Gå til innhold

"Forsen"


Tormod Ihlen

Anbefalte innlegg

UFF DA,, Høres ut som om vi må ta med oss øreklokker...!!

Vet ikke helt hva jeg skal søke meg til, men det hadde jo vært deilig og jobbe på en flystasjon ihvertfall. F.eks Rygge, GM eller Kjeller.

Jeg må også ta 2MX og 2FY mens jeg er i millitæret, da NAC krever det.. (Skal prøve å komme meg inn på en flyger skole når jeg er ferdig med millitæret)

Mvh

Tormod

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omtrent akkurat samme planer [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Må få tatt matte og fysikk da jeg også satser på karriere som flyver [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image] Kommer nok til å søke meg sørover jeg også selv om sjansene til å bli sendt "hjemover" ikke er så store etter hva jeg har hørt.

 

Skal du ta bussen fra Oslo eller?

Har store planer for flyklubb.net ja, får ikke gjort så mye nå fremover, men få ta det litt etterhvert [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Greit å "bli kjent" med noen før man drar

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Mail meg på henrik@increo.no da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her skal de inn for å grilles...hehe. Synd mine dager som troppsjef er forbi, så jeg kunne sørga for at dere fikk litt kondis [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Vel lykke til med verneplikten og fremtidige planer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Skal du ta bussen fra Oslo eller?

Jeg har ikke riktig bestemt meg enda.. Vurderer om jeg skal fly, hadde jo vært morsomt å fly opp ditt! Men penger er jo ikke akkuratt noe som vokser på trær når man er i militæret, så mest sansynelig blir det til at jeg tar nattoget. (Hater å ta buss, kryper heller opp dit baklengs, iført en tanga, enn å ta bussen [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] )

quote:

Vel lykke til med verneplikten og fremtidige planer

Takker for den..

Mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Tormod!

Opptaket var fordelt på to dager. Første dag med bare skriftlige prøver av ymse slag. Tallrekker som man skulle finne sammenhengen i, en liten matteprøve, litt instrumentlesingsprøve, engelsk grammatikk- og vokabularprøve (ordforråd) og så videre...

Dag 2 bestod av tre intervjuer. Ett med en psykolog, og to intervjuer med en instruktør fra NAC. Disse to intervjuene er så og si identiske. Er vel muligens for at de skal kunne sette seg ned etterpå og se om de mener det samme om deg etterpå.

 

Ellers vil jeg driste meg til å komme med noen små anbefalinger til dere som vurderer å søke:

1. Ikke heng dere opp i å øve SPESIFIKT på testene! Gjorde det ikke selv, men bare det at jeg har vært igjennom forsvaret sine tester (og bestått) for 3 år (!!) siden ødela faktisk den ene testen for meg! Møt heller opp med friskt mot og kjør på. (men det er jo ikke dumt å øve litt GENERELT på matte, engelsk etc.. men IKKE prøv å finne ut nøyaktig hva dere blir testet i, for å øve på akkurat det. Da er det gode muligheter for at det går rett i dass.)

2. SØK!!! (Det er ingen som ringer til dere og spør om dere vil bli med! I verste fall får du et "beklager, men du har desverre ikke bestått". Søker du ikke, får du ikke noe som helst!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyldende svar Torbjørn, det setter jeg pris på..

 

bare en ting jeg lurer på er om man må være noe engelsk geni?? jeg har 4 i engelsk og er sånn passe god, Ja jeg vet

at engelsk er viktig, men jeg prater ikke engelsk flytende. Har blitt en del bedre den siste tiden, men hvordan tester de engelsken. Kunne egentlig selv tnkt meg å bo i UK et års tid for å lære engelsk bedre, er det noe vits i det tror du??

Vet at det er vanskelig å svare på for deg for du vet jo ikke hvor god jeg er, men er glad for hvilket som helst svar.

Mvh

Tormod [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke du behøver å være noe engelsk geni nei. For min egen del gikk engelsken veldig bra, og så var jo engelsk også et sv de sterkeste fagene mine. Har i tillegg hatt engelsk som arbeidsspråk i litt av tiden jeg har hatt i forsvaret, og det hjelper jo også. Hvis du nå drar til england et år, så kommer det soleklart til å hjelpe deg godt. Selv "øver" jeg meg litt hjemme når jeg ser på DVD-filmer med engelsk tale, og skrur AV teksten slik at jeg virkelig må lytte til hva som blir sagt, og får trening i å oppfatte det kjapt. OK idè?

Engelsken blir testet på to måter: Ordforråd og grammatikk.

I ordforråds-testen får du et engelsk ord, for eksempel angry, og fem andre hungry - sad - happy - furious - angle, hvor du da skal streke under det ordet som passer best med det du fikk i starten. I dette tilfelle er det "furious", da det og "angry" begge er ord som betyr sinne. Skjønner?

I grammatikken får du en setning som kan være bygd opp feil, og som du skal rette. For eksempel:

"He took a walk in the park, and drank a bottles of water"

Her er feilen "a bottles", som skal være "a bottle" eller "X bottles" (flertall).

Men noe geni tror jeg ikke du trenger å være. At du har 4 i faget er jo bra det! Og så er det jo vitterlig slik at engelsk karakteren fra skolen bygger på mer enn bare konversasjonsferdigheter. Man får jo karakter også etter hva lærerene synes om en stil du har skrevet. ( og ikke minst trynefaktoren da [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] , hvor jeg lå sånn middelsdårlig an... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image] )

Men hvis du føler deg noenlunde komfortabel konversasjonsmessig, så skulle jeg tro du ligger bra an. (men hvis du har DVD-spiller, så slå av teksten... kjempefin måte å bli vant til å lytte til og oppfatte engelsk)

OK?

Torbjørn

[ 29-08-2001: Endret av: Torbjørn Fjeld ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang tusen takk for svar Torbjørn [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Bra man ikke trenger å være noe engels-geni, da. Jeg har ikke DVD enda, ligger litt etter akkuratt på den fronten, men jeg ser mye på BBC, CNN og MTV og jeg er enig i at det hjelper, godt tips...

Må bare si at jeg gleder meg som et barn til den dagen jeg kommer inn på en skole (hvis jeg kommer inn da) Men først Militæret altså...

Tusen takk

Mvh

Tormod Ihlen [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...