Gå til innhold

Noen flygere på Værnes som vil fly litt ?


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Den tiden jeg bodde i Oslo var det mang en gang at jeg med hjerteskjærende vill sjalusi måtte skrive at "jaja, si fra en annen gang - kanskje jeg kan være med senere?" når trønderne skulle ut å fly.

 

Nå er ståa slik at jeg har flytta hjem til Rennebu enn så lenge. Veien til Værnes er vel rundt 2 timer herfra med bil. Men Oppdal ligger ca en halvtime fra.

 

 

Ingen av dere flygerentusiaster som har lyst til å legge ei rute innom Oppdal? Evt. kan jeg jo komme til Værnes også. Men hadde vært utrolig gøy å få være med på en tur.

 

En annen ting - hvordan er det med mulighet for å få festet kamera på utsiden av fly? Har jo et HD-kamera tilgjengelig, ville vært skamtøft å hatt herlige bilder fra Norsk natur i forsvarlige høyder! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så lurt og feste cam på utsiden av fly, uten at man har en aerodynamisk cowling. Tipper det fører alt for mye drag med seg. Ikke mye som skal til for at man merker ugjevn drag på en 172 tenker jeg.

Husker ikke hvor det var, men så et sted et forsøk på og feste cam på det ene vingestaget på en cessna. Det gikk dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kameraet det er snakk om er Canon XL H1. Så en dokumentar om en som fløy i Afrika et sted med en Cessna 182 med et SD-kamera, men huset og optikken er ca like "stor" og har lik vekt - det var et Canon XL2. Han hadde festa det på ene staget som du nevner, eller enda tettere til flykroppen. Men det var jo så klart ingenting om hvordan det var gjort - det var en dokumentar om no klima, dyr osv. som en forsker med PPL-lappen drev med for gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da stukket ut hånda ut av seilfly flere ganger og det med kamera i hånda... kan ikke si jeg merket det så godt på flyet. Bare ikke fest kameraet oppe på oversiden av vingen da "" Og ikke der det kan treffe flyet om det løsner... ATC'en blir sikkert ikke annet enn pissed om de må feie deler av kameraet av banen heller ""

 

Tips; Åpne vinduet i Cessna og film ut derfra i stedet... mye mer... rema1000-det enkle som ofte er det beste. Cessna 172 har "faktisk" ikke trykkabin så det er mulig ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om at å montere ett kamera på utsiden av flyet er ulovlig uten at dette er gjort av folk som kan tingene, OG at monteringen er godkjent av luftfarts tilsynet.

 

Ja om vi skal nevne regler så kan vi jo nevne det generelle fotoforbudet fra luften om man ikke flyr rutefly som følger airways... "Ja mine damer og herrer, det er fra cockpit igjen. ... bla bla... og for de som måtte sitte med eventuelle kameraer så kan vi informere om at vi følger vanlige airways i dag så bare ta så mye bilder ut av flyet dere orker. Ha en riktig god tur videre!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er så mye enklere med mikrofly.... ""

 

Det vil jeg tro, for der går du vel over vekta om du monterer kamera, så det stopper seg vel selv ""

 

(sorry, klarte bare ikke "" )

 

Nei, når man ikke vet bedre så er det ikke lett... ""

LN-YJF tar 58% av nyttelasten til en C172, med bare 50% av setene...

 

...og kan selvsagt ha voksne folk i alle setene, bensin nok til t/r Flesland, OG ha med bagasje... ...og ennå klatre ut fra Jarlsberg med 1.100 fpm etter å ha bruk 150 meter rullebane på en varm sommerdag...

 

...men for all del...

Bare fortsett å snakk om ting du ikke vet noe om du...""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja om vi skal nevne regler så kan vi jo nevne det generelle fotoforbudet fra luften om man ikke flyr rutefly som følger airways...

Hvor kan man eventuelt søke om å få gjort videoopptak? Det skal ikke brukes til annet enn snadder og digging for min del, og veldig sannsnynligvis om jeg blir fornøyd med opptakene - til flightsim.no's store glede også.

 

På den annen side er det også øvelse for min del, da jeg tenker å kunne bruke fly/helikopterfoto som en del av eventuelle fremtidige opptak. Øvelse gjør mester - og et sted må man jo starte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du virkelig har tenkt til å ri på reglene så... hmm... tidliger var det vel sikkerhetsstaben (FO/S) men det heter jo noe helt annet nå...

 

Forsvarets sikkerhetsstab (FO/S) ble i 2002 delt i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) og Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA). Sistnevnte er på vegne av Forsvarssjefen ansvarlig for å ivareta sikkerheten i Forsvaret.
Kilde

 

NSM eller FSA kanskje? -eller så sier du ikke no ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett svar er faktisk at du kan ta bilder så mye du orker og gidder, det er helt i henhold til endret forskrift om luftfotografering...

 

Det er generelt forbud men ikke for privatpersoner til private formål så lenge ikke fotograferingen påvirker flygingen eller at flygingen er kun for fotograferingens skyld...

 

Se her, Forskrift om fotoflyging m.m. (BSL D 5-6). §2C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...