Gå til innhold

Noen som vet når PSS sin A320 kommer ?


Tarjei Lundarvollen

Anbefalte innlegg

Da er det vel bare å lete fram joysticken!Fly by wire.. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jeg har ikke prøvd PSS noen gang!Er det å anbefale hvis en er ute etter en sim med godt simulerte systemer og ikke tenker så mye på landskapet?

Ole Martin Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein: If it's a Boeing, it's probably not going :-)

Jeg flyr med joystick uansett om jeg flyr 767 eller A320, men du har rett i at det blir mere virkelig på A320 :-)

PSS er ingen egen sim, men dem lager add on fly for MS FS. PSS 747 er egentlig ikke så mye og skryte av (767 PIC er mye bedre), men A320 har alltid fascinert meg og jeg gleder meg til å få en maskin der mange av systemene forhåpentligvis er simulert slik dem funker irl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

If it is not a Boeing....

I am not Going....

er en reklamegreie fra Boeing - på T -skjorter bl.a.

Joystick og fly by wire er ypperlig for å simulere Airbus. Er for gammel (mangler ork) til å sette meg inn i nye systemer. Derfor blir det fortsatt Boeing når det gjelder "seriøse" simulatorer. Men ønsker ungdommen lykke til med studiene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Øystein Eker:

Joystick og fly by wire er ypperlig for å simulere Airbus. Er for gammel (mangler ork) til å sette meg inn i nye systemer. Derfor blir det fortsatt Boeing når det gjelder "seriøse" simulatorer. Men ønsker ungdommen lykke til med studiene.....

Hei.

Har ikke B777 også fly by wire da?

Jan Roar Rød

[ 08-08-2001: Endret av: Jan Roar Rød ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Espen Søderstrøm:

Bare lurer på hva dere mener med Fly by Wire ??? [image]images/icons/blush.gif" border="0[/image]

I 1984 ble A320 lansert, og den kom til å utgjøre grunnmuren til en helt ny familie av fly. Typen var utviklet for å erstatte den store flåten med eldre amerikanskbygde fly som etterhvert måtte fases ut. Cockpiten ble utstyrt med den aller nyeste teknologien - inklusive fly-by-wire konseptet. Et konsept hvor man kontrollerer flyet ved hjelp av datamaskiner og elektroniske signaler, istedet for mekaniske overføringer.

Blant pilotene ble det spredt et rykte om at fly-by-wire var farlig og at det tok kontroll over flyet (noe det også gjorde i begynnelsen). Men det ble konstatert at flyets styresystem faktisk hadde klart å forhindre flere alvorlige ulykker, da det ikke tillater flyet å stalle. Da Boeing installerte fly-by-wire på sine 777, forsvant det farlige ryktet....

Ifølge matematikkens lover kan man ikke klare å fjerne alle feil i dataprogram med mer enn 25000 instruksjoner. Mens programmene som styrer systemene i Airbus omfatter 325000 instruksjoner. Det er dermed uungåelig at det finnes en eller flere feilkilder og bugs i styresystemet. For å eliminere risikoen har Airbus installert tre datamaskiner, med programvare utviklet av tre uavhengige programvarefirmaer. Sikkerheten ligger i at minst to av datamaskinene skal være "enige". Tanken er den at de bugs som finnes ikke skal finnes på samme sted i alle tre programmene.

Forøvrig har Boeing kun et program. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

(klippet og redigert fra Flygrevyn nr.4 2000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Men det ble konstatert at flyets styresystem faktisk hadde klart å forhindre flere alvorlige ulykker, da det ikke tillater flyet å stalle.

-I tillegg forårsaket også dette styresestemet minst et fatal crash.

quote:

Forøvrig har Boeing kun et program. [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]


Noen som har tall på hvor mange 777'ere som har falt ned i forhold til A320?

mvh, Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...