Kristian Nafstad Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 Hei, jeg har tanken om å bli pilot når jeg blir stor. Jeg har hørt det er en linje man kan søke seg inn på når man begynner på vidregående, den er på Lillestrøm Er det det? Og sånne linjer, hva består dem av? Det er nok mye almen der, men ossen almen da? Siter
Kai Dreyer Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 Sikker på at det ikke er Flyfag du tenker på? Det er IKKE pilot utdanning. Men Fly Mekanisk/elektro. Siter
Kristian Nafstad Skrevet 17. juli 2007 Forfatter Skrevet 17. juli 2007 Det jeg mente ja. Kan du gi meg litt mere informasjon om hva som blir gjenomgått her? Siter
Geir G Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 Du tenker kanskje på flyfag (elektronikk)? Nå skal ikke jeg si noe for sikkert, for det er også litt avhengig av hva du vil fly. Store flyselskap som SAS, Norwegian osv. anbefaler full studiekompetanse ,istedenfor flyfag. Hellikopterselskaper har jeg forstått at ønsker det motsatte. Har de en flyger som både kan fly og reparere, så sparer de en ansettelse. Har også en drøm om å bli yrkesflyger (i SAS, NAX, KLM el.), og jeg søkte til studiekompetanse. Vilbli.no SAS Flightops. (Pilot recriutment) Siter
H S Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Hellikopterselskaper har jeg forstått at ønsker det motsatte. Har de en flyger som både kan fly og reparere' date=' så sparer de en ansettelse. [/quote'] What? :confused: Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Men etter endt videregående utdanning (generell studiekompentanse eller elektro), så er jo det billigste alternativet å dra til USA. Den flyskolen som er mest populær hos piloter i norske flyselskaper som SAS, Widerøe, Norwegian osv. er NAIA (North American Institute of Aviation). De har forresten annonser i VG av og til, før de tar inn nye studenter, så det lønner seg å følge med Siter
Kai Dreyer Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Du tenker kanskje på flyfag (elektronikk)? Nå skal ikke jeg si noe for sikkert' date=' for det er også litt avhengig av hva du vil fly. Store flyselskap som SAS, Norwegian osv. anbefaler full studiekompetanse ,istedenfor flyfag. Hellikopterselskaper har jeg forstått at ønsker det motsatte. Har de en flyger som både kan fly og reparere, så sparer de en ansettelse. Har også en drøm om å bli yrkesflyger (i SAS, NAX, KLM el.), og jeg søkte til studiekompetanse. Vilbli.no SAS Flightops. (Pilot recriutment) Ehm, når begynte selskap å bruke flyvere som teknikere? Siter
Geir G Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Når? Det vet jeg ikke. :grin: Som sagt, så er jo dette litt avhengig av selskapet også. Voss Hellikopter f.eks (Fonnafly?) er jo i den situasjonen at det er bare en ansatt. Siter
H S Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Når? Det vet jeg ikke. :grin: Som sagt' date=' så er jo dette litt avhengig av selskapet også. Voss Hellikopter f.eks (Fonnafly?) er jo i den situasjonen at det er bare en ansatt. [/quote'] Det betyr ikke at det er vedkommende som "skrur" (og som også eventuelt flyr). Det er flere måter å løse dette på. Skal man drive et selskap innen luftfart er det mange krav som skal tilfredsstilles før man får et AOC, blandt annet den tekniske organisasjonen. For de som ønsker å finne dokumentasjon og lære litt rundt dette (og mye mer), les JAR-OPS 3. Siter
Martin Floor Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Hei Kristian, Det som jeg kan anbefale er å ihvertfall ta en videre utdanning hvor du får studiekompetanse og matte/fysikk på et greit nivå. Det enkleste er jo da å gå allmenn. Det er jo noen som går flyteknisk, flymekaniker eller flygeleder for den saks skyld først, men ser ingen grunn til det om du ikke interesserer deg for det og vil jobbe som det videre. Det er klart at du får mer innsikt i luftfarten, men tviler på at noen som helst skoler/selskaper krever dette, ihvertfall innenfor sivil luftfart. Har du studiekompetanse og litt høyere matte/fysikk (2 eller 3 MX/FY), så kommer du inn på skoler som har disse kravene og eventuelt vil du komme deg lettere igjennom på egenhånd om du velger modulær utdanning (hjemmestudie av teori, flyging på klubb/skole). Siter
Johan Holmseth Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Det jeg mente ja.Kan du gi meg litt mere informasjon om hva som blir gjenomgått her? Går du flyfag blir du mekaniker/tekniker. Da må du gå 1 år elektro på videregående også søke deg inn på flyfag. Er en flyfag skole i Bodø. 2 år på flyfag også 2-4 år som lærling oss et selskap før du er ferdig med utdannelsen Du tjener vel ganske godt men det er hardt Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.