Gå til innhold

Cessna 172 (LN-BGE) Nødlandet på Torsnes idag.


T. Paulsen

Anbefalte innlegg

Det er en ting jeg lurer på:

 

Det er ikke lov å ta opp en samtale mellom to personer når du selv ikke deltar aktivt i samtalen, men så er det plutselig lov til å ta opp kommunikasjon på radiosamband hvor du selv ikke har lov til å delta, eller deltok, og dette er plutselig lov å legge ut ?

 

Forøvrig er jeg enig med de få her som mener at det er upassende å legge ut slike ting, og jeg er av den oppfatning at det burde vært ulovlig å høre på flysamband (grunnen ser vi ett stjerneeksempel på her).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg lurer på:

 

Det er ikke lov å ta opp en samtale mellom to personer når du selv ikke deltar aktivt i samtalen' date=' men så er det plutselig lov til å ta opp kommunikasjon på radiosamband hvor du selv ikke har lov til å delta, eller deltok, og dette er plutselig lov å legge ut ?

 

Forøvrig er jeg enig med de få her som mener at det er upassende å legge ut slike ting, og jeg er av den oppfatning at det burde vært ulovlig å høre på flysamband (grunnen ser vi ett stjerneeksempel på her).

 

[/quote']

 

Stjerneeksempel sier du? Kan ikke du ta å henvise til nøyaktig hvilken lov dette er å om det er flere lover så vær så snill å informer om akkurat hvilke lover dette er. Jobber dere som har så mye imot dette for CIA eller noe? For det virker faktisk sånn. Skaff dere en hobby! Å forresten så virker det som dere har vært nyskjerrig nok til å lytte på det selv så dere er kanskje ikke noe bedre enn andre her inne? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg enig med de få her som mener at det er upassende å legge ut slike ting' date=' og jeg er av den oppfatning at det burde vært ulovlig å høre på flysamband (grunnen ser vi ett stjerneeksempel på her).

[/quote']

Da var det vel upassende å legge ut ATC opptak fra 9/11 også da? Og upassende av diverse tv kanaler å lage program der reelle ATC opptak blir brukt?

 

Her ser vi jo at piloten i dette tilfellet syntes det var kjempekult at det ble lagt ut.. Så jeg ser ikke helt problemet.

 

Publikum har rett å vite hva som egentlig skjer i det luftrommet mange tusen flyr i hver eneste dag, og dette opptaket viser bare at ATC har kontroll og vet hva han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond: ro deg litt ned nå da. Det ER litt forskjell på om myndighetene / havarikommisjonen med flere legger ut opptak enn om gud og hvermann skal gjøre dette. Ting som er kult i dine øyne trenger ikke være kult i andre sine øyne.

 

At ting blir frigitt kontrollert etterhvert som ting skrider frem er greit, men jeg skal love at om jeg hadde vært innvolvert i en hendelse hadde jeg slettes ikke satt pris på å finne opptaket på fs.no før jeg omtrent var kommet på bakken igjen.

 

Petter: vi som har noe imot dette jobber vel alle i bransjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg lurer på:

 

Det er ikke lov å ta opp en samtale mellom to personer når du selv ikke deltar aktivt i samtalen' date=' men så er det plutselig lov til å ta opp kommunikasjon på radiosamband hvor du selv ikke har lov til å delta, eller deltok, og dette er plutselig lov å legge ut ?

 

Forøvrig er jeg enig med de få her som mener at det er upassende å legge ut slike ting, og jeg er av den oppfatning at det burde vært ulovlig å høre på flysamband (grunnen ser vi ett stjerneeksempel på her).

 

[/quote']

 

Er veldig enig med deg nå Tarjei. Det burde være forbudt. Jeg kan ikke se hvorfor allmenheten skal ha kontroll over hva som skjer i lufta over dem. Det vil bare skape flere spørsmål, og mere frykt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om vi fly-elever ikke får høre på ATC når vi ikke sitter i flyet da: "MAYDAY MAYDAY MAYDAY' date=' Lima Alfa India engine stopped, ehh, øhh, ja hva f**** skal jeg si..." :/ [/quote']

 

Hva mener du egentlig her jon?

Jeg mener at hvis vi ikke kan høre på ATC-opptak vil vi bli dårligere på radioen selv (eksempelet viser en tenkt hendelse der piloten aldri har hørt en nødsending og dermed ikke vet hva han/hun skal si). Jeg mener at det er til beste for flysikkerheten at slike opptak kan legges ut på nett, kanskje burde det være en ordning for godkjenning før de ble lagt ut, eller noe...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om vi fly-elever ikke får høre på ATC når vi ikke sitter i flyet da: "MAYDAY MAYDAY MAYDAY' date=' Lima Alfa India engine stopped, ehh, øhh, ja hva f**** skal jeg si..." :/ [/quote']

 

Hva mener du egentlig her jon?

Jeg mener at hvis vi ikke kan høre på ATC-opptak vil vi bli dårligere på radioen selv (eksempelet viser en tenkt hendelse der piloten aldri har hørt en nødsending og dermed ikke vet hva han/hun skal si). Jeg mener at det er til beste for flysikkerheten at slike opptak kan legges ut på nett, kanskje burde det være en ordning for godkjenning før de ble lagt ut, eller noe...

 

Klarer du finne to helt like nødsituasjoner er du flink:) Hva man skal si til enhver tid, kommer av seg selv i en slik situasjon. Man kan øve seg i hjel i simulator, men det blir aldri real life uansett.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor dette ene klippet er til det beste for flysikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man usikker, som jeg regner med at de aller fleste når noe sånt plutselig dukker opp, kan man jo gjøre akkurat som piloten her Jon: Si fra på godt norsk hva som er skjedd og hva man trenger hjelp til.

 

En slik situasjon er ikke stedet for å bruke tid på å prøve å huske om det var 2 eller 3 ganger man skulle si Mayday eller hvilken rekkefølge i meldingen som nødvendigvis var den helt riktige. Ikke noe galt om man husker dette på rams og på engelsk hvis man virkelig kan det, men regner allikevel med at de aller fleste vil være så stressa at det er best å si fra på det språket og med det språket man kommuniserer best på, er mest komfortabel med og i minst grad gir rom for misforståelser.

 

Ser for meg at standard fraseologi på engelsk fort kan bli for knapp i mange situasjoner. Og den ekstra tiden og energien man evt. bruker på å oversette hadde man trengt til helt andre oppgaver når tiden er knapp, enn at alt nødvendigvis skal bli helt korrekt etter boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Slike opptak bør en overlate til myndighetene å publisere. Ja, en kan si at dette er nyttig for de av dere som leser til PPL, men kom an, det finnes da utallige andre opptak der ute som er publisert av ulike havarikommisjoner og andre, så det er ikke et gyldig argument.

 

Det er heller ikke sikkert at dere ville synes det var like kjekt å få et opptak lagt ut på nettet kort tid etter en meget stressende opplevelse. Det er nok ikke alle som innhenter tillatelse i forkant...

 

At vedkommende fartøysjef kanskje synes det er litt "kult" i ettertid å bli berømt på nettet, er heller ikke relevant i denne saken. Bruker en dette som argument burde en også innhente tillatelse fra den aktuelle flygeleder.

 

At det gjøres opptak ser jeg som uproblematisk. Det kan oppstå tilfeller hvor en melding ikke blir mottatt av ATC eller av en eller annen grunn ikke tas opp. Da kan et slikt opptak være til hjelp for SHT. At slike opptak legges ut på nett tilnærmet umiddelbart etter hendelsen, ser jeg imidlertid på som problematisk. Vi må ikke glemme at selv om de av oss som henger her på forumet til stadighet gjør det for fly/flysim interessens skyld, så kan f. eks. media komme inn, lytte til opptaket, og publisere det i sin helhet. Da kan det også være at en fartøysjef, som i et lykkelig opphetet øyeblikk (det gikk bra, wohoo!) sier ja til å la et opptak bli publisert, i etterkant, når han/hun har fått tenkt seg om, angrer.

 

Vent i det minste til SHT er ferdige med sine undersøkelser, det gjør faktisk de som er i flymiljøet. Vår standardfrase er at SHT og evt. politiet undersøker saken, og vi avventer deres konklusjon. Ingen andre kommentarer, ingen synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis vi ikke kan høre på ATC-opptak vil vi bli dårligere på radioen selv (eksempelet viser en tenkt hendelse der piloten aldri har hørt en nødsending og dermed ikke vet hva han/hun skal si)

 

Da får jeg inderlig håpe at du ikke har stått på flytelefonieksamen og har bestått oppflyging. Det er en del av din PPL utdannelse, og dette øves det på.

 

Sett deg ned sammen med en annen elev, hvor en av dere leker flygeleder og den andre fartøysjef. Bruk flytelefoniboken, og øv! Det er kun ditt eget innøvde språk som vil hjelpe deg i en nødsituasjon, ikke timer med opptak av andre, som kan ha en annen måte å uttrykke seg på, som ikke faller naturlig for deg, og dermed ikke vil bli benyttet i en nødsituasjon. Dette fordi vi da har en tendens til å revertere til vårt morsmål og vante ord og uttrykk...

 

PPL elever oppfordres for øvrig til å lytte til ATC, men da live, mens de ser på trafikken rundt lufthavnen :) Det er ingen som sier at PPL elever ikke har lov til å lytte til ATC når de ikke sitter i flyet. Jeg protesterer her mot publisering av opptak før SHT har fått gjort sine undersøkelser, ikke mot live lytting til ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...