Gå til innhold

Flyr piloter flere flytyper?


Truls Meek

Anbefalte innlegg

Hver flytype krever grundig opplæring, så pilotene flyr vanligvis ikke flere flytyper. Når det er sagt tror jeg det er valig at pilotene kan fly f.eks. 737 i forskjellige størrelser, men ikke både 737 og 737NG. 757 og 767 har mange likheter, så her koster ikke mye ekstra å lære opp pilotene til å fly begge.

Jeg vet ikke helt hvordan det ligger an med Airbus. Disse flyene har jo en veldig konsistent cockpitdesign, men det er jo en veldig stor størrelsesforskjell på 320 og 330/340, og vanligvis er det de eldste pilotene som flyr de største flyene siden pilotene rangeres etter ansiennitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

... Når det er sagt tror jeg det er valig at pilotene kan fly f.eks. 737 i forskjellige størrelser, men ikke både 737 og 737NG. ...

Julian har rett, i Braathens flyr pilotene (uansett om de er kaptein eller F/O) -400/-500 og -700 om hverandre. Ja, noe er forskjellig fra Classic til NG, men basic er det samme.

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B-737-300/400/500/600/700/800/900 flyes på en rating, dvs man kan fly disse om hverandre.

DC-9-80 (MD uten EFIS)/MD-81/82/83/87/90, samme sak her.

Airbus 330 og 340 flyes på en rating. Meg bekjent KAN man også fly 321 i kombinasjon med disse (tror Austrian gjør dette), men selskapene kan selvfølgelig legge strengere restriksjoner på mixed flying enn Airbus selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian,

Her tror jeg din venn er litt på villspor. Forskjellen på en -600 og en -700 er lik 0, dvs 700 er litt lengre enn 600, det er alt. -800 er enda lengre, har små forskjeller i airconditionsystemet og i cargo firesystemet, to overwing emergency exits i stedet for èn, det er stort sett alt. Det er godt mulig Braathens kjører en tilleggsutsjekk fra -400/-500 over til -700, men den bør være raskt unnagjort. Om det formellt kreves en slik utsjekk, er jeg ikke helt sikker på. Derimot vet jeg at en utsjekk på -600, gir rett til å fly resten. Det var faktisk et krav fra de amerikanske 737 selskapene at alle skulle kunne flyes på samme rating, for å unngå kostnader ifm omskolering. Det er også årsaken til at når du titter på overhead panel i en NG cockpit, så ser det ut som noe fra 60-tallet, dvs identisk med -300/400/500. Modernisering her, a la 767 panelet, ville medført et krav om egen rating for NG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om Airbus-systemene, slik det står forklart i en brosjyre jeg rasket med meg fra Toulouse i sommer:

A318/319/320/321 - Samme type-rating

A330-200/300 - Samme type-rating

A340-200/300/500/600 - Samme type-rating

Skifte fra 320-fam. til 330 krever 8 dagers trening (og samme for skifte tilbake).

Skifte fra 320-fam. til 340 krever 9 dagers trening (og 8 dager for skifte tilbake)

Skifte fra 330 til 340 tar krever 3 dagers trening (og 1 dag for skifte tilbake)

Så slik er det - i teorien. Men hvordan, og om det gjøres i praksis? Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...