Frode Skibrek Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Den amerikanske presidentens tjenestefly, Air Force One, er og har alltid vært en Boeing. Men det kan det bli slutt på, skal man tro spekulasjoner i amerikanske medier. Den nye superjumboen, Airbus A380, vurderes nå som erstatter for presidentens Boeing 747-200, ifølge ikke navngitte kilder. Den del av det amerikanske flyvåpenet som drifter Air Force One åpner nå også for utenlandske anbud i konkurransen om å erstatte de gamle 747-flyene, som har vært i ordinær drift siden 1990 og ble bestilt av Ronald Reagan. Flyene som er på vei ut er så driftstoffkrevende at de er utrangert hos de fleste flyselskaper. Les hele saken hos NA24 her: http://e24.no/utenriks/article2061628.ece Litt fakta: Air Force One - Luftforsvar 1 - er trafikkontroll-koden for det flyet som frakter presidenten i USA. To Boeing 747-200 er spesialbygget for å ta denne oppgaven, og omtales også gjerne som Air Force One. Tidligere presidentfly inkluderer Boeing 314 (Rooseveldt), Boeing 707 (Kennedy-Clinton) og Boeing 747 (Reagan-Bush) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Never ever vil en amerikansk præsident flyve europæiske fly som AF1. Og nej. Jeg synes faktisk, at Airbus laver nogle fine fly og det samme gør Boeing. Ingen af dem er min favorit, for de er begge lige fine. Men at USA's præsident skal flyve i en AF1 som er Europæisk... NOPE... NEVER! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er nye tider, vet du, Johan Man sa jo at George W Bush aldri ville bli valgt til Persident 2 ganger.... hva skjedde? Men back to the case... Vil ikke en A380 begrense veldig hvor han kan dra på besøk med den, da det er en relativt gedigen maskin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Tja, helt utenkelig er det vel ikke - selv om jeg nok personlig tror han vil fortsette med Boeing. Ang. at Airbus A380 er "erke-europeisk" så er det en sannhet med modifikasjoner, tross alt er over 50% av delene fra USA. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Så lenge Boeing produserer sine fly tror jeg nok USA's president må nøye seg med en B-747. For mye politikk og prestisje i korridorene til at det blir en buss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Litt fakta: Air Force One - Luftforsvar 1 - er trafikkontroll-koden for det flyet som frakter presidenten i USA. To Boeing 747-200 er spesialbygget for å ta denne oppgaven' date=' og omtales også gjerne som Air Force One. Tidligere presidentfly inkluderer Boeing 314 (Rooseveldt), Boeing 707 (Kennedy-Clinton) og Boeing 747 (Reagan-Bush) [/quote'] I tillegg kommer Beechcraft King Air som ble benyttet av LBJ, dette står vistnok utstilt på ett museum pr. idag. Dette er viktig for oss som er så glad i King Air'en. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johan Clausen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kommer til at tænke lidt nu. Måske den næste AF1 er den nye B747-8! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Takk for info,Paul Det var jeg ikke klar over:-) Stemmer det at etthvert fly med USAs president ombord automatisk har kallenavn Airforce One? Om det så hadde vært ett sivilt rutefly og? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Dette var ett fly han benyttet seg av når han som president dro til ranchen sin for å hvile. Det ble ofte benyttet og fikk dermed mange timer med status som AF1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus Bruvoll Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Stemmer det at etthvert fly med USAs president ombord automatisk har kallenavn Airforce One? Om det så hadde vært ett sivilt rutefly og? "Air Force One" blir callsign for alle av US Air Force sine maskiner som har presidenten ombord. Siden de han oftest er sett i er 747'er, tror folk flest Air Force One kun gjelder de to maskinene. Mange glemmer at helikoptrene som frakter presidenten er fra US Marine Corps, og de har callsign "Marine One". Likeens gjelder fly/helikopter fra US Navy og US Army, som da blir "Navy One" og "Army One". Maskiner som frakter visepresidenten blir "Air Force Two", "Marine Two" osv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode Skibrek Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Roger. Takk for oppklaringen, Rasmus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Erik Knudsen Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Nå blir det spennende å se hvor flyet(747 Airforce One)blir utstilt. Når det nye Air Force One er ferdigbygget. Hvis det blir noe av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Kuleste Navy 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.