Gå til innhold

Årets RIAT avlyst...


Fredrik Edvardsen

Anbefalte innlegg

Da var det offisielt at verdens største militære airshow ikke vil bli avholdt i år. Gårsdagen ble avlyst pga. dårlig vær, og nå har det også blitt avklart at dagens show også vil bli avlyst.

 

Nesten glad for at jeg måtte jobbe og ikke fikk muligheten til å dra i år, men utrolig synd for alle dem som tok turen, er vel blant annet et par herfra som la turen innom Fairford denne helga. Og jeg syns ganske synd på den stakkaren som skal si til de 100 000 besøkende som ikke har fått med seg at showet er avlyst at de ikke får komme inn...

 

Fant dette bildet på UK Airshow Review-forumet, fra torsdagens "Park and view" (RIAT er åpen for publikum fra onsdag til mandag, med fullt display på lørdag og søndag), og jeg kan forstå at det ikke er noe særlig airshow-vær...

 

MF1_1728copy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda :)

 

I stedet ble det leiebil og Duxford-showet lørdag og Fleet Air Arm Museum i Yeovilton http://www.fleetairarm.com/ søndag. Vi vurderte å stikke innom Farnb. i tilfelle det skulle ankomme noen fly til Farnborough-uka. I fare for å havne i kø senere på dagen etter å ha lett lenge etter hvor man måtte stå hen fant vi ut det var best å stikke direkte Heathrow for å levere bilen.

 

-Men vi så Red Arrows på vei fra Yeovilton til Heathrow, og Stonehenge både til og fra museumet :D

 

Museumet i Yeovilton er i dette store hangarbygget

 

 

Duxford anbefales! Her flys det som det ikke gjøres i Norge (fordi Luftfartstilsynet ikke vet at det går an?). Noen fly avslutter sitt display imens en annen gruppe gjør seg klar i nærheten. Samtidig tar neste gruppe fly av i formasjon for å gjøre seg klar når neste formasjon/display er i gang. Utrolig fin koordinasjon jeg aldri har sett i trauste Norge. -Og spitfires, mustanger, B-17, you name it - de var der i hopetall og ikke én eller to som vi er vant med i Norge.

 

Til og med oppvinsning med Cub overgår de fleste eventer man ser på norske flystevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duxford anbefales! Her flys det som det ikke gjøres i Norge (fordi Luftfartstilsynet ikke vet at det går an?). Noen fly avslutter sitt display imens en annen gruppe gjør seg klar i nærheten. Samtidig tar neste gruppe fly av i formasjon for å gjøre seg klar når neste formasjon/display er i gang. Utrolig fin koordinasjon jeg aldri har sett i trauste Norge. -Og spitfires' date=' mustanger, B-17, you name it - de var der i hopetall og ikke én eller to som vi er vant med i Norge.

 

Til og med oppvinsning med Cub overgår de fleste eventer man ser på norske flystevner. [/quote']Tror litt av "problemet" med airshows i Norge er at det går altfor lang tid mellom hver gang og man glemmer de feilene man gjorde sist. Syns man burde bestemt seg for ett sted hvor man kunne arrangere et større airshow hvert eller annethvert år, og ikke hatt det på Sola et år, Rygge det neste og så Bodø året etter der. Da hadde man kanskje sluppet at det ble satt opp for få busser, for få toaletter, for få matboder, dødtid i programmet osv.

 

Airshow-scenen i UK er, som du nevner, et veldig godt eksempel på hvordan det skal gjøres. De har holdt på i årevis og alt er et finsmurt maskineri. RIAT har, såvidt jeg forstår utifra din beskrivelse, det samme opplegget som Duxford. Mens et innslag flyr displayet sitt, taxer det neste til enden av rullebanen. Når innslaget som er i lufta er ferdig med sitt display lander han/hun og taxer ned hele rullebanen slik at innslaget etter kan ta av så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik Andreas beskriver det er neste display forlengst i lufta når de som har display lander. Tror ikke det er tilsynet som har noe med om man gjør det på den måten. Kan da selv huske å ha sett samme variant ved oppvisninger i Norge.

Skulle ikke forundre meg om grunnen er at man slik kan lage en lengre dag med oppvisninger selv om man ikke har like mye å vise fram som på et større show i utlandet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er en hel dag med oppvisning FOR MYE. Man går i AirShow-Overload og blir ignorant og lar seg kun tiltrekke av de mest spektakulære oppvisningene. Kunne man i stedet holdt igjen stevnetrafikken i en halv dag slik at man kunne ta bilder på static i fred og ro (sett bort fra alle andre flyshowdeltakerne som alltid går i veien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...