Gå til innhold

Det var dette med VFR og SVFR då...


TOS

Anbefalte innlegg

Man vet jo at man kan gå fra å fly VFR til IFR om været tilsier det og flyet har IFR instrumenter, men kan gå fra VFR til IFR og tilbake igjen om flyet har IFR og piloten kompetanse på dette. Men kan man gå fra SVFR til IFR eller fra SVFR til VFR? Og finnes det andre ting en dette igjen som et alternativ ?

 

Så lenge man har IR-rating (i real life altså) kan man alltid file en IFR, og man kan alltid kansellere en IFR og gå over til VFR. SVFR gir deg mulighet til å ta av og komme deg av gårde på en tur selv om det egentlig ikke er VFR-vær. Da tar du av og f.eks. klatrer over skyene mens du holder skyseparering. Et alternativ er å file VFR-on-top. Dette er, tross navnet, en IFR manøver. Man klatrer gjennom skyene på instrumentregler til man kommer over skyene eller mellom 2 skylag, legger seg på en VFR cruise-level. Når du har kommet opp gjelder både VFR og IFR-regler, og du trenger VMC. Dersom du må gå IMC igjen må du få klarering fra ATC til dette først. En annen mulighet er kompositt flygeplan. Da filer man f.eks. første delen som VFR og andre delen IFR.

 

Jeg vet ikke om alle disse mulighetene fins i det norske/europeiske lovverket, men det er i vertfall det vi har her i USA.

 

Cato: Siden ATC i Norge ikke gir vektorer eller headinger, er det da fordi de ikke har lov? Her i USA får man jo rett som det er headinger/vektorer som VFR-pilot. Men man har ikke plikt til å følge dem, det er kun forslag. Men dersom man avslår å følge ATC sine instruksjoner og det skjer noe så kan man nok få litt problemer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når får vi en skikkelig VFR-manual med fraseologi-eksempler på norsk?

Ble ikke dette påstartet under forrige AOR da? Syntes jeg leste at det var påbegynt et sted...?

 

Og derav min egen glasshus-bemerkning.

En mye bedre idé enn det jeg holdt på med (å skulle oversette den svenske VFR-manualen til norsk) så kunne noen som har greie på det (les: ikke meg) ta ideen fra den svensk/danske og ta med det beste og bygge en ny. Savner fortsatt fraseologi-eksempler. Alt dette VFR/SVFR/IFR-greiene høres fint ut i og for seg, men det er vanskelig som pilot/ATC/Mentor å skulle lete seg frem til denne informasjonen på et debattforum hver gang man trenger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står bl.a følgende i RFL 1 kapittel 8 punkt 10.1.5: "SVFR skal ikke radarledes, såfremt ikke spesielle omstendigheter slik som nødsituasjoner tilsier dette." Punkt 10.1.6:" når radar benyttes for å yte navigasjonshjelp til VFR, må spesiell forsiktighet utvises slik at luftfartøyet ikke uforvarende havner i IFR forhold" yte nav tjeneste betyr ikke radarlede bare så det er klart. Med andre ord. Om det ikke er nødsituasjoner, eller piloten ber om dette, ikke vektorer en vfr. Beklager at det ikke er avsnitt her, men jeg skriver på telefonen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...