Gå til innhold

Pilotens Bagasje


Kristoffer Tonheim

Anbefalte innlegg

Har dratt dette emnet opp tidligere uten noen skikkelige svar.

Det jeg lurer på er hva en pilot pleier og ta med seg når han skal ut of fly. Tar han med seg hele AIP-Norge i er koffert, eller tar han ut de kartene han trenger i en liten mappe?

Og hva er det han bruker til å skrive ned ruten på, der det står fart, høyde, way-points, og slikt.

Og i så fall, hvordan ser den ut?

Hilsen Kristoffer.

=================================

Making it as real as it gets...

[image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg mener å huske at de får utdelt kart o.l på preflight briefing.

Det de skriver på er vel deen Operative flightplanen (er det ikke det det heter da? Den flightplanen de har i cockpit?).

Hva de har med seg varierer jo litt da. Skal de overnatte noe sted har de med seg det som trengs til det som tannbørste o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen pilot, men har vært litt med på navturer og slikt i småfly. Skal han ut å fly i området, og er kjent på flyplass området trenger han stort sett ikke mer enn vfr rutene og evnt flyplass kart (taxiways etc). Skal en ut på langtur med navigasjon, bør en ha med de aktuelle karta, samt noen i reserve. Også håndbøkene, factsheet kan jo være kjekt, alle nødvendige navigasjonskart, osv osv.

Driver du kommersiellt (med IFR) tror jeg det blir litt anderledes. Jeg ville i hvertfall hatt med hele AIP, lett tilgjengelig i flyet hvis det skulle bli nødvendig å diverte til en ikke planlagt flyplass, f.eks miste instrumenter, og nærmeste flyplass har IMC. Mao, AIP permene bør ikke ligge i bagasjerommet [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Liste over det jeg ville hatt med på slik tur:

* AIP

* Yoke holder for approach kart.

* Rutekart for ruten

* VFR kart (alltid kjekt å ha).

* Notat-ark, med ferdige rubrikker til info/klareringer.

* Liste over aktuelle com, atis, og spesial frekvenser.

* Drøssevis med penner/blyanter.

* Generellt fakta ark.

* Nav kalkulator.

* Bitteliten båndopptaker (skal være kjekt å ha, vet ikke).

* Håndholdt GPS (nice backup).

* Lommelykt.

* Nødutstyr, inkl. drikke (vann) og dispril [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Skal du ut på virkelig langtur, må en begynne å tenke survival utstyr og reservedeler.

På navplanen hvis det gjelder småfly og kommersiell flygning. I en airliner får en vel alt slikt på flyets printer, via dispatcheren. Ett eksempel på småfly navplan finner du på http://www.solaflyklubb.no"'>http://www.solaflyklubb.no" TARGET=_blank>http://www.solaflyklubb.no Var nettopp noen som posta noe jeg tror var klarering for airliner, søk på forumet.

Kort fortalt; på VFR turer tar du med det mødvendigste, pluss litt til. Som kommersiell flyger tar du med alt, pluss masse til [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] NB: Tror jeg! Langt i fra noe fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kart - I KATO Airlines Dornier 228 på Værnes står det 4-5 permer med Jeppesen-kart i gulvet foran midtkonsollen. Det varierer sikkert fra flyselskap til flyselskap. Hos andre selskap har pilotene hver sin perm med de flyplassene som de normalt opererer på, og noen alternativer i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når det gjelder AIP,så drar nok ingen rundt på denne når en er ute og flyr.I Luftforsvaret har vi med oss Jeppesen,som er rene bibelen,her har du det du trenger,i tillegg har man med noen andre manualer som foreksempel en "Goodie-book" med mye variert informasjon.Ellers har man med nav-computere,1:250 000 kart,andre kart etter behov,sjekk-lister,kneepad (til å notere på),værdata,Notam,flightplan for turen osv.

Større sivile operatører har gjerne sine egne publikasjoner,men de fleste bruker Jeppesen (og ikke AIP),tror faktisk ikke jeg noen gang har vært borti AIP i operativt bruk(!!)

Forøvrig er listen som Karl R har laget er slettes ikke dum,du er inne på flere ting som i alle fall vi militære har med oss.

hilsen

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...