Gå til innhold

Norges neste kampfly?


Bjørn R. Nyberg

Anbefalte innlegg

Vi får se hva det blir !..........Men etter info jeg har fått av folk på Kjeller så har vi pr dags dato 51 opperative jager fly og noen av disse skal oppgraderes og noen har blitt det ! !

Noe de kaller MLU, Mid Life Update !

Da skal de få samme systemer og cocpit som F-16 Block !

PS: den F-16 som styrta her for en stund siden med hu jenta om bord hadde vært oppgradert 3 uker før ulykken !

Jeg håper også at HVIS Norge skal bytte ut de nå værende F-16 en gang, at det blir F-16 Block ! pga de er veldig like dagens F-16 og mekkanikere skjenner disse !

Vi får da se da [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

_______________

Stian Svensen

ICQ 113263567

Bilder jeg har tatt !

http://www.airpics.com/search.php?string=Stian+Svensen&si=0&count=10&st=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg håper de velger et nyere fly. Ikke at jeg har så mye i mot F-16, og den moderniserte utgaven er sikkert ok, men når amerikanerne selv faser ut F-16, hvorfor skal vi kjoepe dette flyet av dem? Mekanikerne kan alltids laere seg et nytt fly.

Sånn ellers virker jo Eurofighter spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte enig med deg der Svein. Det er svært på land som har et sterkere økonomisk grunnlag for å kjøpe moderne jagerfly.... Antagelig er det bare forente arabiske emirater som har mer penger en oss. Så det skulle ikke være noe økonomisk problem å kjøpe nye jagerfly. Det samme sier jo den nye forsvarsministeren!!!!!

Det er skammelig at andre lands skattebetalere skal betale for vårt forsvar, synes du det er rettferfig at mennesker i USA og England skal betale for vært forsvar???

Du hører nesten ut som en AP politikker i 30-årene...norge har ingen fiender og trenger ikke et forsvar...vi så åsen det gikk. Det er kanskje ingen klar fiende akuratt nå, men situasjonen kan snu fort og for å være forberett på det som kan skje må forsvaret til en hver tid være utstyrt for å klare jobben.

Du forsikre huset ditt FØR det begynner å brenne, ikke etter! Du håper selvfølgelig at huset ikke skal brenne, men man vet aldri..

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flyet som styrtet pga. et eller annet (antakelig vis en liten fugl..) hadde som sagt vært igjennom MLU og hadde et kvinnfolk ombord, som nå har blitt den første kvinnelige som har skutt seg ut i norge (tror jeg det var da)...

F16 er fortsatt en av verdens beste jagere, og kan utføre A-G (Air-Ground) like godt som A-A (Air-Air)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

Det er mye penger å spare på å kjøpe nye F-16 Block 60 fly i forhold til å kjøpe Feks EF-2000 og du får en nesten like god jager.

Øyvind, det amerikanske flyvåpenet faser IKKE ut F-16, de har tenkt å ha disse flyene i mange år ennå.

Jeg skal kanskje fly fighter om noen år, og Jens-Ole, det å bli sendet ut i et skarpt oppdrag med en "nesten like godt jagerfly" er ikke noen lystig tanke...

F-16 blir faset ut i 2010 og det er nettop da nye norske jagerfly skal være i drift.

Satser å at det blir EF2000 jeg. Har fått div info fra EF2000 og systemene ombord er helt sykt råe!!

"In aerial warfare the factor og quality is relatively more decisive then the factor of quantity"

Major Alexander P. de Seversky, USAAF

13 Victories with Russian Imperial Naval Air Service,

WW-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Erik Stave, jeg har selv fått full brief på EF2000 da den var på Rygge. Du kan løse skarpe oppdrag like godt med F-16, ingen problemer.... De fleste pilotene som jeg har snakket med på Rygge vil heller ha flere F-16 en noen få EF-2000 (ellersom de koster mye mere). På vise måter vil en F-16 Block 60 være mer moderne en EF-2000 på grunn av bruk av ny teknologi fra F-22 og JSF-radar etc)..

Jeg ser for meg å kjøpe nye F-16 bare som en del av en pakke. Kjøper du 15 F-16 nå vil du ikke få så stort press på organisasjonen i år 2010/2015 og fagmilitært vil resutatet bli bedre ved at det ikke blir et stort tomrom i teknologien.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koker vel ned til et spørsmål om Norge skal være 'kompis' med USA eller EU. EF-2000 virker som en mer fornuftig innvestering på lang sikt i alle fall inntil JSF kommer på slutten av dette tiåret, men amerikanerne har jo også en lei tendens til å prise seg ut av slike konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

..Jeg er på ingen måte enig med deg der Svein. Det er svært på land som har et sterkere økonomisk grunnlag for å kjøpe moderne jagerfly....

Penger er det, men ikke vilje til å bruke dem..

quote:

..Det samme sier jo den nye forsvarsministeren!!!!!

Jada, selvfølgelig sier en fersk forsvarsminister det, og HUN har sikkert et kjempegrunnlag og bakgrunn for å si det.....nei..

quote:

..Det er skammelig at andre lands skattebetalere skal betale for vårt forsvar, synes du det er rettferfig at mennesker i USA og England skal betale for vært forsvar???

Vi er fortsatt medlem av NATO, dermed er vi, og andre medlemsland bundet av traktatens regler.

quote:

..Du hører nesten ut som en AP politikker i 30-årene...norge har ingen fiender og trenger ikke et forsvar...

Hvis du leser mitt innlegg litt nøyere, så ser du at jeg skriver - storting og regjering..

 

quote:

..og for å være forberett på det som kan skje må forsvaret til en hver tid være utstyrt for å klare jobben.

 

Selvfølgelig, det er nettopp det som er mitt poeng, men man klarer ikke det bare ved å kjøpe fancy jagerfly, og la resten av land/sjø-forsvaret seile sin egen sjø. Har deltatt både som vernepliktig og yrkessoldat, og kan lett se at tingenes tilstand ikke lenger er som de burde være.

Selvsagt er det tøfft å få noen nye fly, men desverre så er det ikke noe stor hjelp. Og bare vent til de bestemmer seg om et visst antall fly, det vil sikker bli kuttet ned til en 3/4 eller 1/2 partne av det opprinnelige antallet. Sitter med fregattkjøpet frisk i minnet....

Visst skal vi ha et sterkt forsvar, men da må viljen og pengepungen være vid åpen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, da er vi vel ganske enige tross alt. Jeg tror den nye forsvarsministeren har mer peiling på sakene en hva Godal hadde (det skal ikke så mye til...)Det viktigste er at det det største partiet i regjeringen fronter forsvarets sak og jeg tor at forsvaret får alle de nye flyene. Det er flertall med H, FRP, KRK og Venstre.

Ingen tvil om at det norske forsvaret har blitt ødelagt av den forsvarspolitikken som har blitt ført de site ti årene.

Jeg tror det er bedre med nye "fancy" jagerfly og et godt luftforsvar enn å bruke mye penger på hær/marine. Som de seneste konflikter har vist har hær og marine blitt mer og mer statister.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett kom luftforsvaret til å miste et fly, så det er ikke sikkert at to motorer hadde hjulpet like vell....

 

Jeg kan ikke uten videre se at den høye prisen for EF-2000 rettferdiggjøres av at den har to motorer.

Hva synes du om dette forslaget...:

Hvorfor ikke kjøpe 90 F-14 Tomcat jagerfly (ettersom disse blir erstattet av F-18E/F), dette ville koste mye mindre og flyet har to motorer....LOL

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Kan de ikke bare kjøpe F14 Tomcat

utrolig fine fly,og bytte ut Hercules mot B52 Stratofortress

 

MVH Anders [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket http://www.eurofighter.pso-online.com/index_dom.php og fant følgende:

"OpEval

The Eurofighter project has been subject to several operational evaluations. These have been carried out, independently from the Eurofighter consortium, primarily by Britain's DERA, the Defence Evaluation and Research Agency. Unlike many previous theoretical operational capability studies, the Eurofighter analysis utilised a true simulation approach. This was achieved through a number of networked battle simulation computers, termed JOUST, each of which can be flown by human pilots.

BVR Combat Rating

F-22 91%

 

Eurofighter 82%

 

Rafale 50%

 

F-15 43%

 

F-18+ 25%

 

F-18 21%

 

F-16 21%

 

 

This system was used to comprehensively evaluate the BVR (Beyond Visual Range) performance of the Eurofighter and other aircraft against an upgraded Su-27 Flanker (comparable to an Su-35 Super Flanker and its equivalents). The studies investigated all aspect best performances from the major systems on each aircraft; avionics, structure (including RCS data), engine performance (including fuel usage), defences and man-machine interfaces. In these tests the French Rafale utilised the Matra-BAe MICA air to air missile (which is the primary AA weapon of the French airforce) while the other aircraft used the Raytheon-Hughes AMRAAM.

These simulations concluded that Eurofighter has a win rating of 82% (100% equals always win, 0% equals always lose, 50% equals parity) against the target aircraft. A more typical way to present this data is as a combat exchange ratio, for the Typhoon this equals 4.5:1. In other words one Eurofighter can theoretically engage an equivalent of 4.5 Su-35 fighters before being out-gunned. This compares extremely favourably to the other aircraft (see also the BVR Combat Rating table); F-16C Falcon (0.3:1), F-15C Eagle (0.8:1), F-18C Hornet (0.3:1), F-18+ (0.4:1, NB this is not the current F-18E/F which is apparently a downgraded version of the F-18+ used in the studies) and Dassault Rafale (1:1). Only the LM/Boeing F-22 Raptor bettered the Eurofighter's performance with a combat exchange ratio of 10.1:1.

In addition to these overall combat performance results a number of individual comparisons have been made available. Of enormous importance for BVR combat is acceleration at medium altitudes and here the Eurofighter's acceleration at Mach 0.9 and 22,000ft equals that of the F-22. At supersonic velocities (Mach 1.6 and 36,000ft) the sustained turn rate of the Eurofighter betters all but the F-22, while its instantaneous turn rate is superior to the F-22. At low altitudes, Eurofighter can accelerate from 200kts to Mach 1.0 in under 30 seconds. In a similar vain to its supersonic performance, the sustained and instantaneous subsonic turn rates of the Eurofighter are bettered only by the F-22. Only the Rafale comes close to the matching the Eurofighter's capabilities in these comparisons."

Når vi vet at de fleste AA kills er BVR, er jo dette en tankevekker.

Klar over at detter er en F-16C og ikke en Block 60, men det sier jo litt...

Er mye annet interesant på den siden også.

Sjekk blandt annet følgende:

-engines (42500lbs thrust, block 60 har 32000)

-Supercruise

-Trust vectoring i 2003 (dvs. før vi skal kjøpe dem.)

-DASS som detektere BÅDE radar og IR-missiler.

-LWR

-PIRATE systemet

-Reduced observability. (Bare F-22 har bedre forntal RCS)

-VTAS (Voice, throttle and stick)

-SAR radar (samme som i Block 60, men i en nyere versjon)

F-16 var aldri designet for at den skulle oppgraderes over tid. Det viste seg derimot at dette var mulig og lønnsomt, nærmest ved en tilfeldighet. Eurofighter har fra dag 1 vært designet for oppgraderinger. Med EEP vil Eurofighter alltid være et tipp top fly i hele sin levetid.

Hvorfor kjøpe et fly som er på vei ut, når man kan kjøpe et som nettopp har kommet inn i ringen, med alle de oppgraderings mulighetene det har?

Dessuten kan vi, Norge, være med å utvikle Eurofighteren, istedet for og bare godta det amerikanerene serverer oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene du viser til her sier egentlig ikke så my om EF-2000 som jagerfly vs F-16.

Testen gjelder BVR og det har vist seg i svært mange konflikter at det aldri blir BVR kamp mellom jagerfly, derimot blir det nærkamp hvor F-16 har vist seg å være svært dødbringende.

Nesa på Ef-2000 er nesten usynlig på radar, men hva hjelper vel det når Rules of Engagement tilsier at fientlige fly først skal visuelt identifiseres!

Den EF-2000 vi ser i dag er en "billigversjon" av den oppringelige jageren ettersom flere av landene som er med å lage den fikk økonomiske problemer på midten av 90-tallet.

EF-2000 er et tyngre fly og da må selfølgelig motorene være større!!!

Ettersom Ef-2000 er mer eller mindre ferdig designet vil IKKE Norge få forandret på noe mer en hva vi kan med et amerikansk flyprosjekt.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye penger å spare på å kjøpe nye F-16 Block 60 fly i forhold til å kjøpe Feks EF-2000 og du får en nesten like god jager. De nyeste F-16 variantene bruker mye teknologi som er laget for F-22 og JSF. Selvfølgelig må det på sikt kjøpes inn nyere fly en F-16, feks F-35, men et kostnadseffektivt alternativ for å få "et luftforsvar som fungerer" er å kjøpe ca 12-20 nye F-16.

Det du sparer penger på er ikke at teknikerne slipper å lære seg et nytt fly, men at du kan bruke det samme logistikk systemet som allerede finnes til F-16A/B.

Øyvind, det amerikanske flyvåpenet faser IKKE ut F-16, de har tenkt å ha disse flyene i mange år ennå. F-16 produksjonen fortsetter og vil fungere som en backup for F-35 hvis dette prosjektet møtter på store problemer.

Men F-15 flyene kommer snart til å bli faset ut nå som produksjonen av F-22 snart kommer i gang.

Jens-Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Norge noen gang investere i nye fly, så blir det en økonomiutgave, strippet, eller brukt versjon. Norge har ikke råd til noe annet, og det er et paradoks om vi skulle kjøpe nye fly, nå vi har et landforsvar som pr. dags dato ikke er forsvarsdyktig ! Dessuten så er det ingen reel trussel mot Norge lenger, ifølge regjering og storting.

Hjelper lite i en tenkt krigs-situasjon, at vi har kjøpt noe få jagerfly, som raskt vil blir skutt ned, når vi ellers har et amatørforsvar.

Kan jo brukes i Nato's tjeneste i utlandet, sier noen nå da. Men for det første får ikke norske jagerfly være med på offensive aksjoner, kun eskorte og andre defensiv oppgaver. Og skulle det motsatte kanskje bli aktuelt, så skriker vi nordmenn opp, for vi kan da ikke bruke våre norske gutter i en " ordentlig " krig der de kunne bli såret eller drept...

Dette sklei litt ut, ble bare litt engasjert...

( her skulle det stått en smiley )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens-Ole, jeg valgte BVR nettopp fordi det har vist seg at det er den typen aa combat det har vært flest kills i, i den siste tiden. "Vis-ID" blir ikke nødvendig med Eurofighters nye radar og PIRATE system. Dette systemet kan positivt detektere og gjennkjenne et fly BVR.

Dessuten, hvis du hadde giddi og sjekket opp kilden min, ville du sett at det ikke er bare nesen som er "stealthy", men fra visse vinkler har faktisk EF mindre RCS enn F-22!!!

F-16 Block 60 veier m/AMRAAM only 10594kg ,det blir 0,33 kg per lbs thrust. EF veier m/AMRAAM only 10995 kg. Det blir 0,259 kg per lbs thrust!!

Kan ikke skjønne hvordan du mener at Norge skal kunne innflyte på F-16 Block 60 programmet? Vi har ingen avtaler med dem om det, slik vi har med EF. I USA er det bare JSF vi har sammarbeidsavtale med. Dessuten, EF er ikke ferdig designet, den er under en kontinuerlig oppgradering. Det er det som gjør den så genial!!!

"G-grensen" for EF er den samme som for F-16, dvs. +9 og -3. Men det er ikke så viktig, de fleste 4.gen fightere har det. Det som teller er ROT og TR. Altså Rate of turn og Turn radius. Med EF's canard-design, kan den utmanøvrere til og med F-16. Dette fordi den kan oppretholde manøvrablilitet selv på høye AOA, høyere en F-16's. Sjekk bare videoene på siden jeg refererte til, hvis du ikke tror meg...

En EF koster ca 300 mil. Hvor mye koster en F-16 Block 60?

Skal man se på kostnad og kvalitet, tror jeg at EF ville vinne...

Det du kaller en "billigversjon", er bare den første modellen. Poenget med EF er at samarbeidslandene vil kunne oppgradere sine fly jevnt og trutt, med den nyeste teknologien som er tilgjengelig. Dette vil sikre en stadig "up-to date" fighter, noe som i det lange løp vil lønne seg, istedet for å ta slike gigantstepp som vi gjorde med MLU.

Jeg mistenker dere for å sverge til F-16 fordi den er så jævlig vakkert, og det er jeg helt enig i! F-16 er det peneste flyet som er lagd!!! Men, helt objektivt vil jeg følt meg tryggere i EF'en framfor en F-16 Block 60...

Dessuten er det delvis korrekt det som Tore sier at F-16 er ute av loopen. EF er fortsatt med, og sånn det ser ut nå så er det JSF og EF det står mellom. Og skal jeg være helt subjektiv så er EF MYE finere en JSF. JSF ser helt for jævlig ut!!! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for orden skyld: Jeg satte vist i gang en diskusjon som nesten har ført helt ut på viddene. Startinnlegget skulle jo nettopp varsle om at USA har valgt sin neste generasjon Joint Strike Fighter, nemlig X35 fra Locheed Martin. Bilder av begge typer, dvs X35 og konkurrenten fra Boeing, X32, kan ses på linken jeg la inn der:

http://www.af.mil/photos/fighters_jsf.shtml

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Jens-Ole Kjølberg:

DA JSF kommer vil EF-2000 være gammeldags allerede, så ser ingen grunn til å kjøpe dyre Eurofighter jagerfly, når vi kan få bedre fly som antagelig koster mindre!!!

Loenner seg aa lese postene til dem man svarer foer man poster selv, Jens Ole.

Dette er hva Tom Erik hadde aa si om 'foreldelse':

Det du kaller en "billigversjon", er bare den første modellen. Poenget med EF er at samarbeidslandene vil kunne oppgradere sine fly jevnt og trutt, med den nyeste teknologien som er tilgjengelig. Dette vil sikre en stadig "up-to date" fighter, noe som i det lange løp vil lønne seg, istedet for å ta slike gigantstepp som vi gjorde med MLU.

Men paa den annen side, du bruker jo flere utropstegn en Tom Erik, saa du vinner.

Mvh,

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...