Gå til innhold

Sola Tower på klokkeradio!


Ole Eivind Moen

Anbefalte innlegg

Kan godt tenkes dette er et vanlig fenomen, men jeg synes det var veldig stilig.

Seint i går kveld før jeg skulle ta kvelden var klokkeradioen stilt inn på p4. Etter en liten stund fikk jeg klart og tydelig inn pilot og flygeleder fra Sola tower. Er vel stor sjangse for at dette var en Interfance eller atmosfæriske forstyrrelser som det heter vil jeg tru, men veldig artig var det i hvertfall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har fått inn flyfrekvens-sendingene på det som kalles speilfrekvensen. De aller fleste FM-radioer benytter seg av mellomfrekvensen 10,7 MHz, og speilfrekvensen ligger da 21,4 MHz (= 2 x 10,7) fra den frekvensen du har stilt FM-radioen på. Hvis du altså stiller radioen på ca 97,2-97,3MHz og det IKKE ligger en sterk FM-sender rundt den frekvensen, vil du kunne få inn flykommunikasjon på ca 118,6-118,7 MHz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det foresten noen måte og kunne sitte på pc og høre tårn/fly på feks Gardemoen?? Kunne vært gøy og høre hva som foregår..

Som allerede sagt' date=' du kan bruke stream. Vil du derimot høre når du ikke har en data i nærheten og også på andre frekvenser (politi, amk, brannvesen etc) så kan det annbefales å kjøpe en scanner. Scannere kan du finne blandt annet på dittvalg.no. Kan anbefale ICOM IC-R5, en utrolig bra scanner som dekker så godt som alle normalt brukte bølgelengder (alle frekvenser fra 150 kHz til 1309,995 MHz, mye å høre på altså). Når jeg sjekket dittvalg.no sist, så de ut til å være tomme for denne scanneren, så hvis du vil ha IC-R5 kan det hende at du må bruke kelkoo til å finne en billig. Scanner anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du har fått inn flyfrekvens-sendingene på det som kalles speilfrekvensen. De aller fleste FM-radioer benytter seg av mellomfrekvensen 10' date='7 MHz, og speilfrekvensen ligger da 21,4 MHz (= 2 x 10,7) fra den frekvensen du har stilt FM-radioen på. Hvis du altså stiller radioen på ca 97,2-97,3MHz og det IKKE ligger en sterk FM-sender rundt den frekvensen, vil du kunne få inn flykommunikasjon på ca 118,6-118,7 MHz. [/quote']

 

Stemmer Gunnar,har fått inn Bodø Tower og Approach på min gamle og knallsterke FM-radio som jeg har med meg på jobb rundtomkring i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...