Geir Teigo Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det er for tiden en meget lyssterk komet på himmelen som man kan se ved solopp- og nedgang. Hadde lest om dette på nettet i dag, og var så heldig å få et glimt av den i kveld. Hentet videokameraet og rigget meg opp med kikkert forran videokamera som ekstra linse. Var egentlig bare ment som en test, men det funket ganske greit. Her er en artikkel om kometen: astronomi.no Her er en liten filmsnutt av det jeg tok: kometfilmAS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Oi.. Er det mulig at denne er synlig i morgen også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Solheim Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Astronomene skriver den er synlig i 3-4dager. Tidlig kvelden mot vest, og tidlig morgen mot øst. Jeg bor uheldigvis nedi en dal nå, så tror ikke jeg har sjangs til å se den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Iversen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Veldig tøft.. Du burde kanskje ha kjørt filmen igjennom et steadycam filter :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Kristiansen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Flott syn. Her er det bare å stille øynene i hdg 270 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Lingås Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Når i morgen tidlig vil den vises? hadde vært kult å få øye på denne fra Trondheim! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 8. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2007 Rett etter solen har gått ned, kan man få øye på den. Det måtte skumre litt før den plutselig kom frem. Den gikk fort ned bak horisonten, så det var ikke mer enn 10-15 minutter den var synlig. PS: 3. mars er det måneformørkelse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Solheim Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Det som virkelig var imponerende med vidoen var at du ser kometen så godt, også all lysforurensingen etterpå. Det viser virkelig hvor sterk den er. Tror jeg må komme meg opp på fjellet med stjernekikkerten min i morra å se om får ett glimt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 Var et kort innslag om den på nyhetene tidligere i dag, skal visstnok bli mer synlig i løpet av de neste dagene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Hvor mange mm. var denne linsa du brukte Geir? Kommer selv ikke over 640mm. med det utstyret jeg har nå. Tenkte jeg skulle prøve å ta noen bilder av denne idag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 lykke til. Jeg brukte kikkerten min. Det er en Zeiss 10X40. Vet ikke om det kan sammenlignes med en telelinse. Den var fin i kveld og, mye høyere på himmelen. Ser den nå...mellom skyene. Stor og fin! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 En ting er sikkert. Jeg skal vaske glasset på det objektivet iallfall. Har stått i regnevær her om dagen og tatt bilder, så den fortjener vel en vask nå. (Kom iallfall godt frem på bilde) Bilde er tatt i stiv kuling med 10 sek. lukketid og blender 30. (Og bildecroppet en del) [image]http://home.online.no/~toapaul/Torpkart/komet2.jpg[/image] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Teigo Skrevet 9. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2007 Flott bilde Tom Arne!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T. Paulsen Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Skal prøve litt mere i morgen hvis været er bra. Ble litt hasteopplegg idag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.