Gå til innhold

IVAO-NO - Hvor er respekt for Copyright?


Roar Eli Sandøy

Anbefalte innlegg

Var en kort tur innom IVAO-Norges (www.ivao.org/no) hjemmeside i går, og gjorde et forbløffende **KUPP**

- deler av det ble fjernet og siden ble restene av det lagt tilgjengelig her i dag - (http://www.zapemair.f2s.com/ivaono/training.htm" TARGET=_blank>I dag og http://home.online.no/~roa-sand/ivaono_training_hall_of_shame/training.htm" TARGET=_blank>I går (det siste er en lokal kopi på min hjemmeside, men var den store **NYHETEN** hos IVAO No i går)

For de av dere som ikke allerde har oppdaget det - så har mesteparten av det allerede vært å finne hos http://vaccn.org/" TARGET=_blank>VACC Norway - under treningsavdelingen. Undertegnede har tilrettelagt og produsert det som stort sett er å finne der.

Se her:

http://www.ivao.no/depature_veiledning.htm" TARGET=_blank>Dep veiledning -

http://www.ivao.no/vfr_fly.htm" TARGET=_blank>VFR fly

Sammenlign så med det som en har kunnet funnet hos VACC Norway:

http://home.online.no/~roa-sand/artcc/lessondeparture.html" TARGET=_blank>Dep veileding -

http://home.online.no/~roa-sand/artcc/vfrplanes.html" TARGET=_blank>VFR fly

Resten av det *nye* hos IVAO No virker og mistenkelig likt eksisterende materiale hos VACC Norway - men det er av en så generell natur (TA&TL, ATIS mfl) at det er vanskelig å kreve noe kreditt for det - men er det utarbeidet og hentet fra VACC Norway så ville det i det minste vært greit å få vite det.

Jeg har ALDRI - jeg gjentar ALDRI gitt noen tillatelse til slikt viderebruk av det materialet som ligger hos VACC Norway - punktum. Noen slik tillatelse vil heller aldri bli gitt, - og jeg lar saken ligge der - vil IVAO No være seg bekjent at de må *stjele* materiale fra andre, uten å informere eller prøve å innhente tillatelse på forhånd, vel de om det.

*********************

Etter det første sjokket i går undersøkte jeg IVAO No sine webside nøyere - og fant at Frank Petersen (sjefen hos ivao no) har **laget** følgende sektorfiler:

ENGM_GND, ENGM_TWR, ENOS_CTR

(

; Pro Controller ATC Sector File

; Copyright © 2001 IVAO

; ENGM_GND

; Modification by Frank Petersen

; ENGM_GND V.2.0

; Pro Controller 2.0 Sector File

; Copyright © 2001 IVAO

; ENGM_TWR

; Modification by Frank Petersen

; ENGM_TWR V.2.0

; Pro Controller ATC Sector File

; Copyright © 2001 IVAO / Modify by Frank Petersen

; All Rights Reserved

; ENOS_CTR V.2.0

)

Undertegnede har laget, og lagt ut på vacc no, her på fs.no og har og distribuert til andre (sateur - fsfinland) sektorfiler for sørnorge south (aka enos_ctr V.2.0 hos IVAO), engm_twr (aka ENGM_TWR V.2.0 hos IVAO no) og engm_gnd (aka ENGM_GND V.2.0)

Jeg kjenner igjen sektorfilene mine når jeg ser de - og de er bar non intet mindre en en direkte blåkopi av mine filer !

Fildato for de filene er fra juni eller juli - undertegnede har hverken hørt, blitt forespurt, eller gitt sin tillatelse til en slik videreformidling av mitt materiale.

Jeg har i april vært i kontakt med IVAO NO / IVAO og gav da en ganske definitiv uttalelse til de vedrørende mine sektorfiler og bruk på ivao sine www servere - svaret er kort og godt NEI - jeg har aldri gitt tillatelse til og vil aldri gi tilatelse til en slik videreformidling av mine sektorfiler.

Copyright eller respekt for personers arbeid, slit og ønsker - det er det jeg ber om - og konsekvensene burde være innlysende !.

Rett og slett forbanna og indignert.

Takk for tiden det tok dere å lese dette - og stikk gjerne innom VACC Norway og VATSIM - om ikke annet så farer en iallefall redelig fram der og SPØR først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle noen i fremtiden ikke skulle forstå hva "20©00" og "All rights reserved" betyr, har jeg nå lagt inn en copyright-side på VACC Norway linket fra "All rights reserved"- linjen.

Dette betyr i praksis at ingen kan kopiere innhold fra VACC Norway uten tillatelse annet enn til privat bruk. Dette er selvfølgelig ikke noe nytt, men kanskje nå enda tydligere for de som ikke har vært bevisst dette tidligere.

Denne teksten var noe jeg forfattet raskt i går kveld, men dersom det er noen jurister i dette forumet, ville jeg satt pris på tilbakemelding på formulering av dette slik av vi er sikre på at teksten holder vann.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... men er dette egentlig så farlig da?

okay, jeg innrømmer at jeg ikke har noe med saken å gjøre, men dette er noe dere har holdt på med på fritiden, ikke sant?... det er ikke noe dere tjener penger på eller.no?

joda, det er frekt å bare ta det, men hvis de hadde spurt burde de vel fått lov til å låne litt informasjon?

[image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image] [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig i den forstand at noen blir økonomisk skadelidende av slikt siden vi ikke har noen inntekter av dette arbeidet. Samme er det med de som lager freeware fly, paneler, sceneries etc. De blir heller ikke skadelidende i den forstand når noen stjeler arbeidet deres og utgir det som eget. Heller ikke når noen tar dette og selger det i kommersielle programpakker, er forfatterene skadelidende rent økonomisk. De har jo allikevel ikke tenkt å tjene penger på det...

Du blir heller ikke skadelidende om noen stjeler hovedfagsoppgave din som du slet med et helt år og fikk topp karakterer på, og leverer inn denne som sin egen på en annen skole.

Men er det riktig?

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siden tidenes morgen brukt "Copyright (©)" og/eller "All Rights Reserved" på mine websider og videoer jeg har laget. Er det slik at det er ulovlig å sette slike rettighetsbemerkninger på produkter man har laget, uten at man er profesjonell, arbeider i en organisasjon eller har fått patent å produktet? Eller er det fullt lovlig for hvem som helst å sette copyright på sine produkter, uansett om det har noen hensikt eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg sa var jo at man ikke skal ta det og utgi det som sitt eget, det er helt galt. da viser man veldig liten respekt for rettighetshaveren (noe ivao da har gjort). men hvis man spurte pent, syntes jeg man kanskje skulle få lov... (da ved å sette kilde på)

dette var bare ment som et enkelt spørsmål, siden Roar ettertrykkelig flere ganger sa at ingen i hele verden skulle overhodet noen gang få lov til å så mye som tenke på å låne verken hans, selv om man spurte pent [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]..... jeg er helt sikker på at roar har lagt ned mange, mange timers arbeid i dette, og skjønner han egentlig godt, men når man har laget noe som er så tidkrevende, ville ikke den naturligste sak i verden være å distrubiere det slik at flest mulig fikk nytte av det (når det allikevel er "freeware"), slik som det aller meste annet som finnes til fs....?

bare et spørsmål [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

------------------------

forresten, fortsetter treningskveldene på vacc norway utover høsten? jeg hadde tenkt å melde meg på der for en måneds tid siden eller.no, og da var det ingen treningskvelder oppsatt... [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

[ 18-08-2001: Endret av: Jakob Jakobsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sa var at jeg ikke vil finne mine arbeider, eller deler av det - på IVAO sine sider, eller noen sider som tilhører IVAO. Jeg har gitt flere personer tillatelse til å bruke mine sektorfiler som basis for nye sektorfiler - og vil fremdeles sikkert gjøre det - men igjen, jeg legger en restriksjon på at jeg ikke vil finne de på noe IVAO baserte www sider.

Utover det - så har jeg ikke noe imot IVAO - rent bortsett fra at jeg ikke vil gi min støtte til de - og det standpunktet krever jeg skal bli respektert, rett og slett.

Jeg legger overhode ikke noe personlig begrensning i hva hver enkelt bruker de sektorfilene til - så lenge det er til personlig bruk, dette er selvfølgelig myntet på enhver form for redistribusjon.

**

Treningskveldene til VACC Norge kommer tilbake, tipper det vil være nyheter der å spore over helgen. Det vil selvføgelig bli behøring annonsert når det er klarlagt når, hvor og hvordan, men det vil trolig kjøre videre på det konseptet som har vært lagt til grunn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder opphavsrett kan jeg anbefale en artikkel i adressavisen fredag 17. august 2001, s. 19 skrevet av Ørjan Greiff Johnsen som er jurist.

Der står det bl.a. "I motsetning til patenter, varemerker og design, er det til forskjell fra et land som USA, ikke mulig å registrere opphavsrettgheter i Norge. Opphavsretten oppstår i det øyeblikk du har skapt verket;..."

videre-

"Opphavsretten går videre enn den rene kunst. Den omfatter blant annet skrifter av alle slag, også avisartikler. Forutsetningen er at det foreligger tilstrekkelig verkshøyde, hvilket betyr at det må foreligge et minimum av skapende innsats bak."

Det er med andre ord uvesentlig i Norge om det står ©/Copyright/All rights reserved på det du har "skapt". Det er ditt uansett, og du har enerett på det i så godt som alle land til 70 år etter din død.

mvh

Geir Tore Gravdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...