Gå til innhold

moro online!


Tore Stabell Kuloe

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har ikke fløyet online på seks år, og syntes det var veldig moro å prøve seg igjen.

Først fra ESGG til ENGM, og deretter fra ENGM til ESSA. Søndag var det ATC hele veien, helt supert.

I dag fløy jeg fra EDDT til EDDL, sinnsykt bra ATC, jeg lurer på om det er litt for bra, for jeg som er oppvokst med ATC i øra får så vidt med meg hva som blir sagt på den meget dårlige lydkvaliteten på SB-- Men helproft er det.

 

Spørsmål:

Lyden er akkurat like dårlig som for seks år siden. Da hadde gjennomsnittsbrukeren ISDN med 64kB/s, eller kanskje noe bredbånd med 250kB/s.

Nå har de fleste flere tusen kB, men lyden er like opphakket og fæl. Er det SB-plattformen som gjør det?

 

Da jeg fløy online for seks år siden kom flyene inn for landing, og forsvant ned i bakken, det er det slutt på, veldig bra.

 

Været fra SB har ingen overganger, det skifter fra skyet til CAVOK på et sekund, er det en setting hos meg?

 

Og så har jeg ikke noe wind enroute, det er liksom fem knop i FL350. Gjør jeg noe galt?

 

Men du verden: For mange år siden var jeg glad jeg traff en ATC som gjorde tingene real, og syntes ikke det var så morsomt når jeg fikk "cleared to engines shutdown" og sånn.

Nå ser det ut som standarden er helt 100 prosent reell, og det er veldig morsomt.

Jeg bare lurer på om gjennomsnitts-simmeren detter av stolen av reglene fra ATC'en, med den hakkende lyden: SAS1471, number three, right heading 050, cleared ILS 01R, speed 180 to five, tower 118.3, so long.

 

Men moro er det. Og det beste av alt, er at på vroute.net ser man ikke bare hvem som er online, men også HVOR LENGE de har tenkt å sitte. Så da kan man dra et sted man er sikker på at man kan få ATC til man lander og ikke det sørgelige

"resume own navigation, so long...".

 

Vi høres på VATSIM, fortrinnsvis på søndager, har jeg forstått.

 

Mvh,

Tore Stabell

 

(alltid MD-82, selvfølgelig)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen ombord Tore! :)

VATSIM er blitt ganske forrandet siden den gang du fløy ja,og lydkvaliteten kan jeg nok ikke uttale meg noe om for 6 år siden,men lydkvaliteten i dag synes jeg ikke er dårlig.

Naturligvis er det noen som har litt lavere lyd en andre,og litt mere spraking i mikrofonen. Men jeg har ytterst sjelden problemer med å forstå det piloter og ATC'er sier. :)

Så det kan jo være at lyden på ditt headset ikke er skrudd høy nok opp? Uansett er det bare å informere ATC om dette,så prøver de nok å justere dette slik at du forstår dem godt nok.

 

Hører du "Negotiator" i lufta en kveld,ikke nøl med å ta kontakt, vi MD-80 fans må jo holde sammen ;)

 

Mvh Kim J.

(Always MD-82)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyttikatta for et effektivt forum!

Jo, lyd: Hos mange ATC'er forsvinner lyden i noen tiendeler her og der, så det normale tydeligvis er "...and squawk 244.." Siste tallet borte, osv.

Men det kan jo hende at de fortsatt sitter med ISDN;)

 

Er "Negotiator" callsign for et VA?

 

(Maddog: Jeg elsker lyden av throttleservoen når autothrottelene forsøker å holde 140 knop på final;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
fyttikatta for et effektivt forum!

Jo' date=' lyd: Hos mange ATC'er forsvinner lyden i noen tiendeler her og der, så det normale tydeligvis er "...and squawk 244.." Siste tallet borte, osv.

Men det kan jo hende at de fortsatt sitter med ISDN;)

 

Er "Negotiator" callsign for et VA?

 

(Maddog: Jeg elsker lyden av throttleservoen når autothrottelene forsøker å holde 140 knop på final;)

 

[/quote']

Jeg har samme problemet med noen tideler "stillhet" slik at noe av klareringen blir borte. Kan det være fordi jeg bruker trådløst nettverk? Er det mange andre som opplever dette, eller er det bare Tore og meg det er feil hos? Kjører forresten FS9 og SB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at "drop-out"-en i lyd kommer fra ATC-programet eller ATC-ens tastatur. Ser ofte nå jeg holder inne CTRL for å sende lyd på frekvensen at ikonet i VRC bytter fra "send" til "stille" i noen tideler fra tid til annen... Men nøyaktig hvorfor vet jeg ikke.

 

Det er fordi TX knappen blinker når du sender. Dette var veldig forvirrende i det vi gikk fra ASRC til VRC fordi på ASRC så lyste knappen hele tiden mens PTT var trykket inn og om den blinket viste vi at noe av det vi sa var tapt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Anbefaler deg Active Sky som vil simulere været mye bedre samt gi deg riktig vind enroute".

 

Jeg har jo Active Sky, men har krysset av for at SB skal styre været, fordi jeg tenkte at det var best å ha det samme været som ATC sitter med. Men det er kanskje greit å ha ActiveSky kjørende? Er metarene fra Vatsim og ActiveSky fra omtrent samme halvtime? Det er jo litt dumt å få medvind på landingene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ATC's vet hva Active sky er, og vil hjelpe deg om du forteller de at du har feil vind :) Men vanligvis er det jo omtrent det samme da.. og skulle det bli for ille, så kan du jo trykke på "calm" knappen ;)

 

Ikke la SB styre været hvis du vil ha realisme!

 

Forøvrig så gleder det meg som Training Director å høre at våre ATC's er flinke! :D

 

Stikk gjerne innom vårt vacc forum også: www.vaccsca.org/forum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det bare å krysse vekk "use SB weather", da.

Og på med ActiveSky.

 

Ja, jeg visste ikke at ATC'en hadde så høy standard rundt omkring, nede i Tyskland var det også helt 100 prosent (hvilket gjør at de fleste piloter ikke får med seg ramsene, også pga. at lyden er hakkete).

Men for meg er det supert at det er helproft.

For en haug av år siden var det jo ikke uvanlig å bli sendt ned i 4000 fot over SORPI, osv. Så dette er veldig gøy.

Da jeg landet på ENGM, dessverre rett etter at Hr. Knutsen skulle ha CTR-sjekk, hadde jeg en foran og en bak meg på finalen. Veldig gøy at TCAS og alt virker.

 

Vi høres i "luften".

 

Mvh,

Tore Stabell K.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...