Gå til innhold

ENAT Iron Mic forsøk


Gunnar Seljeseth

Anbefalte innlegg

Da gjør jeg nok et forsøk på å ta en Iron Mic, alle gode ting er tross alt 3 :grin:

 

Bare som en liten påmindelse; Norge har til nå bare 2 stk. Iron Mic, nemlig disse;

TWR_4007_Alta.jpg

APP_4607_Bardufoss.jpg

Om jeg får litt hjelp denne gangen slipper jeg å ta all æren alene dersom alt går bra... ;)

 

Posisjonen er ENAT_TWR

 

EDIT: En rask sjekk viser at Svenskene også har 2 stk. Iron Mic... Første land til 3 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo greit med trafikk første dagen, siden har det gått litt opp og ned...

 

Har ennå ikke sendt noen inn på visuell til rw29, de av dere som vet hva som kreves på den innflyvningen må gjerne be om å få den.

 

Et annet problem viser seg å være avgang fra rw11; å svinge til venstre med over 210 grader samtidig som farten er 175KIAS eller mindre er det vist ikke mange som får til... De aller fleste er av en eller annen grunn fort oppe i 250K på en høyresving.... :crazy:

 

Resultatet er at jeg ikke tør bruke prosedyrer som er spesielle for Alta, siden jeg da rissikerer at piloter havner på vidvanke... Og potensielt veldig nær annen trafikk, for når jeg først får trafikk, så får jeg alt på en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... :)Det er jo litt spesielt på alta med terreng å fjell rundt å som du sir så kan det by på litt problemer for enkelte,men når man kjenner til prossedyrene så er det ikke så vanskelig..Landing fra øst på rwy 29(sirkel) krever mye trening spesielt med 737,men her slit ofte pilotene i real også.Har sett mange skummle innflygninger der.Noen liker å utfordre seg på 29 mens vi hadde en SAS maskin her for vel ett årsiden som heller ville ned på 11 med 16knop tail vind å det gikk,men han hadde en søkkanes fart inn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en kort VFR tur på meg i går, ble litt sent og virket derfor noe "suttrete", det må jeg bare beklage. :blush:

 

Du skal vite det kjære Gunnar, at når du ser meg på radaren så vil jeg at ting skal være så virklighetsnært som overhodet mulig. Fyr på med det du har av prossedyrer og utfordringer, I'll take them! :grin:

 

Flygelederen på Innsbruck hadde sine tvil i går da jeg kom for en visuell approach bane 8 i svært lavt skydekke, 5km sikt og kraftige sluddbyger. Men denne gutten er oppvokst i ett land hvor vi vet å behandle flotte omgivelser som fjell og fjorder, noe jeg fikk bevise. Kanskje sees vi i kveld også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger godt an nå Gunnar!

 

Men, du bør passe deg litt for de Østerrikerne, de har en del timer denne uken de også, dog på CTR og APP. :)

 

Selv "sitter jeg" i pilot lougen her i Bucuresti etter en flott kveldstur. Baneasa er kun åpen for fly som har sammenheng med NATO toppmøtet for tiden, så vi har flott selskap nede på tarmac. Blandt annet kan vi jo nevne det noe berømte Air Force One! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok passe på, Ivar, foreløpig har jeg et snitt på godt over 10 timer daglig, og i går (NZ tid, NB) fikk jeg nok satt inn bortimot 15-16 timer... Får se om jeg klarer en total på over 80 timer!

 

Blir litt vanskelig å få satt inn mye på lørdag, så jeg setter inn alle kluter nå! Så om noen andre kan ta seg av dags og kveldsbemanning (norsk tid) av Alta på Lørdag hadde det vært supert! Skal prøve å sitte så mye som mulig intill den tid, men akkurat den perioden som er nevnt ovenfor MÅ jeg ut, "sånn ær'e bare"...

 

Om jeg får litt tid hjemme, og ingen andre har logget seg på, så tar jeg unna det jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstallerte faktisk VRC tidligere i dag, og fikk tilbragt 1 time som Alta Tower. Ikke mye, men det var det jeg fikk tid til før jeg måtte avgårde på jobb. Skal jobbe på lørdag også, men mulig jeg får satt inn noen timer da også, vi SKAL klare 80 timer! :grin:

 

Siden bemanningen er dekket i kveld, er det mulig jeg kommer en liten tur med 737'ern hvis været blir slik TAF'en lover! :grin:

 

TAF (FC) 041400Z 041524 12008KT 8000 -SN FEW010 BKN020 TEMPO 1524

2000 SN VV010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Godt jobbet uansett Tore! Selv hadde jeg en bevegelse på den timen jeg satt, så ser ut til at Alta har ca. 1 bevegelse i timen i snitt. :grin:

 

Været har forbedret seg, men jeg trosset de gode utsiktene og håper få skikkelig dårlig sikt og mye snø ved min ankomst kl. 2350 i kveld. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta ligger nå i alle fall godt ann til en Iron Mic, med 76 timer og 43 minutter pr. 4/4, takk til Tore Urvik og Ivar Skaugstad for ca. 6 1/2 time, Alta vil uten tvil passere 80 timer! Om noen i tillegg har mulighet til å ta over Alta når jeg om noen timer (ca. kl. 11 norsk tid?) er nødt til å stikke, så er ikke 90 timer så veldig langt unna heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ned' date=' Ivar, innflyvningen og landingen på rw29 har antakelig aldri blitt så godt gjennomført på VATSIM... [/quote']

 

Hehe, innflyvningen var ikke dum den, det må jeg innrømme! :grin: Men, du så tydeligvis ned i notatblokken ved selve landingen, for jeg tror passasjerene var meget sikre på at de kom til å få alt som var stuet i hattehyllene i hodet! :grin: Det var mer ett PANG enn et uskyldig "dunk".. :grin: Men men, er man med på leken får man tåle steken!

 

Ser lovende ut med timetallet! Selv har jeg ikke bidratt til mer enn ca. 2 timer, så the honour is all yours, så absolutt! Blir spennende å se hvor mange timer vi til slutt ender opp med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens innsats fra meg, og forutsatt at statistikken for 4/4 er fullstendig oppdatert, så regner jeg med ca. 84-85 timer totalt når jeg logger av om litt over en times tid.

 

Vel og merke har jeg klart flest timer bak dette forsøket på Iron Mic, men det betyr ikke at det du, Ivar, og Tore har bidratt med er ubetydelig. Om mitt bidrag til Iron Mic alene er nok til å vinne, så går det dere har bidratt med til å fullføre ydmykelsen av resten! :grin:

 

NB: Husk at jeg mest sansynlig ikke har mulighet til å logge flere timer når jeg nå snart logger av, og all ekstra hjelp er god hjelp! Alle timer logget frem til kl. 2400z hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer! Jeg var en av disse slappe pilotene som ikke sjekket departure-kartet skikkelig. En F16 over hustakene er jo bare litt krydder i hverdagen, er det ikke? ;)

 

Forøvrig, ønsker dere en skikkelig utfordring som vi ikke har maken til i Norge så er inn og utflygning fra Isafjordur (BIIS) på Island regnet som Europas vanskeligste innflygning. I prinsippet kjører man rett mot en fjellvegg, så gjelder det å snu i tide!!

 

AIP for Island: AIP Iceland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig stilig!

 

Det var noen snodige innflygningskart, aldri sett på maken! Dette er RETT OG SLETT ett must!

 

Nå er jeg helt blank på hva som finnes av herlige addons til Island, noen som kanskje kan gi meg en liten pekepinn hvis dere vet av noe slikt, payware godtas like greit som freeware! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 23:59z var det touchdown for CNO1123 og han satte bremsene til på stand kl. 00:01z, så da satte vel han på en måte punktum for denne Iron Mic-perioden...

 

Takk for de som har tatt turen i området; og så er det all mulig heder og ære til Gunnar som dro dette igang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...