Gå til innhold

Trøndersk flyhistorie


Filip Gundersen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ikke konkrete linker. Men det var jo flyplass på lade på den tiden om ikke jeg husker feil. Lengst øst på Håkon VII gate står jo fortsatt en hangar fra den tiden. Har jobbet der en tid og der står det tyske instrukser på noen av veggene om jeg ikke husker feil.

 

Ellers kan kanskje Hilmar Tollefsen på Stjørdal/Værnes være vært et intervju. Han var i allefall aktiv på Værnes allerede når tyskerne var her.

 

Det har vært sjøflyplass i Hummelvik, men i hvilken tidsperiode vet jeg ikke. Dette har jeg fra Hilmar. Han har mange historier å fortelle i alle fall.

 

Hvis du føler resultatet deres blir brukbart kunne du legge det ut når dere er ferdig så kan andre trøndere få lese litt om dette emnet.

 

Lykke til

 

Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værnes er en MEGET spennende flyplass i historie sammenheng!

 

Ved å kontakte Hans Olav Løkken som Andreas viser til får du ALT du trenger å vite, han vet så og si alt og er i tillegg utrolig engasjert. Trivelig kar, i tillegg kan du jo kombinere dette med ett besøk i tårnet på Værnes hvor han jobber. :) Har selv vært der flere ganger for å slå av en prat, trivelig kar.

 

I tillegg kan du låne boken "Værnes" på biblioteket, der har du også alt du trenger å vite. Lykke til, og kanskje du vil dele resultatet av prosjektet ditt med oss. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sende deg pr email litt om Lade og Øysand flyplasser.

På biblioteket kan du låne bøkene om Værnes og Ørland flystasjoner.

 

Søk også på nettet angående bombing av Namsos, og om slagskipet Tirpitz,

som en tid lå i Åsenfjorden.

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle sammen!

 

Snakket med Hans Olav for noen uker siden, og vet at han har god peiling på lokalhistorie så skal så absolutt ta ta kontakt med han.

 

Jan, tusen takk for info jeg fikk over mail, kommer nok til stor nytte :D

 

Edit: Vist det er flere som vet noe, eller har noe usagt så ropt det ut! All info motas med stor takk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...