Gå til innhold

Rødsprit og primusbrensel på fly?


Tom Arild Hansen

Anbefalte innlegg

Det går vel som Dangerous Goods... så det burde ikke være noe problem' date=' men jeg hadde snakket med flyselskapet på forhånd i tilfelle de ønsker at du leverer det tideligere, så det kan bli sjekket og godkjent av en "DG ekspert".

 

Ihvertfall sånn det fungerer her. [/quote']

 

DG er ikke tillatt som bagagsje. Det må i så tilfelle sendes som frakt, med selskaper som aksepterer det... Widerøe gjør f.eks. ikke det det.

 

Bare så det er sagt: Det er ikke primusen i seg selv som regnes som farlig, men væskene inni den.

 

Bensin og rødsprit kan man glemme å få med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksepterer ikke Widerøe DG overhodet??

 

Kun som egen AOG-frakt såvidt jeg husker...

Det betyr jo ikke at man kan bruke sunn fornuft da. En dykkerflaske uten trykk er strengt tatt ingen trykkbeholder' date=' osv...

Har tømt en del dykkerflasker (med eiers samtykke) iløpet av de årene jeg har jobbet på Torp...

 

 

OK alle sammen!

 

Takk for gode svar. Litt ugreit hvis selv ikke PRIMUSEN får lov til å være med. Men finner de den hvis jeg hiver den i sekken som sendes da tro?

 

Jeg vet ikke hvor nøye de er der du skal reise til/fra, men her på Torp er man veldig på vakt når det gjelder campingutstyr. Er mange backpackers som reiser med Ryanair, så det er ikke sjelden at slikt utstyr blir kontrollert og avvist.

For et par dager siden fant man nettopp primus og fuel godt gjemt langt inne i en kajakk. Det hjelper fint lite å gjemme det når all bagasjen gjennomlyses...

 

Primusen inneholder brennbar gass selv om den er tømt for væske, og er derfor som farlig gods å regne. Men, om man klarer å kjøre vann igjennom systemet, så kan man kanskje klare å overbevise rette personen til å la den bli med.

 

Hvis ikke, så ender du opp med å reise uten primus, eller at flyet reiser uten deg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...