Filip Gundersen Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Driver med et prosjekt på skolen, og skal skrive om flyaktiviteten i Trøndelag under andre verdenskrig. Noen som har forslag til gode nettsider eller kilder? Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 www.historiefortelleren.no Kontakter du han får du trolig noen referanser. Hils fra meg med det samme. Hans Olav er flygeleder ved Værnes og en meget engasjert mann! Siter
Per Magne Lunde Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Hei. Har ikke konkrete linker. Men det var jo flyplass på lade på den tiden om ikke jeg husker feil. Lengst øst på Håkon VII gate står jo fortsatt en hangar fra den tiden. Har jobbet der en tid og der står det tyske instrukser på noen av veggene om jeg ikke husker feil. Ellers kan kanskje Hilmar Tollefsen på Stjørdal/Værnes være vært et intervju. Han var i allefall aktiv på Værnes allerede når tyskerne var her. Det har vært sjøflyplass i Hummelvik, men i hvilken tidsperiode vet jeg ikke. Dette har jeg fra Hilmar. Han har mange historier å fortelle i alle fall. Hvis du føler resultatet deres blir brukbart kunne du legge det ut når dere er ferdig så kan andre trøndere få lese litt om dette emnet. Lykke til Per Magne Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Flyplassen på Lade hadde rullebane som gikk langs med den lange gata forbi City Lade. Så en gang et kart jeg fikk via Hans Olav jeg linket til ovenfor. Siter
Stian Lingås Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Her står det kanskje noe nyttig: http://no.wikipedia.org/wiki/Trondheim_lufthavn%2C_V%C3%A6rnes Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Værnes er en MEGET spennende flyplass i historie sammenheng! Ved å kontakte Hans Olav Løkken som Andreas viser til får du ALT du trenger å vite, han vet så og si alt og er i tillegg utrolig engasjert. Trivelig kar, i tillegg kan du jo kombinere dette med ett besøk i tårnet på Værnes hvor han jobber. Har selv vært der flere ganger for å slå av en prat, trivelig kar. I tillegg kan du låne boken "Værnes" på biblioteket, der har du også alt du trenger å vite. Lykke til, og kanskje du vil dele resultatet av prosjektet ditt med oss. Siter
Jan Vold Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Skal sende deg pr email litt om Lade og Øysand flyplasser. På biblioteket kan du låne bøkene om Værnes og Ørland flystasjoner. Søk også på nettet angående bombing av Namsos, og om slagskipet Tirpitz, som en tid lå i Åsenfjorden. Jan Siter
Filip Gundersen Skrevet 1. april 2008 Forfatter Skrevet 1. april 2008 Takk for tips, alle sammen! Snakket med Hans Olav for noen uker siden, og vet at han har god peiling på lokalhistorie så skal så absolutt ta ta kontakt med han. Jan, tusen takk for info jeg fikk over mail, kommer nok til stor nytte Edit: Vist det er flere som vet noe, eller har noe usagt så ropt det ut! All info motas med stor takk. Siter
Jan Vold Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 For de som er nysgjerrige på Lade Flyplass, kart og noen foto: Kart fra 1951. Fra Trondheim Kommunes nettsider. Widerøe -UBIT's samling. Widerøe -UBIT's samling. Trondheim Flyklubb. foto: Reidar Rønne - Adresseavisen. Siter
Mateusz Kostrzewa Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 Hans Olav Løkken is the man! Hvis ikke har er i Tyskland og intervjuer slektninger av tyske jageflypiloter fra andre verdenskrig da, hehe :cool: Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 1. april 2008 Skrevet 1. april 2008 EDIT: jeg skrev ennå en aktivitet men det er så mye han faktisk kan holde på med at det er utrolig... Mannen har ikke én eneste dags sykefravær i løpet av hele sin karriere selv om han er flygeleder. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.