Gå til innhold

Brannslokking ombord på fly


Anbefalte innlegg

Så på nyhetene nå at ett fly hadde nødlandet pga røyk i kabinen.

Og det fikk meg til å gruble litt.

Jeg er brannmann av yrke selv og lurer på:

Er det noen som veit hva slags slokkemidler og rutiner man har ombord?

Skjønner jo at det er greit å komme seg rimelig fort på bakken, men når man veit hvor fort ting kan gå når det gjelder brann så bør det vel være godt med slokkemidler der oppe eller?

 

Håper noen har god peiling på dette..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del i maskinane her på skulen så har me pulverapparat. Etter mi meining burde det vere CO2 sidan dette ikkje øydelegg elektronikk på same måte som pulver. Men kva som er i større airliners og slikt veit eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kabinen er det et vanligvis antall halonflasker og en eller to vannslukkere. Det avhenger av størrelsen på flyet. Det er ikke mange minuttene slukningskapasitet, så øyeblikkelig slukning er uhyre viktig. Deretter varsles kapteinen som avgjør om en øyeblikkelig landing er nødvendig. Det er det dersom kabinen ikke kan verifiserer at brannen er slukket og under total kontroll.

 

Det finnes en tommelfingerregel som sier at dersom du ikke er på bakken i løpet av 12 minutter (brannen ikke under kontroll), så er det game over.

 

Vi trener på dette regelmessig og bruker halon, vann (brus, kaffe kan selvfølgelig også brukes), tepper (klær), etc, når vi slukker. Vi har også en brannøks i cockpit som kan brukes til å komme til bak paneler, osv. Det er en smoke hood ved hver stasjon. Disse trener vi også med regelmessig.

 

Flyet ellers (737 NG) har halonslukkere for motorene, APU, Cargo holds og søppelbøtta på toalettene pluss brannvarsling for main wheel well. Og selvfølgelig røykvarslere på toalettene.

 

Den 737'en som landet i Tyrkia hadde tydeligvis røykutvikling i den ene motoren. Røyken kom så inn i kabinen via air conditionsystemet. Heller det enn en kabinbrann som er noe av det verste vi kan tenke oss.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Aslak.

Veldig intresant å høre hvordan man gjør slike ting der oppe når man er vant med å holde seg langs gulvet selv. he he.

 

Ser for meg at det må være en skikkelig utrivelig opplevelse å få brann i ett så lukket rom som ett fly er.

 

Hvis det er flere som har noe å tilføye så gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja brann på fly er et mareritt-scenario, selv under øvelse

er dette noe som man virkelig tar alvorlig. I tillegg skal man

jo også huske på ved bruk av Halon, at pax for all del ikke må

være i nærheten - ellers vil man fort få en kvelningssituasjon

pga. oksygenet som må vike når Halon blir tatt i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på forige svar at det var ei brann øks tillgjengelig..

 

På de fleste flytyper jeg har jobbet på, har vi hatt to stk.

av denne fireaxe/crashaxe - bl.a. på A321-serien. Dog kan nok

dette variere noe fra selskap til selskap, men én stk. i F/D

er uansett minimum. Dog er det spesifisert i JAR-OPS, at fly

med kapasitet for 200 pax eller mer - kreves det to slike,

f.eks. på A330-serien osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...