Gå til innhold

Lær å fly - UTEN MOTOR


Frode Sveinungsen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lær å fly - Uten motor!

 

Hvis det er noen her som mener de bor i nærheten av Lunde i telemark, og som er nysgjerrige på seilflyging og kanskje ønsker en tur, eller ønsker å begynne, da bør dere møte opp i Lunde til Lørdag, kl 14:00 i klubbhuset vårt. Da holder vi et lite infomøte for alle som er interessert. Da får du svar på alt som har med seilflyging og motorglidere å gjøre, og du får sikkert en teori på hvorfor fuglene synger:D

Vel møtt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk på Lunde i dag, veldig fin plass det. Eneste fuglen jeg så klarte ikke å synge, for den lå merkverdig stille mitt på rullebanen :)

 

Det er vel bra med termikk og updrafts i de områdene der også?

Og hvilke type fly bruker dere til å trekke seilflyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, var du det:P Så bra! Hva, ligger det en død fugl på stripa vår?? hmf.. Not good.

 

åja, i Lunde er det masse termikk, både på åsen syd, vest og nord for stripa er det som regel noe å henge seg på. Vi har både termikk og hang, og en og annen gang får vi litt bølgeaktivitet også:)

 

Til sleping bruker vi Maule MX-7 , 180HK.

Denne bruker vi også til brannvaktflyging, og til skiflyging på vinterstid:)

 

Du får ta deg en tur til lunde på lørdag au da vettu:D!!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skulle gjerne tatt en tur, men har ikke PPL enda så er fortsatt avhengig av ledig instruktør.

 

Var endel turbulens i dag også, var vel mest mekanisk turbulens pga. vind. Men termikk går vel høyere opp i høyden enn evt. bølgeaktivitet?

Jeg vurderer å ta seilfly sertifikat etterhvert, ihvertfall ta noen timer for å kunne trekke seilfly. Er det mange som flyr Maulen, og hva koster evt. utsjekk på den samt timeleie? Dere har vel kanskje erfaringskrav for de som flyr den også?

 

Ble mye spørsmål her, sånn er det når man er interessert i luftfart vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg ser på termikkprognosa at det har vært litt heftig vind der oppe idag ja, og fra vest.. Da hender det at det blir litt "ruskete" på finalen, spesielt på bane 11:D

 

Bølger finner man stort sett kun i store høyder.. så vi bruker Termikk (eller slepefly) for å entre bølgene:) Hos oss pleier termikken å variere alt fra 8-900m til 2-3000meter..

Ja, jeg skulle ønske det var mange fler som tenkte litt sånn som deg:D Du har sikkert en flygerdrøm siden du ønsker å slepe og samle timer, og da er jo dette veien å gå, med mindre du vil bli intruktør og gå den veien.. Men, krav for å begynne å slepe er Minimum 100timer flygetid totalt, hvorav minst 75timer skal være på Motorfly.

Dersom dette er oppfylt, kreves det minimum 10 solostarter på seilfly.

Oppfyller man alt dette, er det mer opp til klubben å velge om de ønsker flere slepekusker eller ei, og isåfall foretrekker vi piloter som har halehjulserfaring fra tidligere.. Men, kravet er jo bare at du tar utsjekk på Maule(tar ca 5 timer hvis man ikke har flydd med halehjul før), og den går kjapt unna dersom man har halehjulsutsjekk fra før.

 

Timepriser på Maule'n er 800kr hvis man er aktiv slepeflyger i klubben, eller man kan bare være medlem og betale 1000kr timen.

 

 

Ja, ikke sant! luftfart er veldig spennende, og man kan vel egentlig aldri bli utlært.. Så mange muligheter!! Det viktigste er å fly safe!;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får aldri to forsøk! Det er derfor vi alltid greier å lande på første ;) Greier du det ikke, kan du i verste fall omkomme i det du treffer hindringen på andre siden av stripa. Det skal selvfølgelig mye til, men det kan skje. Alt kan skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært en tur på Lunde. Men blir litt langt. Håper å få meg et par starter i helga. Kameraten min fikk logga 2 timer på søndag så jeg må ta han igjen.

 

Jeg har nå logget 3 starter/ 1:35t på ASK-21, LN-GAM, LN-GCJ og LN-GBZ. Gleder meg til kurset i sommer jeg:D Da blir det mye flygning.

 

En av grunnene til at mange slepefly er halehjulsfly er vel fordi at halehjulsflyene ofte er lettere en nesehjulsflyene. Det har vel også med det at seilflyklubbene kjøper seg et fly til å slepe med og da er det bedre å kjøpe en Pawnee eller en Cub framfor å ha en C172 med mange seter man ikke kan bruke under slep(C172 egner seg dårlig for slep:P)

 

Drammen har en Pawnee og en Robin Remo(Robbeng:grin:). Robinen brukes ikke så mye da den igjen blir uøkonmisk iom. alle de unødvendige setene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt spørsmål Jon:D

For å være ærlig så har jeg aldri tenkt over akkurat det, men når jeg nå først tenker etter, så vet jeg hvertfall et et slepefly's oppgave er å få med seg et seilfly på slep, og komme seg raskest mulig opp.. Altså at flyet har gode climb performance, samtidig som det har Short Take-Off and Landing performance..

Seilfly trenger ikke lang rullebane for å være airborne, derfor finnes det nok relativt mange korte rullebaner rundt omkring i verden, til og med i Norge.. Derfor må nødvendigvis slepeflyet være i stand til å kunne komme seg i lufta før banen tar slutt. STOL fly er tingen, og hvis man tenker etter hvilke STOL fly man har i denne klassen, så ender vi opp med mange halehjulsfly:D

Maule, Pawnee, C-188 Agwagon, Super-Cub, Wilga (for de som er extreme:D)

Men så har du jo Ralley og Robeng som er nesehjulsfly, men som også er STOL fly.. Til og med Piper Cherokee brukes til slep, men dette er kanskje best egnet på lengre baner da..

Har man halehjulsfly pleier hvertfall halen å komme veldig tidlig opp fra bakken, og da har man bare 2 hjul man triller på, dermed mindre friksjon??

 

Nei, jeg vet ikke jeg altså:) Spør om noe morsomt istedenfor da:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke helt sikker Jon. Men kan tenke meg at det er en fordel med et halehjulsfly fordi bevegegelsesfriheten opp- og nedover i halen (rundt en lateralakse gjennom hovedhjula) er større med en taildragger enn et nesehjulsfly.

 

Seilfly kan jo trekke litt både hit og dit (mest oppover får man håpe da) mens minst et av flyene fortsatt er på bakken. Men dette går greit (innen rimelighetens grenser selvfølgelig) fordi halen fint kan begvege seg etter både noe oppover eller nedover fordi ingen hjul tar i mot eller stopper på slepeflyet. Ikke før flyet evt. ground-looper og propellen går i bakken da, men har det vært skikkelig griseflyging bak der. wink.gif

 

Vil tro at f.eks. en Skyhawk ville være mer rigid i en tilsvarende situasjon; seilflyet kommer litt for mye ned og nesehjulet blir stadig lettere :o , eller litt for mye opp og hovedhjula blir lettere og nesehjulet tar det meste av belastningen. Og nesehjul er ikke bestandig like sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...