Gå til innhold

Flytyper på Værnes


Pilot1

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som vet om når det kommer sjeldne flytyper innom Værnes? Med dette mener jeg andre flytyper enn SAS

F-50, 737-xxx, DC9, MD80, Braathens 737-xxx og Widerøes Dash8.

Hva med Aeroflots transportfly med fisk til Japan? Noen som vet når dette kommer/drar?

Grunnen til at jeg vil vite dette er at jeg er rekrutt ved Luftforsvarets Rekruttskole på Værnes, og trenger bare å gå i 5min, før jeg står 20m fra RWY27. [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jeg har gått dit et par kvelder og knipset noen bilder, men det blir kjedelig med mange bilder av de samme flytypene.

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakseflyet er en IL76 som kommer to ganger i uka,natt til tirdag og fredag mellom kl.03.00-05.00.

så du må stå opp midt på natta vist du skal se det [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Andre fly er awacs,orion,galaxy,starlifter,747 åg stort sett

det som går ann å fly er innom værnes en eller flere ganger [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Arild [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har det vært NORD 262 fra det Franske Luftforsvaret, Challenger CL-600 og 2 Tornado fra det Tyske Luftforsvaret innom Værnes. Fikk du sett noen av disse?

I tillegg til Widerøes, SAS og Braathens kommer det jo en del chartere. F.eks Britannia (738 stasjonert på Værnes om sommeren) som har turer hver dag, Tarom med 733 på fredags morgen, Eurowings med BAe 146-300 på søndag ettermiddag, Onur Air med MD-88 på onsdag, Air Europa med 73X på lørdag (tror jeg), Hamburg International med 737 tre ganger i løpet av tirsdag, Spanair med MD-83/A320/A321 på tirsdag kveld og Pegasus med 734 på onsdag og lørdag kveld. Det som er litt spesielt i sommer er at Pegasus har leid inn en A320 fra Kanadiske Roots Air. Dette er et fly som vanligvis ferdes i Kanada, men som nå flyr på Pegasus' charternettverk i Europa, men med kanadiske piloter. I skrivende stund ankommer Roots A320en Værnes, med tydelig hørbart kanadisk crew som ikke har vært på Værnes før, derfor flyr de en ILS til 27 i stedet for visuell som er fullt mulig nå. I tillegg til disse charterselskapene har jo f.eks Braathens flere charteravganger også, men det er vel ikke så interessante. (De flyr bl.a. til Alicante og Barcelona)

747 og Starlifter er relativt sjelden på Værnes, kun under større NATO-øvelser. Gled dere til Mars neste år, da vil den hittil største NATO-øvelsen i Norge finne sted i Sør-Trøndelag / Nordmøre.. Da blir det nok livat på Værnes.

Ellers spretter det jo mye interessant innom som man ikke vet om på forhånd.

Se forøvrig bildegalleriet på TRD-web: http://trd.airpics.com/galleri_fly.php"'>http://trd.airpics.com/galleri_fly.php" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com/galleri_fly.php

[ 04-08-2001: Endret av: Kjell Arild Bersås ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Kjell Arild Bersås:

Denne uka har det vært NORD 262 fra det Franske Luftforsvaret, Challenger CL-600 og 2 Tornado fra det Tyske Luftforsvaret innom Værnes. Fikk du sett noen av disse?


Hei.

Fikk dessverre ikke sett disse, men takk for mye god informasjon om andre annen trafikk. Har notert det på en lapp, så det blir mye fotografering fremover.

Hadde vært spesielt artig å fått sett EuroWings' BAe146-300. Har du et klokkeslett for når dette kommer/drar?

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen rute jeg har sett en gang, men som jeg ikke vet er en fast rute, er Østersund - Værnes - Dresden med SAAB 340. Da jeg var en dagstur til Gardermoen tirsdag 17/7 så jeg denne SAABen fra Nordic Airlink. Den hadde avgang 09.00. Da jeg retunerte fra Gardermoen i 23-tiden samme kveld, så jeg på ankomst-skjermene at Dresden-ruten hadde ankomst Værnes 01.30. Det kan være en rundtur som går hver uke, eller hver 14. dag... Eller kun den dagen, jeg vet ikke. Men du kan jo holde utkikk. Flyet var som sagt en SAAB 340B fra Nordic Airlink (svensk), med reg. HB-AKP, leaset inn fra Crossair eller noe lignende kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i rekrutten på Værnes nå i September selv. Fint med litt informasjon om hva man kan ta seg til på kveldene. Må få kjøpt meg digitalt kamera før jeg drar oppover [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Har også planer om å ta PPL i Værnes Flyklubb mens jeg er der (satser på 12mnd som småfly ass.), noen som har noen innvendinger på dette?

Takknemlig for all informasjon som kan gjøre oppholdet på Værnes mer underholdene [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

skal du være 12 mnd på rekrutten da? er ikke det bare 6 uker eller no sånt? har en kamerat som er i rekrutten på værnes nå, og jeg selv driver å tar PPL i værnes flyklubb..

på kveldene kan du jo sitte på enden av rullebanen å se på fly! hehe [image]images/icons/cool.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Rekrutten er kun 2 mnd, men hvis Henrik får stillingen som småfly-ass. blir han på Værnes hele tiden, og mye tid til å sitte ved RWY27 og se på trafikken.

Jeg har søkt på Crew Chief Ass. F-16, så da blir jeg sannsynligvis stasjonert på Ørlandet eller Bodø.

Noen som vet hvilke spotter-mulightere det finnes i Bodø?

I dag var Tornadoene her igjen. 2 stk tok av fra RWY27 ca kl 1300. Litt av et bråk, eller skal man si nydelig musikk?! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

 

Mvh

Morten

LN-MPK

BRA013

[ 09-08-2001: Endret av: Morten Husby ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...