Gå til innhold

TWR trening


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

Så er det han Svensk/Norsk/Spanjolen igjen.

 

Spørsmål. Jeg føler at jeg KANSKJE er klar for min FØRSTE VATSIM flight. Har trent en god del på ENTO-ENVA-ENTO med LearJet60 og har sån litt peiling på hva jeg driver med, trur jeg. Dette eventet er det noe som ville være ok for meg å begynne med? Jeg ønsker IKKE å ødelegge for noen så bare si i fra hvis jeg burte vente.

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så ble det akkurat den korte karrieren på VATSIM som jeg fryktet. Jeg kom i følge VATSIM ikke en gang opp i lufta fra ENTO.

 

Syntes jeg ikke gjorde noe galt men....

 

Stillte inn alle tingen i planet med freq. 122.800 på COM1 og squeak. Prøvde å snakke og sende tekst om å få starte, men ikke noe svar. Endret freq. til 119.400 og gjentok men ikke noen reponse.

 

VATSIM var startet, Chat igang, flp var insent og fanns på VATSIM (sjekket med ServInfo). Ok tenkte jeg (ja inn i mellom kan en Svensker prøve å gjøre det) kanskje må bare starte og så får jeg kontakt etter hvert når jeg kommer til ENVA. Etter 10 minutter sjekket jeg VATSIM igjen og da var jeg fortsatt på bakken og ved navnet mitt var en grønn pil med spissen opp.

 

Startet det hele på nytt fra ENTO men fortsatt ingen forskjell. Og då skjønte jeg at m in karriere ble MEGET kort, ja den var faktisk slutt før den hadde begynt. Men da fikk proffene i hvert fall en god søndagslatter.

 

Må nok bare holde meg til FSX uten obkobbling. Leit men sant.

 

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke gi opp så lett :crazy:, og ingen som ler. Vi har alle vært nybegynnere en gang.

Skulle gjerne ha hjulpet deg online, men bruker fortsatt FS9 pga. dårlig PC, men om du er logget på VATSIM og bare sliter litt med prosedyrene kan vi ta en liten leksjon online en gang du har tid. Flyvingen får en helt annen dimensjon når du får til å fly på nettverket til VATSIM. For å få svar må det være en kontroller online i "ditt" område. Med bare fly online brukes unicom (122,800 MHz), og man sender bare "blindsendinger", dvs. man får ikke svar, bare sender ut informasjon hvor man er og hva man har til hensikt å gjøre.

 

Uansett; lykke til på nettverket og ikke gi opp.

 

At du har fått en grønn pil på Servinfo betyr bare at du har sendt en flightplan og er klar for takeoff. Når du får et fly foran navnet, har du tatt av fra bakken. Rød pil nedover betyr at du har landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for positiv tilbakemelding, men akkurat nå føler jeg me rimelig oppgitt.

 

Det jeg lurer mest på er hvorfor min status på VATSIM ikke viste at jeg faktisk var oppe i lufta!!! Skjønner at det ikke blir svar når ENTO er ubemanna. Får se hvis jeg kan få meg til å lese gjennom ALLA brukerveiledningene igjen.

 

Jeg har tid og mulighet når som helst, jeg bor jo i Spania og dette med mañana har jeg ikke noen problemer med å praktisere, når det gjelder jobben. Nej jeg driver eget foretak og det meste blir gjort via internet så jeg er i prinsipp foran PC:en hele dagene.

 

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jack

 

Når du skriver noe på UNICOM får du ikke nødvendigvis svar, det eneste er at andre piloter kan fortelle deres intensjoner hvis de er på vei til/fra samme flyplass, og kanskje vil prøve å koordinere takeoff/landing med deg. Svar fra en atc får du først når du er i luftrommet til den atc'en og du har tunet frekvensen hans. ENVA TWR 119.400 kan ikke hjelpe deg når du er på Torp, langt mindre motta meldinger fra deg. Når du er på en ukontrollert flyplass tar du av/lander som du vil så lenge ikke annen trafikk er før deg, og setter for eksempel kurs mot trondheim. Når du kommer nært nok vil du få en melding fra tårnet (eller en annen kontroller) at du må kontakte han på en gitt frekvens. Da først er det noen som svarer deg. Når du starter opp på en flyplass med atc må du huske at du ikke har lov til å taxe eller ta av uten klarering fra atc.

 

Og anngående måten du kryssjekket at du er på vatsim: Ikke bry deg med å følge flighten din der, de har ofte opptil flere minutters forsinkelse, og noen ganger kan de være ruskende gale. Så lenge din FSInn/Squawkbox forteller deg at du er tilkoblet, er du det. That's That. Så ikke gi opp selv om du ikke ser at du har tatt av på servinfo eller vroute eler hva du enn bruker, men fortsett flighten. Det at du ser deg selv som en pil på en flyplass betyr jo i allefall at du er tilkoblet, så da er det bare å fly i vei, du trenger overhodet ikke sitte å dobbeltsjekke med en VATSIM-monitor og i allefall ikke avbryte flighten på det grunnlag at den ikke viser at du har tatt av. ATC og andre fly har live update så de ser det du gjør når du gjør det, VATSIM-monitorer bruker mange minutter.

 

Lykke til

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takke ALLE

 

Jeg skjønner nok kanskje at jeg ikke gjorde så mye galt da allike vel. Burte altså ha fortsatt litt lengre enn til Hamar før jeg kuttet ut. Men..... er man feig så er man.

 

Lurte på en ting.

 

Du Magnus sier "ATC og andre fly har live update så de ser det du gjør når du gjør det". På hvilken måte har andre fly oppdatering? Det har jeg ikke fådt med meg?

 

Ja, da er det vel på'n igjen. Kan vel ikke skuffe alle som har gitt meg så mye positiv tilbakemelding her. Akkurat som jeg sagt så mange ganger før. Dette forum er TOPPS och ALLE mennesker her er KJEMPETRIVELIGE, hva ville jeg ha gjort utenn dere? Et STORT fang med roser till ALLE!!!!

 

 

Jack J Jackson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare og kjøre på Jack. :)

Her på vatsim,var vi alle rookies engang.

 

Det viktigste,er at du kan flyet du flyr nogenlunde,enten du bruker fly med FMC,eller fsnavigator som hjelpemiddel.

 

Husker jeg var nervøs hva jeg skulle si osv.

Rota mye i starten her også,med flight plans osv.

 

Men du får masse hjelp av flinke atc,og real life piloter her på vatsim.

Lurer du på noe,spør på Svorsk?(Norsk,svensk) :grin:

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo altså din FSInn/SquawkBox forteller jo VATSIM's servere din posisjon og hvordan du manøvrerer hele tiden, samtidig som serveren forteller deg hvor andre fly er. ATC har et radarbilde over hvordan alle fly innenfor hans område beveger seg. Eksempel: Jeg tar av på en rullebane i min fs, du står ved siden av og ser på, og atc overvåker med radaren sin. Du og ATC vil se takeoff samtidig som jeg gjør det på min data, kanskje med noen få sekunders forsinkelse. Servinfo eller noe annet overvåkningsprogram vil derimot få opptil flere minutters forsinkelse på din avgang, og kan av og til la være å opdpatere i det heletatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus

 

Har jeg skjønt deg rett att ATC ser det på radaren MEN jeg som sitter i flyet kan se ut vinduet og se deg ved siden om?

 

Mener jeg husker første gang på VATSIM uten ATC når min venn stridsflyeren fra Sverige (nå i Spania) møtte meg på Hagfors (Värmland)og vi "lekte" følge John (heter det slik på Norsk) og drev med litt med touch-and-go på flyplassen. For meg var det MEGET spennendes å se ham lande, taxe til siden av meg og så følge ham som en "sau".

 

Håper at mine dumme spørsmål kan gi også andre litt veiledning.

 

 

Jack

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord Jack, så samspiller FSInn/SquawkBox og ATC-programmene vi bruker perfekt..Servinfo bruker vi KUN for å sjekke hvor det er trafikk/ATC online.

Du vil også se evt all trafikk som er online rundt deg på en radius av 40nm.

 

ATC ser deg,men DU ser ikke oss :grin: ;)

 

Satt som ENGM_TWR da du var på tur nordover,la merke til at du plutselig stoppet opp noen ganger.Det er ikke lurt å pause fs hvis man eventuelt skal sjekke ting og tang på nettet.

Anbefaler deg å huke bort PAUSE i settings på simulatoren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...