Gå til innhold

Forsvarsstudie 07-lekkasjer


Roald Hansen

Anbefalte innlegg

Ja, at Bardufoss ikke har fått sitt endelig knivstikk ennå, er for meg et mysterium! Jeg bare venter på det, og jeg tror lokalbefolkningen også bare venter på det, at Stortinget begjærer Bardufoss lufthavn nedlagt og flytter Lynx/NH-90 til Sola og sender Bell-helikoptrene ned til Rygge, for jeg er sikker på at det bare er et tidsspørsmål. De som sitter på Stortinget har aldri, og vil sannsynlgvis aldri lære, og jeg håper virkelig at de endelig har tatt til fornuft og ser viktigheten av å ha Bardufoss operativ slik den er i dag. Men jeg frykter helt ærlig for fremtiden til Bardufoss :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Har aldri hvert så mye aktivitet i bardufoss som nå om dagen, på lenge.

 

Synd at man bygger et forsvar på strykeinstrumenter og busserull. Disse som bygger ned og ned, burde nesten hvert stilt for krigsrett, spørr du meg.

 

Snart skal vel nye jagerfly produseres i papp, med små sko esker med lapper påskrevet vær snille da folkens! Nei fy....la oss få C17 en 5-6 stk. En 70-90 JSF og en 4-6 skvadroner med A-64, spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighterwingen er velkommen tilbake til Rygge :D

Det er de absolutt, men jeg syns i såfall ganske synd på mannskapene og familiene deres. Nå er det fem år siden 332 ble flyttet til Bodø, hvilket vil si at folk nå har fått slått seg ned og skapt seg et nytt liv i Bodø, og så må de pakke sammen og dra sørover igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortinget har altid støttet Bardufoss, ledelsen i Luftforsvaret (nåværende og tidligere) er en helt annen sak. Konstant motarbeidelse har jeg inntrykk av personlig.

Når det er sagt, så skal jeg se FS07 før man sier noe mer, og venter til Tinget har kranglet ferdig før jeg tør glede meg.

 

Ex på internpolitik i Luftforsvaret.

 

I juni lå 6 JAS her oppe under Nordavind. Det var kun uka før at det gikk i orden, for pga plassproblemer kunne de ikke være på Banak. "Noen" sør i landet var av den oppfatning, at om de måtte ligge på Bardufoss, så var de ikke velkommen.

 

Fornuften seiret heldigvis.

 

Tyske C160 har vært her mange uker i sommer på LL trening. Første uka ble flygningene deres sabotert i stor stil av diverse staber "sørpå" med latterlige krav til norsk safety pilot i cockpit for å fly øst av 24E, de ga ikke disp (some alle andre ALTID får) til å fly ned til 250ft etc. Første gang noen sinne det var nødvendig for allierte.

 

Fornuften seiret, og det ble slutt på det også.....

 

Gradsnivå og lønnsnivå på LFS har blitt ledusert, for å gjøre det mindre atraktivt å være instruktør der. Eneste skvadron det skjer på så langt jeg har funnet ut, og sammenfaller med en kampanje for å flytte LFS til Rygge. Tilfeldig?

 

God underholdning........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortinget har ikke alltid støttet Bardufoss. Nå har jeg nok forvekslet litt og misforstått, så det er meget mulig at det du sier er riktig, men ledelsen i Luftforsvaret har ikke alltid vært negativ til Bardufoss. Stein Erik Nodeland blant annet har vært positiv til Bardufoss som militær lufthavn for flere år siden, men hva han mener nå vet jeg ikke. Da var han jo riktignok ikke generalinspektør i Luftforsvaret, så det er meget mulig han har stilt seg annerledes til saken, men han er ikke alene om å lede luftforsvaret vårt, så hva han mener er ikke ensbetydende med ledelsens felles innstilling :) Men som sagt, jeg vet ikke hvordan de stiller seg til Bardufoss nå for tiden.

 

Men jeg husker at for fem år siden var Stortinget negative til Bardufoss og ville blant annet flytte all virksomhet bort fra stasjonen, men da satte ledelsen i Luftforsvaret foten ned, heldigvis :) Tydeligvis har mye endret seg siden den gang, jeg er ikke sikker, for jeg har ikke fulgt med de siste tre årene ettersom jeg er flyttet sørover, men du bor jo og jobber der oppe, så du har nok fulgt atskillig mer med enn meg Anders :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

5 År siden......hey....get real....skjønner du er sugen på og kommentere, men synes du har en litt skarp vinkel, i forhold til knowledge. Bardu er i max utvikling både militært og sivil. Se på blå nisse dalen, med hytter etc....og mange andre elementer som jeg av sikkerhets messige årsaker ikke kan nevne. Bardu er kommet for og bli, med eller uten forsvaret spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i den lekke kilden å rive av alt av sikkerhetsklarering mannen måtte ha og bure han inn.

 

Siden jeg er fra Bodø er jeg selfølgelig happy for at det "er ønsket" forflyttinger til både Reitan og Flystasjonen hvis ting absolutt måtte flyttes på. Men jeg er mindre happy for at det går på bekostning av både Ørlandet og Jåtta og forsvaret generellt. Det er en stygg baktanke med alt i dag. Vårt forsvar er slitt ned, ..har ingen ben lengre det kan gnages på. Dette er helt for j... og det har det vært i mange år.

Jo sentralisere litt til så er det mer å kutte ned på.

 

Er det ikke brukt nok penger på forflyttinger frem og tilbake med filtrering og nedleggelser som følge?

 

Denne studien har som vanlig ikke noe med hva som egentlig kan skje...Ser vi ender jo kanskje opp med å ha etpar fly 5-6 år til.

 

...Legge ned sjøforsvarets MTB'er ...Skjold?.. Ja vist fan.. Bare legg ned et av verdens raskeste å fremste teknologiske fartøy som nettopp er satt seil på... De er bare alle straks overlevert etter et titals år med utvikling og bygging....

 

Æ må spy!

 

Mr. Finstad: Vi setter oss ned i helgen å planlegger. Du tar over som forsvarssjef, mens jeg starter skalke igjen stortinget...selfølgelig med innholdet godt innplantet :) Jeg tror pinade vi skal få Kong Harald med på dealen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men da satte ledelsen i Luftforsvaret foten ned, heldigvis \\:\\)

 

1.Ledelsen i Luftforsvaret foreslår nedleggelse i FS00

2.Stortinget er nær ved å vedta det forslaget.

3.Hæren blir lynings da de får vite at Mr Colin Archer vil flytte 339 Skv til Rygge og legge ned rullebanen. Luftforsvaret må krype til korset overfor Tinget.

 

Hva gjelder Myrefjell, så har det på kort sikt null å si. Er Fagernes tettpakket med trafikk?

 

Det som teller for flyplassen bevegelsesmessig er 337, 339, LFS og alliert trening. Punktum. Modellflygjengen må vi vente på ei god stund, og NAC i ny drakt kan vi nok se langt etter.

 

1-2 737 i uka med fulle danske ski turister har ikke mye innvirkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 År siden......hey....get real....skjønner du er sugen på og kommentere' date=' men synes du har en litt skarp vinkel, i forhold til knowledge. Bardu er i max utvikling både militært og sivil. Se på blå nisse dalen, med hytter etc....og mange andre elementer som jeg av sikkerhets messige årsaker ikke kan nevne. Bardu er kommet for og bli, med eller uten forsvaret spørr du meg. [/quote']

 

Unnskyld meg Geir, men nå får du gi deg med den bedreviterholdningen din! Det der var rett og slett en skikkelig unødvendig kommentar som jeg ikke hadde ventet meg fra deg. Til opplysning har jeg bodd i Sørreisa i 17 år, som forøvrig er like ved Bardufoss, og hatt foreldre jobbende i Forsvaret både på Bardufoss flystasjon og i forsvaret generelt siden før jeg kom til verden. Jeg treffer titt og ofte på ledelsen i de forskjellige grenene i Forsvarsstaben på Akershus festning, og det du sier er vel så langt fra sannheten som du kan komme, Bardufoss er langt i fra i maksimal utvikling. Greit nok at det er aktivitet der, men det har det alltid vært, takket være de militære skvadronene. Det har sett svært mørkt ut for Bardufoss i mange år, og stasjonen står fortsatt i rimelig fare for å bli nedlagt.

 

Hva som skjer gjenstår å se, men fordi du har vært der oppe det siste året og sett helikoptre fly hver dag betyr ikke det at stasjonen kommer opp som noen ny Gardermoen akkurat. Sorry to say.

Jeg håper i allefall at stasjonen forblir der den er med de tilhørende skvadronene, for lokalbefolkningen og samfunnet i Troms trenger Bardufoss lufthavn og forsvarets tilstedeværelse der, og fordi Bardufoss er den stasjonen som står mitt hjerte nærmest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, absolutt ikke Geir, ikke noe å si unnskyld for :)

Sååå alvorlig er det ikke her inne :P

 

Men jeg håper det skjer mye der oppe, jeg unner Bardufoss det :) Jeg håper virkelig ikke den stasjonen blir nedlagt, det ville vært et stort tap for Forsvaret og nord-Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

OK, når jeg ser inblegget i ettertid, så skjønner jeg at dette var dumt formulert, men ikke vondt ment....var stressa som f,,,,og så er jeg jo engasjert da...men shake hands...og ha en flott kveld...nå bærer det opp på gardermoen igjenn.....skal være noe fly sim greier der oppe,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ting er sklidd litt inn ser jeg at jeg har fokusert litt feil. Etter litt inpulser fra alle retninger ser jeg at denne planen kommer jo ikke fra intet, men heller en tvang om å holde hodet over vannet med de ressurser som blir tildelt. Noe forsvaret i seg selv ikke skal bli beskylt for. Det er nesten så man må beklage hva de blir tvunget til å gjøre.

 

Mens vi sitter tenker på vårt eget beste.... Stakkars Norge! så gikk det samme vei igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...