Gå til innhold

Scannere: Større antenne = større rekkevidde?


Anbefalte innlegg

Vil man få en større rekkevidde hvis man skaffer seg en større antenne på scanneren? Får man i tilfelle kjøpt no slikt i Norge?

Har pga finværet (antar jeg), såvidt fått inn København i det siste. Hadde vært gøy å fått det inn "permanent".

Artig å høre litt internasjonal ATC [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

- Scandinavian 511, contact London 132,77 [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

[ 25-05-2001: Endret av: Christopher Eriksen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg kjøpte ein så kalt "Pisk" på http://www.permo.no/"'>http://www.permo.no/" TARGET=_blank>http://www.permo.no/ dei har det meste av antenner og diverse utstyr til din radio, viss du ikkje finner det du leitter etter så bare send dei ein mail eller ring dei så skaffer dei det meste.

Så til spørsmålet ditt, Svaret er Ja. Eg bruker ein antenne("Pisk") på 20 cm, men du kan få antenner på opp til 40 cm. Eg tar inn på gode dager(eg bur på Forus, i Stavanger) fra Kristiansand i sør(fly som får beskje om å kontakta APP) til Florø i nord. Så rekeviden er ganske bra. Radio'en min er ein Uniden Bearcat UBC300XLT.

LN-AGS

[ 25-05-2001: Endret av: Andreas Sunde ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Når det gjelder antenner har ikke størrelsen som sådan noe å si. Det som er viktig er å tilpasse lengden til frekvensen. Formelen er: bølgelengde i meter=300/frekv.i Mhz. For 125 Mhz vil bølgelengden være 2,4 m.

En antenne bør imidlertid være halvparten av dette, en sk 1/2-bølgeantenne. En antenne tilpasset 125 Mhz bør således ha en lengde på totalt 1,2 m. Dette er inkludert selve antennen (60 cm)OG jordplanet (60cm).

Det er viktig at denne plasseres høyt og fritt (opp i trærne med dere), og har en skjermet(coaxialkabel) kabel mellom antenne og radio.

En enkel og meget bra antenne kan mekkes på 5 miniutter for noen tiere: Kjøp noen meter coax og en BNC-plugg med skrutilkobling (for å slippe å lodde). Skrell av ca 60 cm av den ytterste plasten. Skrell av 60 cm av metallstrømpen og la den henge ned. Dette vil være jordplanet. Innerlederen vil være selve antennen, mens metallisolasjonen bare skal henge rett ned. I andre enden av kabelen skrus BNC-pluggen fast. Så er det bare å plugge i radioen, henge antennen et høyt sted og vente på å få inn Maastricht(hvis du bor på Voksenkollen da).

Vel, hvis forklaringen over var litt uklar er det bare å spørre.

 

Mvh

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Mikkel Myhre:

En antenne bør imidlertid være halvparten av dette, en sk 1/2-bølgeantenne. En antenne tilpasset 125 Mhz bør således ha en lengde på totalt 1,2 m. Dette er inkludert selve antennen (60 cm)OG jordplanet (60cm).


Bør og bør, fru Blom [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Antenner for VHF kan ha mange forskjellige størrelser og karakteristika. Du har gjerne forskjellige behov avhengig av om du skal ha en fastmontert antenne, en bilantenne, eller en bærbar.

En halvbølgedipol som nevnt her er kanskje den enkleste antennen man kan bygge selv, og gir radikal forbedring fremfor gummipisk.

Har man dårlig signal trenger man kanskje å fase sammen flere antenner, eller evt. å bruke en retningsbestemt antenne (f.eks en Yagi-Uda)

Det er i hovedsak 3 ting som er viktige:

  • Antennen må være bestemt for det frekvensområdet du skal bruke den til

  • Antennen må ha en fødepunktimpedans som stemmer overens med resten av systemet (les: 50 ohm)

  • Antennen har en konnektor som passer med kabel og radio (eller du har en overgang) [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Det finnes en god del lektyre å få tak i vedrørende antenner, men "The ARRL Antenna Handbook" er kanskje den som er lettest å finne i bokhandler her til lands.

--Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...