly 1200nm og i vindstille forhold kan fly med en TAS på 450kts, så skulle du trenge 2t40m.

 

Hvis du har motvind på 30kts, så får du en groundspeed på "bare" 420kts. Da trenger du 2t51m på samme turen, og når du brenner ca 2000kg per time, så trenger du da ca 370kg ekstra fuel for 11 ekstra minutter.

 

Vindkomponenter er ganske så relevant mtp på navigasjon og fuelplanning.

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er relevante men som jeg sa: de forteller langt fra hele historien og du kan fint havne i Sverige, tom for fuel, reggende inn i skogen med Cessnaen på vei fra Trondheim til Røros hvis du bare tenker på motvindskomponent.

 

Kommer tilbake med metode for bergning av vindkorreksjon og bakkefart når jeg har fått skrevet det ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa at vindkomponenter er uinteressante...

 

Head/tail påvirker tiden det tar... som er hva det ble spurt om.

 

Sidevindskomponenten påvirker vindkorreksjon.

 

Man kan fort regne den ut: sin40 x 35 = 22,5

Vi hadde nesten 174 kts bakkefart, som er nesten 3nm per minutt. 22,5 : 3 = 7,5.

 

Legg opp 7,5 grader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindkomponenter er jo uinteressant ved navigasjon

 

Famous last words? :)

 

Vi gjør all planning på data her jeg jobber nå og slurver aldri med å legge inn korrekt vind. I Luftforsvaret gjorde vi det utelukkende på "gamlemåten" med regneskive, også her la vi mye arbeid ned i å predikte korrekt vind i. Min erfaring etter mange år i luften er at vinkomponenten er i høyeste grad interessant uansett hvor den måtte komme fra. :)

 

Her er jeg spent på fortsettelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindtriangel: vindtriangel.jpg

 

WA = Wind Angle (TT - 180 - vindretning)

WS = Wind speed

a = 180-WA-WCA

TAS = True Air Speed (den hastigheten flyet beveger seg med i forhold til lufta)

WCA = Wind Correction Angle (vinkelen du må legge nesen opp mot vinden med for å holde deg på track)

GS = Ground Speed

 

Sin WCA=-(sin WA*WS)/TAS

GS=(sin WA)/(TAS*sin a)

 

For eksempel:

 

Du skal fly på tracket 360 grader (rett nord) med et fly som cruiser i 100 knop.

Vinden kommer fra 075 grader og har en styrke på 55 knop.

WA = 360 - 180 - 75 = 105

WS = 55

TAS = 100

 

Sin WCA = (Sin 105*55)/100

Sin WCA = 0.531 osv

WCA blir da 32 grader.

 

Så var det bakkehastigheten:

WA = 105

TAS = 100

a = 180 - 105 - 32= 43

 

GS = 1/(Sin 105/(100*sin 43))

GS = 70,6

 

For å sammenligne med bruk av bare headwindkomponent: cos 75 x 55 = 14,24 100 - 14,24 = 85.76 Altså 15 knop raskere enn den egentlige hastigheten, god tur.

 

Kan forresten ikke garantere at detaljene i formelen er 100% korrekte, men metoden er jeg helt sikker på. Du kommer ikke gjennom PPL-teorien til luftfartsskolen uten å bruke den på en eller annen måte.

 

Mente forresten ikke at vindkomponentene er uinteressante (selv om jeg kanskje sa det), de er bare ikke utfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten ikke garantere at detaljene i formelen er 100% korrekte' date=' men metoden er jeg helt sikker på.[/quote']

 

Det er de ikke heller... Utregningen din er feil.

 

cos 75 = 0.2588190451 bla bla bla => cos 75 x 55 = 25.9

 

100kts - 25.9 = 74.1kts

 

74.1kts groundspeed gir 1.235 nm/min. sin75 x 55 = 53.1kts sidevindskomponent.

 

53.1kts / 1.235 = 43grader drift, ergo man man legger opp for det.

 

 

God tur selv!

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skrev jeg feil... cos75x55 er vitterlig ikke 25,9 men som du skriver 14,235.... Klarte å taste inn 100 istedenfor 55. Crap in, crap out... sorry.

 

Den enkle formelen ser faktisk ikke ut til å virke særlig bra heller med lave hastigheter... interessant.

 

Her er den komplette formelen som virker for alle hastigheter, for de som vil prøve den i Excel: =IF(TAS=0;"";((ROUND(TAS*COS(RADIANS(ABS(TT-TH)));0))+(SPD*(-COS(RADIANS(ABS(TT-DIR)))))))

 

Denne formelen skriver i ruten man vil ha GS i, og de andre relevante rutene for input er TAS, TT (true track), DIR (for wind direction) og SPD (for windspeed). Man må gi de relevante cellene disse forkortelsene som navn, istedenfor feks D3, E3, F3 osv, hvis man skal klippe det ut herifra og lime det inn selv...

 

I ruten man vil ha oppgitt TH (True Heading) i, skriver man følgende formel (hold fast...):

=IF(TAS=0;"";(IF(ROUND((TT+(DEGREES(ASIN((SPD*SIN(RADIANS(DIR-TT)))/TAS))));0)>360;ROUND((TT+(DEGREES(ASIN((SPD*SIN(RADIANS(DIR-TT)))/TAS))));0)-360;IF(ROUND((TT+(DEGREES(ASIN((SPD*SIN(RADIANS(DIR-TT)))/TAS))));0)<1;ROUND((TT+(DEGREES(ASIN((SPD*SIN(RADIANS(DIR-TT)))/TAS))));0)+360;ROUND((TT+(DEGREES(ASIN((SPD*SIN(RADIANS(DIR-TT)))/TAS))));0)))))

 

Formelen inneholder masse "IF" for å ta hensyn til det mattematiske når man har retninger fra hver sin side av nord... Det er også enkelt å gjøre om True Heading til Mag Hdg, ved en enkel +/- variasjon.

 

Arket jeg laget ligger her: iDisk public folder

 

Jeg tørket støv av min ASA CX-2, og den gir nøyaktig samme resultat i alle tilfeller... Jeg brukte selv regnearket til på å planlegge alt av turer på skolen.

 

 

Mtp bruk av formelen jeg skrev:

 

Fra virkelige forhold i dag, hadde vi:

HDG 214°

TRK 209°

TAS 444kts

GS 435kts

W/V 290°/38kts

 

Dette vises også å henge sammen ved bruk av sin eller cos som nevnt...

 

Forskjell mellom track og vindretning: 290°-209° = 76°

cos76° x 38 = 8,95. 444 - 8,95 = 435,05 = 7,25nm/min (også kalt "speedfactor").

sin76° x 38 = 35,7. 35,7kts er crosswindcomponenten.

35,7 / 7,25 = 4,9° drift. 214°- 209° = 5° (vi får ikke oppgitt heading i desimaler på PFD'en).

 

CX-2'en kommer også opp med det samme...

 

Mattematikk er en underlig ting!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss jeg skal fly en strekning på 45 NM. Jeg holder i snitt 120 knots.

 

Tar man da 45/120 = 0' date='37

så ganger man 0,37 * 60 for å å regne om til minuter.

 

Altså ville jeg brukt 22,5 (0,5*60) = 22 min, 30 sec på denne strekningen?

 

Men, hvordan blir formelen viss man legger til litt motvind eller tailwind?

Er dette forskjellig for hvilken type helikopter/fly man flyr med?

 

[/quote']

 

Om du setter opp en vanlig VFR flightplan så regner du ut ETE for hvert leg og summerer så alle leg'ene for å finne flytid for hele turen. Når det gjelder vind så bruker du bare flight computeren og kalkulerer dette inn på hvert leg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...