AMO Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Jeg sier ikke mer: Airbus A380 for stor for USA - Hangar.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gert Andreas Barring Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 De er vel bare redde for at A380 skal utkonkurere 747 dems.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Grassdal Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Stemmer nok det Gert, men man må også huske at 747 også var for stor da den ble satt i drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Airbus trenger fortsatt godt over 100 ordrer på A380 før selskapet har dekket inn kostnadene ved utviklinga og testinga av flyet. Hvorvidit det vil klare å utkonkurere B747 stiller jeg meg heller tvilende til. Vist markede for så store fly som A380 er så stort er det veldig rart at Airbus ikke har tegnet kontrakt med flere selskaper/flere fly. Nå kan det jo tenkes at det sitter et eller flere selskaper på gjærdet å aventer, men sammtidig ser vi jo at B777 og 787 selger som bare pokker for Boeing. B748 kan fort komme til å gjørde det veldig godt om ikke Airbus raskt får løst sine problemmer med A380. La oss ta Japan. For noen år siden brykte dem B747 innenriks mellom de største byene, idag er disse rutene for det meste opperert med B777. Så kan vi jo spørre oss om verden har bruk for A380 når utviklinga går mere den motsatte veien når det gjelder flystørrelse en det Airbus gjør med A380. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 De er vel bare redde for at A380 skal utkonkurere 747 dems.. Er nå heller at maskinen gjør en effektiv drift mer komplisert på en rekke lufthavner. Feks vil ikke SFO' date=' hvor A380en vil bli brukt jevnlig av flere selskaper, kunne operere begge rullebanene samtidig når en A380 er i begevelse, fordi rullebanene ligger for nærme hverandre. LAX er under ombygging, der rullebanene flyttes lenger fra hverandre for å unngå forstyrrelser i trafikken, men dette er en billig oppgave i forhold til hva en endring på SFO vil være. Ellers vil andre flyplasser enten måtte bruke penger på å flytte taxebaner lenger fra hverandre, utvide turns på taxiways, bygge om gater og terminalområder, og utbedre dekket på utsiden av rullebanene. En risikerer at mange maskiner må vente bare fordi en stor maskin skal komme gjennom, eller at en bruker flere milliarder på utbedringer pga en maskin som vil stå for noen titalls flyvninger i uka til den gitte flyplassen. Airbus trenger fortsatt godt over 100 ordrer på A380 før selskapet har dekket inn kostnadene ved utviklinga og testinga av flyet. Er langt over det er jeg redd... De trenger 260 maskiner til for å nå breakeven, og da har jeg ikke korrigert for en økning i forholdet mellom euro og dollaren på ca 25%, som er med på å øke antallet maskiner til breakeven betraktelig... Nå kan det jo tenkes at det sitter et eller flere selskaper på gjærdet å aventer' date='[/quote'] Det er sant, og flere er i forhandlinger med Airbus. Forvent flere ordre i løpet av året, noen av større størrelse, og det er muligheter for at den neste kommer allerede i morgen faktisk... B748 kan fort komme til å gjørde det veldig godt om ikke Airbus raskt får løst sine problemmer med A380. 748 kommer til å gjøre det godt' date=' men det er hovedsakelig fordi den er en glimrende freighter, noe A380F aldri kunne bli... La oss ta Japan. For noen år siden brykte dem B747 innenriks mellom de største byene, idag er disse rutene for det meste opperert med B777. Så kan vi jo spørre oss om verden har bruk for A380 når utviklinga går mere den motsatte veien når det gjelder flystørrelse en det Airbus gjør med A380. Og det er ikke bare slik i Japan, den mest brukte maskinen over Atlanterhavet er 767en, deretter kommer 777 og A330, rett og slett fordi det er mer lønnsomt å bruke slike maskiner, gitt at en har rettighetene til å operere flere flighter hver dag med dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter Aspelund Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Nå kan det jo tenkes at det sitter et eller flere selskaper på gjærdet å aventer' date='[/quote'] Det er sant, og flere er i forhandlinger med Airbus. Forvent flere ordre i løpet av året, noen av større størrelse, og det er muligheter for at den neste kommer allerede i morgen faktisk... Var vel faktisk paa plass i gaar allerede, om du ikke tenker paa noe annet enn Emirates? Emirates to buy more A380s By Ivan Gale, Staff Reporter Dubai: Dubai-based Emirates airline yesterday said it would buy four more Airbus A380s and had reached a compensation deal with Airbus on the delayed delivery of 43 superjumbos it had ordered in 2003. Officials, however, denied the order was linked to compensation. Emirates, the world's eighth largest carrier by passenger traffic, now has 47 A380s on order, the much-publicised double-decker plane that will be able to carry 555 passengers in three classes. At a list price of between $296 million and $316 million per plane, depending on equipment installed, the deal is valued at about $1.2 billion - although carriers typically receive large discounts for bulk purchases. Last week, Emirates also finalised the terms of its compensation by Airbus for the 22-month delay in delivering A380s, according to Mike Simon, senior vice-president for corporate communications. However, Simon said the four superjumbos were not being awarded to Emirates as part of a compensation package. Diogenis Papiomytis, commercial aviation consultant at UK-based Frost & Sullivan, said the deal was welcome news for Airbus, which needs to retain its current orders and convert purchasing options into solid orders after the delays tarnished the A380's image. "Emirates is Airbus's big-gest customer, and this puts the airline into high bargaining power, so any order will come with substantial discounts," he said. "I would not call this compensation per se, as Emirates actually needs the aircraft," he added. "But I'd be surprised if the planes were not heavily discounted and perhaps at a price below cost." Since 2001, Emirates has regarded the A380 as its core aircraft to help it achieve expansion goals, especially on high-value, long-haul flights to the United States and Australia. Strong faith Originally slated for delivery in October 2006, the first A380 is now scheduled to arrive in August 2008 after wiring problems bogged down production schedules. "Having now fully settled all past issues, this latest agreement should leave no one in any doubt about our faith in Airbus," Shaikh Ahmad Bin Saeed Al Maktoum, President of Dubai Civil Aviation and Chairman and Chief Executive of Emirates Group, said in a statement. "The Airbus A380 will be instrumental in helping Emirates meet its growing passenger demand and will do it using one of the most efficient and greenest aircraft ever produced." The Emirates order book now stands at 105 aircraft, worth approximately Dh111 billion ($30 billion) at list prices. In 2006, the airline's net profit rose to Dh3.1 billion ($844 million), surpassing the previous year's Dh2.5 billion ($674 million) after carrying 17.5 million passengers, a jump of three million from 2005. "A repeat order for the A380 from a leading airline like Emirates is a huge vote of confidence for Airbus," said Louis Gallois, Airbus chief executive and co-chief executive officer of EADS, the parent company of Airbus. "We are committed to satisfying our customers." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 Var vel faktisk paa plass i gaar allerede' date=' om du ikke tenker paa noe annet enn Emirates?[/quote'] Noe helt annet enn EK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom André Brenna Skrevet 8. mai 2007 Del Skrevet 8. mai 2007 I dag har Londons Heathrow kostet på flyplassen 883 millioner dollar i forberedelser til A380 skal komme mens det totale beløpet for alle aktuelle flyplasser i USA er 927 millioner fordelt på 18. Det er altså brukt nesten like mye på den britiske flyplassen som 18 flyplasser i USA til sammen for å få A380 til å kunne fungere på best mulig måte Kan jo hende noe av grunnen ligger her.... :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.