Gå til innhold

Boeing 787 ruller ut for første gang


Michael A B

Anbefalte innlegg

21. mai ble monteringen på Boeing sin første 787 satt igang på 787ens final assembly line (FAL) i Building 40-26 på Paine Field ved Everett. I løpet av de siste fire og en halv ukene har de forskjellige seksjonene, fra section 41 (nesesesksjonen) i front til haleseksjonen (section 47/48) blitt montert sammen, vingene har blitt festet, og i løpet av bare de siste to ukene har maskinen gått fra å være en ikke ferdig montert flykropp til å ha fått montert på vinger, rorflater, hjul, motorer, vinduer mm, og dette for den første maskinen som produseres, og det er noe utenom det vanlige. Montering av de siste movable trailing edges (flaps) tok åtte minutter, og monteringen av den siste engine pylonen tok litt over ti minutter, også noe utenom det vanlige for den første maskinen som monteres. I løpet av neste år skal det ikke ta mer enn seks dager for å fullføre monteringen, og det endelige målet er bare tre dager. I 2008 vil det bli laget 4 stk 787 i måneden, fra 2009 blir det 6 stk per måned, og fra 2011-2012 kan vi nok regne med å se 10-12 maskiner per måned, om ikke mer.

 

I natt ble maskinen rullet ut til en av painthangarene på Everett, og skal her bli malt i Boeing sitt Dreamliner-livery, det blir deretter tauet inn igjen i en av produksjonshallene, og klargjort til offisiell roll-out som skjer 8.juli, eller 7/8/7 som det blir etter det amerikanske datosystemet.

Boeing vil streame roll-outen live fra sine websider, noen tv-stasjoner vil sende live, og over 50000 ansatte og gjester vil være til stede for å overvære begivenheten i Seattle 8.juli.

 

Bilder av maskinen slik den så ut da den ble rullet ut i natt kan sees her:

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3478111/

 

For de som er interessert kan også denne siden være av interesse. Her legger en med kontakter hos Boeing ut det han kan få tak i av info og bilder om maskinen og prosjektets framdrift.

 

Første flight skal etter planen skje etter 27.august, sannsynligvis i midten av september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser helt rå ut! Takk for informasjonen. Jeg husker jeg så første flygingen av A380 Live på CNN, håper jeg får gjort det samme med denne maskinen.

 

Er det noen grunn til at engine cowlingen er designet slik som den er? Den varierer jo stort sett fra alle andre motorer der ute.

 

Forresten noe av de råeste vingene som finnes, gleder meg til å se flexen.

 

Er det fortsatt slik at de ikke skal teste vingebegrensningene på 787 på samme måte som 777?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg så første flygingen av A380 Live på CNN' date=' håper jeg får gjort det samme med denne maskinen.[/quote']

Det blir nok sendt på live det også, på en eller annen måte ;)

 

Er det noen grunn til at engine cowlingen er designet slik som den er? Den varierer jo stort sett fra alle andre motorer der ute.

Dersom du sikter til taggene i bakkant' date=' så er dette noe de kaller chevrons. Både engine cowlingen og cowlingen til core exhaust har slike chevrons, og de er der for å mixe luften som passerer gjennom og rundt motoren. Med dette reduserer en støynivået betraktelig, dog, det går på bekostning av et noe høyere fuel burn som følge av et lite thrusttap. Disse fungerer mao som et slags hush kit. 748 vil også ha slike.

 

Forresten noe av de råeste vingene som finnes, gleder meg til å se flexen.

Vingene er heftige ja, og et slikt vingedesign ville ikke vært mulig uten bruken av komposittmaterialer. Wing spars (vingebjelker,) stringers (avstivere) og øvre og nedre wing panel er av CFRP, mens wing ribs (vingeprofilene) er av aluminium. Wingletsene er ettermontert, og vil variere i lengde avhengig av hvilke 787 de skal på.

 

Er det fortsatt slik at de ikke skal teste vingebegrensningene på 787 på samme måte som 777?

Det å teste vingen til den svikter er ikke et krav, kravet er at en skal nå 150% av forventet maxbelastning for vingen i løpet av maskinens levetid. Ser ut til at Boeing nøler med å teste vingene til de svikter da dette kan føre til at store mengder karbonstøv spres i bygningen på Everett, hvor også 777, 767 og 747 monteres. Uansett, disse testene skal foregå utover høsten, maskinen dette skal gjøres på er LN9997/ZY997, som er neste maskin som skal monteres (der er delene snart ferdige for levering til Everett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har den ke vinglets hvis det er så bra' date=' moderne, kult og brennstoff besvarende for tia ? [/quote']

787 har en type raked wingtips, som 767-400, 777-200LR og 777-300ER, og de fungerer på samme vis, og gir de samme besparelsene som blended winglets gjør (den typen 737NG og 757-200 har.) Likevel skiller de seg litt fra den type raked wingtips som de nevnte maskinene har, da wingtipene på 787 vil flekse litt mer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbus A350 er ikke lagt på is' date=' A350-900 forventer man vil komme i ordinær rutetrafikk i 2012/2013, A350-800 i 2014, og A350-1000 i 2015. [/quote']

En liten korreksjon ;)

Planen er at A350-900 skal ha EIS rundt sommeren 2013. Roll-out blir i slutten av 2011. Med antallet commitments og firm ordre som Airbus nå har på A350en er de utsolgt ut 2015 slik det ser ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...