Ivar Skaugstad Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Hei og hå mine med VATSIM'ere! Etter en uke med overvåkning av forskjellige prossedyrer ved Værnes ved snøfall, lav sikt etc. benytter jeg muligheten til å la dere få en smak av stort snøfall, forsinkelser og holding pathern på Værnes! Stikkord for værvarselet på Værnes i kveld er; *Vind fra vest/nordvest opp til 25 knop, gust i 30! *Mye snøfall! (Dette betyr brøyting av banen når snøen faller som værst!) *Lav sikt, er meldt ned til 500m! *De-ice? Tørr du ta utfordringen, og sjangsen på at været er godt akkurat i det du skal lande eller ta av? Kom til Værnes i kveld, og test deg selv! Approach og tower bemannes av undertegnede, i kveld vil jeg helst styre "sjappa" alene for å gi meg selv en utfordring! :grin: Det hele starter kl. 19 i kveld lokal tid, vi må iallefall prøve å få ned alle flyene i luften før vi kryper til sengs! VIKTIG TIL PILOTENE SOM KOMMER PÅ VÆRNES I KVELD! For at jeg skal kunne holde trafikkflyen så flytende som mulig er jeg avhengig av å bruke SLOT tider. Slot tiden viser til hvilket tidspunkt du må regne med å ta av, under finner du noen stikkord og greie huskeregler for kvelden: *Din ØNSKEDE slot tid føres inn under "remarks" og føres i UTC tid! *Selv ved lite trafikk er MINIMUM tid fra clearence request til SLOT 15 minutter! *Ingen garantier ved delay.. :grin: >>> ENVA (TRONDHEIM/VAERNES) <<< METAR 251720Z 27020KT 9999 VCSH FEW010 SCT015CB M00/M02 Q0997 RMK RMK WIND 670FT 27026G38KT TAF (FC) 251700Z 251803 28015KT 9999 FEW020CB BKN030 TEMPO 1803 28025G35KT 0500 SHSN VV005 PROB30 TEMPO 1824 TS TAF (FT) 251700Z 260024 28015KT 9999 FEW020CB BKN030 TEMPO 0024 0500 SHSN VV006 TEMPO 0006 30025G35KT BECMG 2124 26005KT VEL MØTT! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Da har vi for første gang måtte stenge rullebanen for å rydde snø etter snøfall! :cool: Gardermoen og Torp er også åpene, kom å fly! Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Ja vi sto i kø for å ta av... Spennende, spesielt når det er min første solo tur på Vatsim. Beklager rotet med FS.. :crazy: Siter
Andreas Nysveen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Litt artig med litt trafikk ja. For ikke å snakke om ATC, ser ikke det alt for ofte i Norge (Mener ikke å klage eller noe, kunne satt meg på oftere selv også. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Ble litt trafikk etter den første brøytingen. Tre på bakken og en i holding, artig dette! :grin: Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Ble super dette. Hyggelig ATC både på ENVA og ENGM. Hadde ikke min newbie status og feil med FMC så ville dette vært perfekt.. Beklager :crazy: Siter
Magnus Eliassen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Veldig bra med trafikk i Norge idag, og da særlig på strekningen ENVA-ENGM. Var veldig artig å sitte ENGM_APP ikveld Takk til alle som fløy, inkludert deg Martin som landet på 01L isteden for 01R Til å være første flighten din er dette abslolutt ikke så ille, og absolutt noe å bygge videre på . EDIT: veldig bra initiativ av ENVA_APP dette med å stenge rullebanen grunnet snø, blir straks artigere å fly jo mer realistisk det er, og det trakk tydeligvis endel piloter Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Takker for enn Flott ATC jobb i kveld på ENVA i kveld Ivar! Morro og få oppleve hold etc,pga været.Skal være litt mere flink med hold prosedyrene neste gang. :whistle:.Men vi i Icelandair sender deg regning for de nesten 2 tonna som gikk med de 2 holding rundene mine :grin: Siter
Kim Ruben Fjeldstad Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Dette var gøy!! Må gjenta seg neste gang det er mye snøvær på ENVA må det gjenta seg! Hadde 3 holding runder og det var meget skøy! Aldri lagt inn holding før :blush: Men dette var gøy, flyvertinnene som satt ombord på CNO9022 til Værnes blei leie etter 2 min i lufta men ellers meget artig!! Takk for strålende og meget realistisk ATC! Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Takk til alle som fløy' date=' inkludert deg Martin som landet på 01L isteden for 01R Til å være første flighten din er dette abslolutt ikke så ille, og absolutt noe å bygge videre på . [/quote'] Magnus: Jeg var da ikke klar over at MCDU i PSS A319 bytter ikke automatisk ILS CRS og FRQ når jeg endrer landings RWY under FLIGHTPLAN i MCDU. Har nå flydd offline samme turen og gjorde det samme og det var der jeg fant ut av det. Beklager igjen, men hadde jeg vist om det så hadde jeg selvsagt landet på 01R. Sånn er det når man ikke er klar over alle "hulene" i MCDU. Takk igjen at du ikke klikket på meg, og regner med at du hørte at jeg var stresset når jeg selv oppdaget feil RWY. :blush: Ivar Skaugstad: kunne du ta en sikkelig inføring i det med SLOT tid osv? Så slipper vi å lure på det hver gang du oppir tid. Også teminilogien du bruker når du oppir dep. tid og hva det egentlig betyr.. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 25. november 2007 Forfatter Skrevet 25. november 2007 Ja dette var en spennende og forfriskende session! Ble litt sliten etter 4 timer, men med slik positiv tilbakemelding føler man at man får litt igjen for "strevet". Godt å høre at dere likte den litt mer realistiske vrien på det, dog det ble noen forsinkelser, men slik er det i dette landet! :cool: Neste gang får dere bli litt mer ivrige på de-icing også.. Martin, høyre er høyre, og venstre er venstre.. Takk til alle som tok turen innom Værnes i kveld! Siter
Martin Adam Martinsen Skrevet 25. november 2007 Skrevet 25. november 2007 Takk er det misnte vi kan si om kveldens ATC. Jeg synes det var veldig morsomt og lærerikt. Både på ENVA og ENGM. Dere begge var topp. Jeg forventet nesten sikkelig klikk fra ENGM_APP når jeg confirmer 01R og er på final 01L. :blush: Var et øyeblikk o ferd med å røkke hardt i stikke for å lande på 01R men så fikk jeg beskejd at det var greit:) Og ja, flere bør ta deice. Jeg var der:P Men husk å ta med ekstra fuel:P I dag var dette ikke nødvendig da vi måtte ta unasett ekstra fuel pga. venting. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.