Geir G Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Fire flygeledere i selskapet Skyguide er kjent skyldig i uaktsomt drap etter en flyulykke i Sveits i 2002 der 71 passasjerer omkom, de fleste russiske skolebarn. Les mer her Siter
Jon Egil Ursin Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Hvilke stillinger hadde disse og hva gjorde at de ble dømt skyldige? Siter
Petter Aspelund Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Det var i alt attee personer som var tiltalt i denne saken. De fire som ble doemt hadde alle management-stillinger (en var maintenance chief, de andre tre var i andre management-stillinger.) I tillegg var fire flygeledere tiltalt, men disse ble alle frifunnet. Straffen til de doemte var 12 maaneders betinget fengsel, mens manitenance-chief'en ble doemt til 90 dagsboeter a 150 sveitserfrank hver (totalt ca 65.000 norske kroner). Siter
Mathias Ganss Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 I tillegg kan den nevnes at flygelederen (en danske) som var "direkte ansvarlig" (om man kan kalle det det) ble senere drept med kniv. Drapsmannen viste seg å være faren til to barn som døde i ulykken. Jeg var med på en debriefing i Karlsruhe kontrollsentral etter ulykken. De har grensen til skyguide, og det var her en flygeleder oppfattet hva som var i ferd med å skje, men som ikke fikk tak i flygelederen i Sveits. Debriefen viste at liknende hendelsesforløp som førte til ulykken i Sveits, ikke er så sjeldne som vi liker å tro. I tillegg til radarbildene fra Sveits, ble det vist radarbilder fra hendelser i Tyskland også. Ganske interessant, ganske skremmende. Mvh Mathias Siter
Marius hatlehol Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 jeg så hva som skjedde på National geographic i den ulykken. Ett tupolev-154 og et dhl 757 kolliderte som sagt. det som hvar noe av "cluet" var at flyverlederen så at flyene var på kollisjonskurs, og fortalte DHL'et om å stige. i motsetning til hva flyvelederen sa, så sa instrumentene til flyet det motsatte. Det skapte forvirring blandt pilotene, og i samme slengen fikk tupolevet en melding om at de var på kollisjonskurs. ihverfall, så kolliderte de. og som tidligere sagt: flyvelederen ble senere knivstukket ganske triste greier. Siter
Knut Arne Nygård Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Problemet for flygeleiaren var vel blant anna at telefonlinjene var utkopla for vedlikehald utan at det var gitt beskjed. Det var vel også ein del andre ting som gjorde at han var nesten makteslaus der han sat og såg at ulykka skjedde. Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Han måtte også dekke en annen sektor fordi en annen kontroller tok pause eller noe. Han har da de to flyene samt et til i den andre sektoren. Han prøver å ringe tårnet på Fredrichhafen for å sende han over dit, men telefonen virket ikke... I tilleg var alarmene for kolisjon slått av i forbindelse med vedlikeholdet, og radaren fungerte ikke som den skulle med forskjellige varsel systemer og oppdateringer av informasjon. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.