Gå til innhold

Følle glideslope helt ned?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på om det er vanlig og følle glideslop`en helt ned til runway? Fordi gjør man det så kommer man så langt inn at man ikke har noe bane igjen å stoppe på.

TAKK!

Skrevet

Det är faktiskt ganska vanligt att PAPI eller VASI visar fel i förhållande till ILS glideslope. På ENDU 28 så ligger glideslope på 3,8 grader medan PAPI visar 3,4 grader. Dessutom så är ENDU ILS 28 lite speciell i och med att glideslope slutar före threshold...! Skulle du följa den helt ner så "landar" du före du når fram till runway [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

Vet inte om det stämmer med FS2000?

Annars är sk. autoland helt vanlig ute i världen. Så kallad CAT3 approach. Det ställer helt speciella krav till utstyr på backen och i flyget. Ingen flygplats i Norge har detta, så vitt jag vet. Tror inte det finns i Sverige heller?

Den bästa CAT3 approachen kallas CAT3C, och är flyget och flygplatsen certifierat till det, samt det inte blåser allt för mycket sidvind så kan autopiloten landa flyget utan att piloterna någonsin sett runway! Den ordnar med flare och det hela.

Skrevet

ENGM holder vissnok på å tester utstyr for autoland, men vet ikke om de er i drift ennå. Visste ikke om det med ils-28 ENDU. Mye rart på norske flyplasser [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Fant i dag ut at DME virker ikke for LLZ på ENLI, men funker andre veien. Derimot funker DME motsatt vei, med LLZ backcourse ikke mottas... Hei og hå Microsoft [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Håper ikke Microsoft er med å utvikler Cat3 approaches rundt omkring - da hadde jeg aldri turd å lande i blinde.

Skrevet

Hei

Vet det er planer om å gjennomføre autoland-testing her på Sola med tanke på å innføre CATII på Gardermoen. Har ikke helt skjønt hvorfor testingen skal utføres her, men ILS LLZ "ZV" på RWY 18 skal visst være en av landets mest stødige LLZ, så trur nok det har noe å si.

For å sjekke at de lander der de skal, filmes landingene. Det er vanlige rutefly (SAS og Braathens) som skal stå for testingen. De skal oppfordres av LTT til å fly ILS med full autoland. Skal det være noe poeng må jo dette da utføres i VMC (ellers er det vel ikke testing) og med vind mindre enn bla bla.

Slik testing ble også utført på Sola rundt desember. Men man fant muligens ut man skulle ha flere dokumenterte vellykkede autolandinger før testing og innføring på Gardermoen skulle påbegynnes eller noe sånt... Eller kanskje de også har begynt å teste på Gardermoen?

http://www.flightsim.no/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=5&t=002813" TARGET=_blank>Emne: Autoland testes NÅ på Sola, Postet 07-01-2001 14:35

Skrevet

ENGM har ju CATII redan...

Autoland kräver CATIII kapacitet för att få flygas i CATIII väder. Massor med andra statistiska krav ställs också till flygplatsen. Det får inte ha varit allt för många incidenter eller olyckor där och ILS utstyret skall ha power backup samt massor med andra faktorer. Det är också stora krav till hinderfrihet och glidebanens vinkel. De 2 sist nämnda faktorerna sätter effektivt stopp för CATII&III på de flesta norska flygplatser.

However, Autoland kan flygas på vanlig CATI ILS, men det är bara lov i VMC.

Måste vara kul att pröva en autoland i då och då! [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Takk for alle de fine svarene! Ja det er mye rart so m foregår når det gjelder ILS i norske flyplasser.På en av dem i ENDU funker ikke glideslope!

Skrevet

Å si at GP ikke funker blir nok litt feil. Du mener "ILSen" til bane 10 på Bardufoss. Dette er ikke en ILS, men bare en Localizer (LLZ), altså uten GP, og slik er den konstruert. Du flyr inn på LLZen som en hvilken som helst ILS, men når autopiloten fanger strålen må du selv sørge for å justere høyden etter angitte høyder på kartet. Intercept på 4500 ft, start descend på 13nm DME. Descend ikke under 4100 ft før du passerer 12nm DME. Da kan du fortsette til neste stepdownpunkt som er 10nm. Der skal du ikke ha descenda under 3400 ft, slik fortsetter det til 3nm hvor du skal ligge på 1200 ft. Ser du ikke rullebanen da blir det go-around.

Grunnen til at det ikke er GP til bane 10 på Bardufoss vet jeg ikke, men jeg vil tippe det har noe å gjøre med åsen før rullebanen å gjøre. Signalet fra en GP-antenne ville sikkert truffet denne åsen. Før landing på bane 10 kommer du flygende over et vann, Andsvannet. Dette vannet ligger noe høyere enn flyplassen. Mellom vannet og rullebanen går det en bakke som man følger nedover når man lander på bane 10. Ganske spennende egentlig, selv standard-mesh i FS2000 har denne bakken før rullebanen. Jeg har også vært med på innflygning i 737 til bane 10 på Bardufoss i snøvær midt på svarteste vinteren. Det var spennende å følge dette vannet i 1200 fot et øyeblikk, for deretter å fly over tretoppene i bakken ned til rullebanen. Man får den følelsen at tretoppene berører understellet på slutten av innflyvningen. I virkeligheten gå det innflyvningslys hele veien fra rullebanen, opp bakken og et lite stykke ut i vannet på toppen. I FS2000 er de kun nede på bunnen av skråningen. Faktisk så strekker innflygingslysene seg over 1400m fra start til stopp. Dette er selvsagt for at man skal se hvor åsen befinner seg, og tidlig se hvordan denne skråningen går i mørke og snøvær.

Dette ble en litt rask forklaring, hvis det er noe som er beskrevet uklart, så si gjerne i fra [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Skrevet

Heisann!

Forstår ikke helt hva du mener med det.

Glideslopen leder deg jo right on the numbers.

Du kan jo se på hvor PAPI*en viser at du er korrekt. Sånn ca. der vil også glideslopen slutte.

Så du skal følge den end ja!

Skrevet

Følger du glideslopen i FS2k, vil du kunne oppleve å havne vanvittig langt inne på banen - så langt at bremsene kanskje ikke strekker til ved redusert bremse effekt.

http://home.c2i.net/kpetter/04.ENDU_WeirdIndications.jpg"'>http://home.c2i.net/kpetter/04.ENDU_WeirdIndications.jpg" TARGET=_blank>http://home.c2i.net/kpetter/04.ENDU_WeirdIndications.jpg

viser at lysa sier jeg er langt over, mens glideslope viser jeg er langt under - så jeg stoler mer på øya mine, enn det instrumentene sier, i hvertfall med runway in sight etter descision time.

Andre eksempler på 'oddities'.

NDB-Approachen på ENML var klin umulig å gjennomføre, måtte gå missed og ta ett høyre pattern i steden. Også approach to circling på ENSG er klin gærn. Ikke approachen, men selve cirlinga. Ikke engang ett papirfly kan ta så tighte turns inn mot finale...

(NB: Panelet er privat, og jeg liker faktisk zoomen, selv om den er litt urealistisk.) No comments [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Skrevet

flyr dere for hånd eller med autopiloten hele veien ned til runway med ILS? Er det flere her som flyr med autopiloten en for hånd?

Skrevet

Tusen takk Kjeld arild du har vært til kjempe stor hjelp.Takk for at du forklarte meg!

Skrevet

quote:

Opprinnelig postet av roar nicolaisen:

flyr dere for hånd eller med autopiloten hele veien ned til runway med ILS? Er det flere her som flyr med autopiloten en for hånd?

Det er avhengig av været i området jeg skal lande på. F.eks. noen ganger så bruker jeg å fly inn for hånd på Tromsø fra Vadsø (med Dash 8, seff.) hvis det er fint vær eller at jeg lander på motsatt side av rullebanen enn approach.. Hvis det er grått og trist, er det vanskelig å lande uten glideslope, fordi innflyvninga skjer over havet, og det er umulig å se foran seg hvis det er en skytung dag... Så det avhenger mye av været og rullebanenr. i forhold til approach, men på ENVD er det ingen glideslope, så der bruker jeg å fly helt inn for hand, t.o.m horisontalt, da er autopilot koblet fra... Håper dette kan være til hjelp...

Skrevet

Hmmm...

Jeg sad i cockpittet på en flyvning mellem Kastrup og Aalborg her i weekenden, og under landingen kommenterede andenpiloten at PAPI'en på venstre side viste 2 røde og 2 hvide mens PAPI'en på højre side viste fire hvide til samme bane (26R)!!!

Meget mystisk!

/Peter

[ 23-05-2001: Endret av: Peter Noerkjaer ]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...