Gå til innhold

Rullebaner OSL


Anders Raaum

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvilke rullebaner som brukes til landing på Gardermoen. Brukes begge rullebaner til landing og takeoff, eller brukes en til landing og en til takeoff, og er det en som normalt brukes til landinger? Eks. 01L/19R til landinger siden den er lengst?

 

Takk for svar. Kjekt å vite dersom man skal spotte litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom inn til OSL for et par uker siden med 737-800 fra Larnaca kl 0350 og landet på 01L (våt rullebane), takset av A7 og parkerte på A48. Litt bakvendt kombinasjon syntes jeg ettersom det ble så lang taxing. Dem gjorde et krafig hugg på bremsene under nedbremsing sannsynligvis i håp om å klare A5/A6.

Husker også dem drev og hugget på bremsene under en landing på natten i Varna. Tydeligvis er det mye vanskeligere å beregne avstanden og farten når det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har skjønt det er det vel grunnet støy og bebyggelsesmønster rund OSL at de stort sett lander på 01R og tar av på 01L ved vind nordfra og lander 19R og tar av 19L ved vind sørfra.. Dette er jo som nevnt ikke uten unntak..

Widerøe bruker etter det jeg har sett stort sett den vestre banen ettesom de holder til lengst ut på innlands piren, og slike som PIA, MYT og andre som skal helt ut på enden av utlandspiren går stort sett ned på østre bane dersom de i tårnet får det til og passe med resten av trafikkmønsteret..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

For landing brukes "Right" banene som hovedregel, og "Left" banene til avgang.

Det er i hovedsak støyreglementet som gir denne banebruken.

 

Det er imidlertid visse unntak. Som vist til ovenfor, brukes 19R til avganger mot "området" fra Flesland til Møre. (SOK/BBU dep). I disse tilfellen kan vi av trafikale grunner (for å lage "departure gap" når vi har mye trafikk innbound) også legge JET på 19L, vi prøver da å tilpasse dette til fly som har parkering på utenlands siden.

Vi kan også lande "turboprop" (Hovedsaklig blir det SUS (sunscan)fra Danmark) på 19L, og ambulansefly lander der når de ikke har base ENGM, siden parkering på "180 serien" som oftest brukes til dette.

 

På 01L kan vi også lande "Turboprop" (WIF, CST, osv..) samt trafikk til GA terminalen (Buisness jets) og evt. mil. trafikk. I perioder med mange avganger vil disse også normalt lande 01R i steden.

 

På natta dvs. etter kl 11 lokal til 06.30..(eller fra når trafikken "gir seg). Er det normalt Vestre bans som skal brukes, og da fortrinnsvis med all trafikk inn/Ut mot nord (landing 19R/avgang 01L).

 

mvh.

 

Øyvind

Oslo APP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje litt off topic. Men trenger ikke fly en lengre rullebane for takeoff enn for landing? Jeg mener at ved takeoff skal man ha rullebane nok til å akselerere' date=' pluss at man må ha nok banelengde igjen ved v1 for å kunne bremse hvis avgangen blir avbrutt? [/quote']

 

Hei!

Kanskje jeg ikke er 100% den rette til å svare deg på dette...siden jeg ikke er pilot ;) Men prøver likevel.

 

Fly som trenger lengre bane på ENGM er i fåtall. Det er som regel div. Antonov med tung last samt "Lakseflyet"/B747 til KOREAN. Disse får som regel vestre bane til avgang uansett bane i bruk (siden denne er lengre.) Andre store fly..som f.eks. VKG med sin store airbus klarer seg fint med full lengde på bane i bruk.

 

Når det gjelder "vanlig" JET...som 737..A320..osv bruker disse ofte også forkortet bane til avgang (avhengig av vekt), dvs. de Taxer ikke helt til enden men tar av fra intersection. (Dette gir vel ca. 2000m bane). De har da plass nok til å også stoppe fra V1 hvis de trenger det.

 

Hvordan dette blir regnet ut er det andre som kan forklare bedre enn meg. Torbjørn..du har sikkert noe å komme med på dette:)

 

mvh

 

Øyvind

Oslo APP

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger ikke fly en lengre rullebane for takeoff enn for landing?

Det stemmer' date=' og det har hovedsakelig å gjøre med vekten på flyet. Flyene er lastet med drivstoff, de veier mer, og trenger følgelig høyere fart til å ta av, og dermed også lenger rullebane.

 

Jeg mener at ved takeoff skal man ha rullebane nok til å akselerere, pluss at man må ha nok banelengde igjen ved v1 for å kunne bremse hvis avgangen blir avbrutt?

En regner ut en øvre hastighet for når en kan avbryte takeoff, og denne hastigheten vil være avhengig bla. av rullebanens lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så brukes rwy 01L og rwy 19L til avganger og rwy 01R og rwy 19R til landinger.

 

Det finnes noen unntak. Dersom rullebanene 19 er åpne og et fly skal f.eks til Bergen er det ingen SID fra 19L som tar dem direkte. Så da brukes 19R i stedet.

Det finnes også noen fly som lander på 01L, det er som regel privatfly, widrøe og Korean Air. Kan hende en 737 kommer dersom det er mye trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis så brukes rwy 01L og rwy 19L til avganger og rwy 01R og rwy 19R til landinger.

 

Det finnes noen unntak. Dersom rullebanene 19 er åpne og et fly skal f.eks til Bergen er det ingen SID fra 19L som tar dem direkte. Så da brukes 19R i stedet.

Det finnes også noen fly som lander på 01L' date=' det er som regel privatfly, widrøe og Korean Air. Kan hende en 737 kommer dersom det er mye trafikk. [/quote']

 

.. og dette er allerede besvart 3 ganger i denne tråden :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...