Gå til innhold

Skoler


Kristian Nafstad

Anbefalte innlegg

Du tenker kanskje på flyfag (elektronikk)?

 

Nå skal ikke jeg si noe for sikkert, for det er også litt avhengig av hva du vil fly. Store flyselskap som SAS, Norwegian osv. anbefaler full studiekompetanse ,istedenfor flyfag. Hellikopterselskaper har jeg forstått at ønsker det motsatte. Har de en flyger som både kan fly og reparere, så sparer de en ansettelse.

 

Har også en drøm om å bli yrkesflyger (i SAS, NAX, KLM el.), og jeg søkte til studiekompetanse.

 

Vilbli.no

 

SAS Flightops. (Pilot recriutment)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter endt videregående utdanning (generell studiekompentanse eller elektro), så er jo det billigste alternativet å dra til USA.

Den flyskolen som er mest populær hos piloter i norske flyselskaper som SAS, Widerøe, Norwegian osv. er NAIA (North American Institute of Aviation).

De har forresten annonser i VG av og til, før de tar inn nye studenter, så det lønner seg å følge med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker kanskje på flyfag (elektronikk)?

 

Nå skal ikke jeg si noe for sikkert' date=' for det er også litt avhengig av hva du vil fly. Store flyselskap som SAS, Norwegian osv. anbefaler full studiekompetanse ,istedenfor flyfag. Hellikopterselskaper har jeg forstått at ønsker det motsatte. Har de en flyger som både kan fly og reparere, så sparer de en ansettelse.

 

Har også en drøm om å bli yrkesflyger (i SAS, NAX, KLM el.), og jeg søkte til studiekompetanse.

 

Vilbli.no

 

SAS Flightops. (Pilot recriutment)

 

 

 

Ehm, når begynte selskap å bruke flyvere som teknikere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når? Det vet jeg ikke. :grin:

 

Som sagt' date=' så er jo dette litt avhengig av selskapet også. Voss Hellikopter f.eks (Fonnafly?) er jo i den situasjonen at det er bare en ansatt. :) [/quote']

 

Det betyr ikke at det er vedkommende som "skrur" (og som også eventuelt flyr). Det er flere måter å løse dette på.

Skal man drive et selskap innen luftfart er det mange krav som skal tilfredsstilles før man får et AOC, blandt annet den tekniske organisasjonen. For de som ønsker å finne dokumentasjon og lære litt rundt dette (og mye mer), les JAR-OPS 3. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian,

 

Det som jeg kan anbefale er å ihvertfall ta en videre utdanning hvor du får studiekompetanse og matte/fysikk på et greit nivå. Det enkleste er jo da å gå allmenn.

Det er jo noen som går flyteknisk, flymekaniker eller flygeleder for den saks skyld først, men ser ingen grunn til det om du ikke interesserer deg for det og vil jobbe som det videre. Det er klart at du får mer innsikt i luftfarten, men tviler på at noen som helst skoler/selskaper krever dette, ihvertfall innenfor sivil luftfart.

 

Har du studiekompetanse og litt høyere matte/fysikk (2 eller 3 MX/FY), så kommer du inn på skoler som har disse kravene og eventuelt vil du komme deg lettere igjennom på egenhånd om du velger modulær utdanning (hjemmestudie av teori, flyging på klubb/skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente ja.

Kan du gi meg litt mere informasjon om hva som blir gjenomgått her?

 

Går du flyfag blir du mekaniker/tekniker. Da må du gå 1 år elektro på videregående også søke deg inn på flyfag. Er en flyfag skole i Bodø. 2 år på flyfag også 2-4 år som lærling oss et selskap før du er ferdig med utdannelsen :) Du tjener vel ganske godt men det er hardt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...