Gå til innhold

Seilflystyrt, 1 mann er omkommet


Andreas Grindvoll

Anbefalte innlegg

Det var utrolig trist å lese, og en utrolig trist hendelse for et miljø som i liten grad er rammet av sånne ulykker.

 

Som Andreas' tanker går også mine til de etterlatte, både familie, venner og kolleger. Det er synd at sånt skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg på Wings & wheels, det skal liksom være en glad-helg.. Desverre fikk jeg raskt greie på denne tragiske ulykken. Den omkomne var var en av de som lærte meg og fly, og det var han som semdte meg solo første gang. han hadde en stor kjærlighet til hobbyen sin, elsket å fly, og vil aldri bli glemt blant de som kjente han. Et forbilde på mange måter. mine tanker går også til de pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket selv med et øyevitne i dag, som fortalte at flyet hadde lettet, klatret til ca. 20 meter AGL, før det plutselig hadde steilet og gått inn i en spinn for så å lande opp ned.

 

Hans oppfatning av situasjonen var at aksellerasjonen på vinsjen ikke hadde tilstrekkelig for å nå klatrehastigheten (VX).

 

Men, si meg... Dersom dette var tilfellet, og farten rett og slett var for lav,

Hvorfor senket han ikke bare nesen for å vinne hastighet?

 

Personlig kan jeg svært lite om seilfly, og vet derfor ikke om dette lar seg gjøre, men er det noen her inne som kan beskrive prosedyren ved en vinsjavgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke hva som førte til ulykken... De aller aller fleste spekulasjoner vil gjøres på gale antakelser fordi det er så mange forhold som kan virke inn på situasjonen og som vi ikke tenker over.

 

Det er derfor vi har www.aibn.no

 

Denne tråden har jeg skrevet om seks ganger fordi det er så alt for lett å begynne å spekulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva du skriver en gang til. Jeg synes det er veldig urespektabelt å komme med slike spekulasjoner i hvorfor han ikke gjorde ditt og datt. Ting skjer fort og det er mange ting som kan ha ført til denne fatale ulykken. Det hadde derfor vært fint om "havarikomisjonen" flightsim.no hadde utelatt spekuleringer i fra denne diskusjonen og heller vise sin omtanke til de pårørende og hele seilfly-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva du skriver en gang til. Jeg synes det er veldig urespektabelt å komme med slike spekulasjoner i hvorfor han ikke gjorde ditt og datt. Ting skjer fort og det er mange ting som kan ha ført til denne fatale ulykken. Det hadde derfor vært fint om "havarikomisjonen" flightsim.no hadde utelatt spekuleringer i fra denne diskusjonen og heller vise sin omtanke til de pårørende og hele seilfly-Norge!

 

Det synes jeg nesten du burde gjøre og. Ellers så går tankene mine til hans familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke ment som en påstand, men heller et spørsmål om hvorvidt det faktisk lar seg gjøre å avbryte en avgang på vinsj.

 

Jeg ser derimot at jeg burde ha formulert spørsmålet på en mer varsom måte, uten å trekke parareller til denne ulykken. Samtdig må jeg få presisere at jeg aldri har trukket noen slutning slik som en havarikommisjon evt. ville ha gjort.

 

Jeg har selv flysertifikatet og vet at ting ofte hender fortere enn man aner. Det er masse man skal passe på og det er derfor ikke helt uvanlig at man "glemmer/feilvurderer" enkeltheter som man først blir klok på i etterkant.

 

Uansett så er dette en svært tragisk hendelse som ikke må komme i skyggen for at to forumister er uenige... Det blir bare for dumt. Ofte kan det hjelpe å sette ting i perspektiv, og hva er vel noen bagatellmessige uenigheter veid opp mot et menneskeliv?

 

Jeg vil gjerne avslutte dette innlegget ved å dele mine kondolanser med alle som på en eller annen måte føler seg berørt av dette forferdelige som har hendt. Jeg håper offeret har hatt et langt og godt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...