Gå til innhold

Airlinemogul!


Sindre Holberg

Anbefalte innlegg

Dette er en fortsettelse på posten som vi hadde tidligere, kalt: er du den neste Michael O`Leary? Jeg har tatt med det viktigste. Men fortsett med vanlig prat som i den forrige tråden :)

 

Kunne vært greit med en ny post da det kan være litt enklere for nybegynnere.

 

Her er det viktigste:

 

Skrevet av Johan Clausen i forrige post:

 

Jeg faldt over dette link, til et lille online management spil, hvor man skal bestyre sit eget flyselskab. Det er så let at gå til, som det ser ud til, men det er godt nok noget man kan blive afhængig af...

 

http://www.airlinemogul.com/airlinemogul/index.php

 

Jeg har oprettet et selskab der hedder Denmark Airlines, og jeg må sige, at det går fint. har et overskud på næsten 4 mio $ (efter køb af 1 nyt fly og leje af en masse gates i forskellige lufthavne). Spillet går rimelig hurtigt. 1 time svarer til 1 dag og 1 døgn svarer til en måned i spillet.

 

Det starter i 1950(nå 1984), hvor man begynder med en BAe 146-100(nå) og en hub (med 2 gates). Derefter gælder det så om, at udbygge ens rutenet, tjene penge, købe nye, bedre og større fly, og dermed få endnu flere penge i kassen.

 

Jeg håber nogle herinde fra synes det kunne være sjovt at være med.

 

 

Manual til spillet: http://airlinemogul.com/manual/index.php/Main_Page (her står det meste)

 

Viktig: Proposed fare er billetpris. Prøv å få loadfactor på 100%

 

Det er en alliance for selskap fra fs.no. Den er kalt Nordic Alliance. Send en PM til Johan Clausen får du joiner :) Pris for å komme med i alliancen er 1,100,000

 

Info om alliance:

For eksempel. Du har startet et selskap og har Torp som base/hub. Du kommer i en alliance hvor der allerede er 1 anden partner. Han har sin base/hub i Heathrow. Hvis du så lejer en gate i Heathrow kan du starte flyvninger fra Heathrow og ikke som det ellers ville være, fra din egen hub. Så kan du lave flyvniger fra f.eks. Heathrow til Paris fremfor fra Torp til Paris eller anden sted.

 

Ruter og inntjening og frekvens:

Du kan ikke se hvilke ruter der er flydd færdige. Du har hvor mange freq den flyver. Hvis en rute har en freq på 3, så flyves denne rute 3 gange om dagen (altså i spillet og dermed på 1 time IRL). Du kan ikke rigtig se, hvornår den flyver hvor, og på hvilke tider af spillets dag.

 

Spillet kører også uten at du er logget på. Så selvom du måske ikke kigger på det en hel dag, så har dine fly alligelvel flydd og du har tjent penge.

 

 

Viktig: 0.5 ruter

I skal være opmærksomme på ikke at have for mange .5 ruter.

 

http://www.stephenm.org/forum/viewtopic.php?t=2307&start=0

 

Brokeing: http://airlinemogul.com/manual/index.php/Brokerage_System

 

Kjøp av nytt fly:

Prøv at gå i View & Buy Under Aircraft. Under "Purchase Aircraft" skal der stå "All" også trykker du Select.

 

Nu kommer listen med alle de fly der er i spillet lige nu.

Tryk på Price, og alle flyene vil stå efter den pris de har med den billigste først.

Nu kan du sidde og kigge på dem alle sammen, og se hvilken der passer til dig.

 

DOP: DOP er det du tjener per simdag(daily operating profit) som i virkeligheten er det du tjener på 1 time.

 

Leie av gates:

Du betaler først for gatene når måneden (i spillet) skifter. Så hvis du lejer en gate den 5. juni (i spillet) og opsiger den allerde den 6. juni (i spillet), så har du ikke betalt noget for den. Du betaler først for gaten nar spillet går fra 24. juni til 1. juli.

 

Leasing av fly fra open market:

If you've leased airplanes from another airline, you'll have to pay a specified amount per plane at the end of each month. You will also have to pay maintenance costs for those planes, but those costs will only be shown in the Maintenance Fees section.

 

 

Håper det nå blir litt enklere for folk, og at de ikke trenger å lese igjenom 890 poster :)

 

Sindre H

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan da begynne jeg da:

 

DOP: €7,588,606

Airline Cash: €112,371,139

Airline Value: €1,635,534,024

 

Average Loadfactor: 100.00%

 

Dop`en har gått ned litt, da rutene ikke hadde 100 % loadfactor, så jeg måtte edit litt :)

 

Rutekartet:

gcmap-4.gif

 

Mine fly fraket 32,106 passasjerer per simdag :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter hardt med â fâ höy DOP (kan vel ha noe â gjöre med at jeg ikke starta pâ en stor flyplass som dere), men fâr hâpe at 757ern fâr DOPen over 2 mill. Skal bruke den pâ lengre ruter innenfor Europa (f.eks Norden) og Afrika.

 

Tallene:

DOP: €1,636,335

Airline Cash: €24,886,570

Airline Value: €386,169,355

 

 

Nâ er det heller ikke lenge igjen til multiworlds heldigvis!

 

Average Loadfactor: 93.22%

Date: 12 Oct 1984

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--->Tore: Vent med at start dit selskap og vent med de store planer om at du vil have det største selskap i AM. Der er kun 14 dage til at der er restart af spillet. Men hvis du vil lære det at kende, så kan du komme på, og lige se hvad det er, og lære hvordan du gør. Men når spillet er resettet... Så kan du lave masse af planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort en del newbie feil, og har sikkert ikke riktige fly til riktige ruter osv, menmen.

 

DOP: €2,305,968

Airline Cash: €6,159,159

Airline Value: €166,458,654

 

Average Loadfactor: 97.24%

Date: 16 Nov 1984

 

Spillet begynner å bli dritfullt av spillere, så det er stor konkurranse på omtrent alle ruter jeg har.

 

Jeg startet i Quebec City og har baser i Edmonton, Kelowna, Charlottetown og Boeing Field. Jeg valgte småbyene fordi nesten ingen andre fløy dit, Charlottetown går veldig bra faktisk.

 

La akkurat inn søknad på Nordic Alliance. ID 10295 Quebec City Airline.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå har jeg bygd noen gates på alliansebaser, på Torp og Sapporo. Etter å ha satt opp et par ruter kan jeg plutselig ikke velge disse basene lenger, de har falt ut av menyen rett og slett. Er dette en bug eller er det et maks antall ruter man kan ha fra en alliansebase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...