Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i over et døgn hatt streamen som det er linka til her på forumet stående på. Å for en som selv har drevet med snøbrøyting er det mye interesangt å høre når karene på brøytefrekvensen kommer inn.

 

Men nå for et par minutter siden snakka de om et eller anna redskap som de kaller for helikopter for å rydde snøen ifra rullebanene. Hva i pokker er dette for redskap?

 

PS! Hvor skal man ringe for å høre på jobb på osl som brøytesjofør?

Skrevet

Kanskje det rett og slett var et helikopter som fløy over rullebanen. Funker hver gang:) vet ikke hvordan det er på gardis, men på de fleste resten av flyplassene er brøytemannskapet også brannmannskapet.

Skrevet
På grm er det innleid mannskap/firma som har brøytingen, på de fleste andre er det kombinert plasstjeneste og brann og reddning

 

OSL heter det nok.. GRM er en VOR...

 

Forøvrig så er det Mesta som brøyter Torp... Havariberedskapen hadde vært ganske tynn dersom lufthavnbetjentene skulle hatt brøytingen i tillegg til alt annet...

 

Vaktleder koordinerer brøytingen og står for målinger, mens Mesta står for selve brøytingen.

Skrevet

Stemmer det Cato. Men jeg lura på kor lang reaksjonstid de ville ha hatt på gardermoen om de folkene også skulle ha tatt brøyting å strøing? Tvila for at de hade klart kravet på 90 sekunda. Ser ikke for meg at en i hjullaster som driv å fresa i rusegropa for eksempel hadde klart å komme seg til brannstasjonen, fått på seg værneutstyr, hopp i biln å vert ved det buklanda flye som ligger midt på vestre bane på 90 sekunda. Dette er et scenario ifra Gardermoen. På Evenes har æ en misstanke om at brøyteutstyret står opplinet ikke lang fra brannvakta når det kommer et fly. ""

Skrevet

Gardis har brann kategori 9. Evenes har publisert 6, selv om den i praksis er 7. Når de får en ny brannbil til, vil også evenes bli kategori 9. Saken er den at når det brøytes, er kategorien 0. Av og til 4. Om den er null kan ingen fly starte opp, eller de-ices. Årsaken til at evenes blir kat. 9, er at det er langt til nærmeste lokale brannstasjon, sykehus etc. Derfor må de være i stand til å ta seg av det meste selv.

Skrevet
Men nå for et par minutter siden snakka de om et eller anna redskap som de kaller for helikopter for å rydde snøen ifra rullebanene. Hva i pokker er dette for redskap?

Dette høyrest ut som ein snøfres med eit stort hjul i fronten som kastar snøfonnene langt vekk frå banene.

Liknande maskiner fins vel også på jernbanen?

Eller tar eg heilt feil no ""

Skrevet

Gardermoen bruker bl.a TV1260 fra Øveraasen på Gjøvik.

 

Den var verdens største snøfres (utenom jernbane) for 4 år siden, aner ikke om det finns større nå.

 

[image]http://www.overaasen.no/upload/airport-snowblowers-tv1260-2D0006.jpg[/image]

 

[image]http://www.overaasen.no/upload/airport-snowblowers-tv1260-2D0007.jpg[/image]

 

Den er betraktelig større en de Avinor bruker på alle de andre lufthavnene. Massiv kapasitet, 10.000tonn i timen, eller ca 21.000m2 med tørr snø. Den største fordelen med det, er at fresen kan holde mye større hastighet i freseranken sweeperene legger opp. (40-50km/t)

 

(Det ryktes også at den klarer å "spise" PAPI installasjoner uten at operatøren merker noe.....helt sant!)

 

Noen andre er så heldige at "han staten" spanderte en slik en, så Bardufoss og Bodø har også TV1260. (Drives av Luftforsvaret)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...