Gå til innhold

Er GPS utbredt?


Stian Rolandsen

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ta meg en tur innom for en kopp!

Ja, det var det ja:

Jeg kom i en diskusjon med Læreren min i KSA i dag. Jeg(etter utalelser i sim-miljøt) mente at mye av flyving nå til daga ble gjort ved hjelp av GPS'en, mens læreren min derimot mente på at GPS ikke var tatt skikkelig i bruk enda! [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Så nå spørger jei dig:

Kan noen gi meg svar på hvem av oss som har rett?

Jeg har jo da hørt at Widerøes flyvinger i Nordland går mye på GPS, men hvor utbredt er GPS ellers? [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kan bare svare for min egen arbeidsplass,og GPS er definitivt mye brukt,men ikke som noe primær navigasjonshjelpemiddel,derimot som giver til andre nav.systemer(RNAV foreks)og selvsagt som backup og oppdatering av system.

GPS systemet slik det fungerer nå,etter at USA fjernet innlagte feilkilder,er meget nøyaktig.Påliteligheten i visse strøk kan derimot være variabel.For VFR flyging er det et glimrende backup hjelpemiddel,men man skal likevel ikke glemme basic VFR navigasjon kunnskapene sine....

hilsen

Hans Petter

[ 20-10-2001: Endret av: Hans Petter Stue ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vad jag har förstått så används GPS-baserade system ganska mycket av de stora bolagen på atlantflygningar och andra long hauls. Systemet ger ju förutom möjligheten till navigation också möjlighet till kommunikation, vilket tidigare inte låtit sig göras mitt över havet med radioutrustning.

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...