Gå til innhold

Norske styrker får væpnede ambulansehelikoptre


Frode Skibrek

Anbefalte innlegg

- Det er første gang vi har helikoptre med maskingevær. Dette kommer av den trusselsituasjonen som er i Afghanistan. Det er jo i realiteten en krig der, og da må vi ha muligheten til å forsvare oss når vi for eksempel skal plukke opp sårede soldater, sier generalmajor Stein Erik Nodeland, generalinspektør for Luftforsvaret, til NRK.

 

Les mer her:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=511403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de hadde lagt til musikk slik at dette skulle virke så veldig fantastisk.. Rart de ikke hadde en "Buy now" "Go to checkout" på siden også.

 

Synes det er rimelig idiotisk at ambulansehelikoptre og sanitetspersonell faktisk må gå til det steget at de må bevæpne seg. Men krig er krig, er vel bare sånn det må bli. Sikkerheten til personellet må jo selvfølgelig være på høyeste nivå som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Mutter var Sanitets soldat i 2 år i Libanon på 80-tallet, da gikk de bare rundt med glock. De kan jo ikke være helt uarmert i tilfelle, alt kan jo skje der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

 

Grunnutrustningen i strid er vel bestående av Medica Kit, Glock og evt. MP5 om jeg ikke husker helt feil, synes jeg spottet noe slikt på Sessvollmoen når jeg var der. Dette er jo selvfølgelig kun til bruk i situasjoner hvor selvforsvar er nødvendig. Det samme gjelder på helikoptrene, den største trusselen er nok militante grupper som ikke følger krigens spilleregler, de som rett og slett ikke bryr seg om du har rød, lilla eller indigo farge på berreten! På samme måte er sivile i utgangspunket også "fredet" i krig. Tro det den som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder på helikoptrene' date=' den største trusselen er nok militante grupper som ikke følger krigens spilleregler, de som rett og slett ikke bryr seg om du har rød, lilla eller indigo farge på berreten! På samme måte er sivile i utgangspunket også "fredet" i krig. Tro det den som vil. [/quote']

Mtp hvordan opprørsgrupper behandler sivile er det vel fint lite tvil om hvordan de forholder seg til Genevekonvensjonen... Mao er det å kunne forsvare seg selv ganske enkelt en nødvendighet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Synes de burde ha et par sterinlys i dørene jeg, og en stille protest mot at det er krig. Hallo, gutta er i krigen, gi de Ah-64 med hellfire og diverse snaks spørr du meg......De burde hatt en Uh-61 til Evakuering av sårede, med to stk S-53 i full gattling modus, og en A-10 liggende og sirkle for og ta ut eventuelle vriene tank targets. Og med noen OPS styrker som lå og pinpointa med laser , slik at man kan få full utelling av A-10 en. Spark regjeringen og rust opp Forsvaret er min parole i dag. Ha en flott aften,,,,uten sterinlys...he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de burde ha et par sterinlys i dørene jeg' date=' og en stille protest mot at det er krig. Hallo, gutta er i krigen, gi de Ah-64 med hellfire og diverse snaks spørr du meg......De burde hatt en Uh-61 til Evakuering av sårede, med to stk S-53 i full gattling modus, og en A-10 liggende og sirkle for og ta ut eventuelle vriene tank targets. Og med noen OPS styrker som lå og pinpointa med laser , slik at man kan få full utelling av A-10 en. Spark regjeringen og rust opp Forsvaret er min parole i dag. Ha en flott aften,,,,uten sterinlys...he he [/quote']

 

 

Hvorfor ikke da heller bare fly over en atombombe.... Nei jeg mente det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Tja, eller bare sende hele oljefondet til klimapanelet....Harrald ut av Sonja, Norge ut av Golfstrømmen, ja til alt og nei til alle.... :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad
Nå har ikke de geriljagruppene de kjemper mot i Afgh. så mye tanks ennå :)

be prepared andreas......her holder det ikke med fakler og demonstrasjons tog....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja endelig får vi skikkelig norsk medevac! Da vil nok hverdage føles en del tryggere for oss alle her nede!

De er etterlengtet :)

Ikke for det, tyskerene fungerer de også..

 

Men det er nok nødvendig med maskingevær på helikopterene, og det personellet som opererer dette er trengt over lang tid og er godt forberedt - som alle andre styrker her nede.

 

Hva gjelder sanitetspersonell og våpen så er det vel litt forskjellig hva man er oppsatt med. men er vel ingen grunn til å gå ut med detaljert info uansett. De har utrolig god etteretning disse afghanerene her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...