Steinar Grindstein Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg har i over et døgn hatt streamen som det er linka til her på forumet stående på. Å for en som selv har drevet med snøbrøyting er det mye interesangt å høre når karene på brøytefrekvensen kommer inn. Men nå for et par minutter siden snakka de om et eller anna redskap som de kaller for helikopter for å rydde snøen ifra rullebanene. Hva i pokker er dette for redskap? PS! Hvor skal man ringe for å høre på jobb på osl som brøytesjofør? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Kanskje det rett og slett var et helikopter som fløy over rullebanen. Funker hver gang:) vet ikke hvordan det er på gardis, men på de fleste resten av flyplassene er brøytemannskapet også brannmannskapet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 På grm er det innleid mannskap/firma som har brøytingen, på de fleste andre er det kombinert plasstjeneste og brann og reddning Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 På grm er det innleid mannskap/firma som har brøytingen, på de fleste andre er det kombinert plasstjeneste og brann og reddning OSL heter det nok.. GRM er en VOR... Forøvrig så er det Mesta som brøyter Torp... Havariberedskapen hadde vært ganske tynn dersom lufthavnbetjentene skulle hatt brøytingen i tillegg til alt annet... Vaktleder koordinerer brøytingen og står for målinger, mens Mesta står for selve brøytingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 ja men på de resten av Norges lufthavner er det brannvakta som tar seg av vintervedlikeholdet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 24. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2007 Stemmer det Cato. Men jeg lura på kor lang reaksjonstid de ville ha hatt på gardermoen om de folkene også skulle ha tatt brøyting å strøing? Tvila for at de hade klart kravet på 90 sekunda. Ser ikke for meg at en i hjullaster som driv å fresa i rusegropa for eksempel hadde klart å komme seg til brannstasjonen, fått på seg værneutstyr, hopp i biln å vert ved det buklanda flye som ligger midt på vestre bane på 90 sekunda. Dette er et scenario ifra Gardermoen. På Evenes har æ en misstanke om at brøyteutstyret står opplinet ikke lang fra brannvakta når det kommer et fly. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Haabeth Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Her på Sola er brøytebilene i garasjer rett ved brannstasjonen i samme bygg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cato Støle Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Gardis har brann kategori 9. Evenes har publisert 6, selv om den i praksis er 7. Når de får en ny brannbil til, vil også evenes bli kategori 9. Saken er den at når det brøytes, er kategorien 0. Av og til 4. Om den er null kan ingen fly starte opp, eller de-ices. Årsaken til at evenes blir kat. 9, er at det er langt til nærmeste lokale brannstasjon, sykehus etc. Derfor må de være i stand til å ta seg av det meste selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Arne Nygård Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Men nå for et par minutter siden snakka de om et eller anna redskap som de kaller for helikopter for å rydde snøen ifra rullebanene. Hva i pokker er dette for redskap? Dette høyrest ut som ein snøfres med eit stort hjul i fronten som kastar snøfonnene langt vekk frå banene. Liknande maskiner fins vel også på jernbanen? Eller tar eg heilt feil no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Alsmark Skrevet 25. februar 2007 Del Skrevet 25. februar 2007 Det stemmer nok det. Beilhack heter den som brukes på jernbanen. I praksis er det egentlig et "lok" med snøfresen montert foran isteden for bak som på f.eks de fleste traktorer. Nok OT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Gardermoen bruker bl.a TV1260 fra Øveraasen på Gjøvik. Den var verdens største snøfres (utenom jernbane) for 4 år siden, aner ikke om det finns større nå. [image]http://www.overaasen.no/upload/airport-snowblowers-tv1260-2D0006.jpg[/image] [image]http://www.overaasen.no/upload/airport-snowblowers-tv1260-2D0007.jpg[/image] Den er betraktelig større en de Avinor bruker på alle de andre lufthavnene. Massiv kapasitet, 10.000tonn i timen, eller ca 21.000m2 med tørr snø. Den største fordelen med det, er at fresen kan holde mye større hastighet i freseranken sweeperene legger opp. (40-50km/t) (Det ryktes også at den klarer å "spise" PAPI installasjoner uten at operatøren merker noe.....helt sant!) Noen andre er så heldige at "han staten" spanderte en slik en, så Bardufoss og Bodø har også TV1260. (Drives av Luftforsvaret) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Petter Elven Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Temmelig rå den der Noe Sørlandet skulle hatt nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 OSL heter det nok.. GRM er en VOR... Pirke pirke! Hvor mange er det som bruker osl når de prater om flyplassen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 OSL heter det nok.. GRM er en VOR... Pirke pirke! Hvor mange er det som bruker osl når de prater om flyplassen? maaaaaaaaaaaaaaaaaaange Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 OSL heter det nok.. GRM er en VOR... Pirke pirke! Hvor mange er det som bruker osl når de prater om flyplassen? Langt flere enn de som bruker GRM iallefall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Ja OSL er helt klart den mest brukte betegnelsen (basert på egne erfaringer), noen "tviholder" riktignok på GEN enda - men dette er selvsagt ikke korrekt betegnelse. Er lenge siden "gamle" Gardermoen hadde denne IATA-koden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Nærmer seg vel snart 10 år skulle man tro. .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Har vel kanskje noe med det (i hvert fall for noen), som fortsatt ikke har "akseptert" at hovedflyplassen ble lagt til Gardermoen, og kanskje noen "evig romantikere" som synes det var grusomt at FBU ble nedlagt - he he. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 26. februar 2007 Del Skrevet 26. februar 2007 Hehe.. Er ikke så mange av dem her inne, men jeg vet om et annet forum hvor det kryr av dem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.