Gå til innhold

Operasjonell flygeplan


Jon Berg Jørgensen

Anbefalte innlegg

Har lagd en operasjonell flygeplan for VFR-flyging og vil gjerne ha tilbakemelding om feil, mangler og lignende. Planen er todelt og er ment for bruk med to knebrett. Filosofien er at alt skal være så stort at det er lett å lese og at alt man trenger under flyging er på en side (f eks har mange flygeplaner minstehøyde på den siden som vender nedover, noe som gjør det litt vanskelig å lese, spesielt når man trenger det). Som sagt: jeg vil gjærne ha forslag til forbedringer og melding om skrivefeil og andre feil og mangler.

 

Her er de. Brukte word som mellombehandler på del 2 så det er noen liner som ikke er helt som de skal være :)

Del 1

Del 2

Jeg tar intet ansvar for eventuelle flystyrt, virtuelle eller ekte, som blir forårsaket av bruken av disse dokumentene.

 

Hvis du synes de virker gode er det bare å bruke dem, det er det de er til.

 

PS: Er det noen som har en god plass å laste opp filene, de blir vistnok liggerne her i bare 72t :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den er litt rotete, ikke lett å sette seg inn i denne.

 

Første del er ihvertfall ikke brukenes før man får linjene til å matche.

 

Men første tanke som kan ta bort mye av vitsen med to deler, som du nevner er viktig pga. minstehøyde osv, er at det er vanskelig å finne riktig linje på begge ark om man har en lang flightplan.

Markerer man høyder man skal følge/TOC og TOD på kartet trenger man ikke første del uansett. Max. Elev Fig. står jo også på kartet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også den var litt rotete, og bruken av to knebrett, neitakk.

 

Istedet burde du lage en utbrettbar verson, som gjør at du har primære navigasjonspunkt, tid etc. på en side, og route til alternate og værinformasjon på den andre siden.

 

Jeg har alltid brukt NAK sin operasjonelle flygeplan, men nå ser det ut til at jeg kommer til å gå over til den du linket til Thomas, meget bra laget! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to delene brukes jo forholdsvis uavhengig da, den ene holder orden på flygingen den andre holder orden på vær, frekvenser og fuel.

 

W&B har jeg aldri skjønnt hvorfor man skal blande inn i operasjonell flygeplan.

 

Det med revers- og alternate plan synes jeg derimot er en god idé.

 

Når det gjelder fuel synes jeg det er greit å vite nøyaktiv hvor mye man har i tankene (altså fueltankene) og da er det greit å ha et organisert sted å skrive det ned.

 

Skal se om jeg får modifisert den litt så den blir bedre.

Kan dere spesifisere litt næremere hva som er rotete og kanskje hva som kan gjøres med det?

 

Poenget mitt er bare å lage en flygeplan som er nøyaktig, effektiv, enkel å bruke og dermed sikker.

 

Takk for tips så langt :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...