Gå til innhold

JSF i trøbbel


Gjest Egil Johnsen

Anbefalte innlegg

Gjest Egil Johnsen

Se link her.

 

Personlig så synes jeg hele dette flykjøpet nærmer seg en farse. Spesielt med tanke på at vi er med å sponse dette prosjekter med 100 mill. i året. Vi tør vel ikke kjøpe fly fra andre enn USA, uansett pris eller om dem flyr eller ei –det er da min subjektive mening.

 

Jeg mener at vi burde ha kjøpt et europeisk fly. Dette ville bidra mer til norske arbeidsplasser. Da har vi fått noe igjen for skattepengene våre.

 

 

Egil Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt tragisk! Kan ikke forstå at Norge sa seg villige,

til å være med på å sponse utviklingen av dette flyet -

lenge før vi overhodet har tatt noen beslutning.

Man blir oppgitt av mindre, det er helt sikkert.

 

Eurofighter har jo uansett trukket seg, så nå er det

vel bare JAS Gripen som er alternativet. Jeg håper

virkelig vi kjøper svensk, men det blir vel desverre

som du sier - at Norge fortsatt må holde seg "inne"

med USA. Mange hevder jo denne såkallte "konkurransen"

og anbudsrunden bare vare et spill for galleriet, og

at det aldri har vært noe annet alternativ enn JSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

For de som skal til UK på flyshow til sommeren vil få se 2 stk av denne flytypen til info....Når det gjelder valg av produsent tror jeg nokk at dette er mer eller mindre bestemt, selv om ingen har bestemt dette. Fagmilitære er nokk sugne på en maskin som er moderne når den skal leveres, og det er jo en diskusjon rundt dette om de andre aktørene har dette. Men dette er en spennede prosess, personlig setter jeg nokk US modellen først...min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dokumentaren på NRK kom det jo tydelig frem at også forsvaret og ikke minst pilotene ønsker seg JSF. Jeg mener dette bør gis like mye vekt som hva politikerene mener. SV`s rolle i forhold til svenskene sier alt om dette. Partipolitiske vurderinger bør ikke legges til grunn. Samfunnsøkonomi og bruksområde bør legges øverst på listen. Nå aner ikke jeg hvilke områder forsvarsledelsen ser for at disse flyene brukes på i fremtiden, men f.eks de nye MTB`ene produsert i Mandal er bygget mot forsvarsledelsens vilje. Altså, rent og skjært ett politisk ønske. Jeg tipper dette gjelder vårt bidrag til Nato og FN mer enn forsvaret av Norge. Men ser ikke hvordan JSF kan sees som ett overlegent bidrag til forsvar. Russerne som vi må se på som den tenkte fiende har såvidt jeg vet ikke problemer med å omgå eventuell stealthteknologi. Da er det såvidt jeg kan se kun missilteknologi igjen. Amerikanerene har en ny missil på vei som skal erstatte AMRAAM (24nm lock?). Russerene har vel en tilsvarende god en, eller kanskje bedre. Svenskene og Europeerene kjøper Amerikansk, eventuellt lager egne tilsvarende.

 

Da komme vel egentlig alt ned til utskytingsavstand ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Ser det Fredrikk, mulig jeg har blingsa. Men jeg mener de sto oppført på static og display for en uke siden, men borte nå....hmmmm ...alzheimer tenker jeg...men vulcan skal vell i lufta...det er gromt....ha en flott dag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå at Norge sa seg villige' date='

til å være med på å sponse utviklingen av dette flyet - lenge før vi overhodet har tatt noen beslutning.[/quote']

Hvis vi ikke gjorde det hadde vi nok havnet blant nasjonene som ville få en degradert versjon av JSFen... Men ja, de tre kandidatene har konkurrert med forskjellige betingelser.

 

Eurofighter har jo uansett trukket seg' date=' så nå er det vel bare JAS Gripen som er alternativet. Jeg håper virkelig vi kjøper svensk, [/quote']

Jeg håper Norge går til innkjøp av det jagerflyet som gjør oppdragene vi sender pilotene våre ut på tryggest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...