Gå til innhold

Noen som kan gi meg en forklaring?????


Jarle Kristiansen

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å forstå dette med feilvisning av høydemåleren. Jeg har lest i teoriboka " metrologi" uten å bli noe særlig klokere.

Er det noen som kan gi meg noe å forholde meg til eller prøve å forklare dette med feilvisning i forhold til sann og indikert høyde?????

Setter stor pris på flest mulige forklaringer og evnt. et eksempel!

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker men..... [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Høydemåleren i et fly gir høyde i forhold til lufttrykket ( les høytykk/lavtykk på bakken)Når man flyr etter det jeg forstår er luftrykket (barometeret) i et fly satt til ett fast trykk når man flyr over Transisonlevel i et område, for ENBR tror jeg det er 7000 fot. Over denne høyden blir trykket fastsatt til 2992?? millibar eller 1013 hektoPascal, men det er ikke sikkert tykket ute er dette, derfor kan man få en feil.Men det er felles for alle fly i dette området og vil derfor ikke virke inn på deres innbyrdes høyder

Under T.level settes trykket til det som er det aktuelle trykket på flyplassen du lander f.eks 2950, som indikerer et lavere trykk en over T.level, men her er det også ikke helt riktig før du kommer ned til rullebanen, dette er fordi trykket varierer fra bakkenivå til 7000 fot.

Det finnes så vidt jeg vet to andre måter å måle hude på, og det er som følger :

Radar: dette gir bare høyde over bakke og ikke over vannflaten MSI.

GPS: Dette er en meget nyaktig form for måling.

NB: dette er bare slik jeg har forstått det, det kan hende at jeg tar meget feil

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image] [image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

[ 19-04-2001: Endret av: Mark - Rune Bannister ]

[ 19-04-2001: Endret av: Mark - Rune Bannister ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for at jeg skal prøve og forklare, er det bedre at du tar en titt på http://www.vaccn.org/" TARGET=_blank>VACC sine hjemmesider, forøvrig et godt startsted både for oss som stadig lurer på noe, og for grunnleggende info om flyving (rl og simulator). Her er bl.a. transition level og altitude godt forklart under Aviation Info.

[ 19-04-2001: Endret av: Ole-Jørgen Søberg ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

dette er fordi trykket varierer fra bakkenivå til 7000 fot

Hei

Mulig jeg er totalt på jordet her - har ikke ppl selv, så; Men er ikke høydemåleren basert på nettopp dette, at trykket varierer med høyden. Er ikke det cluet? Men temperaturen (som synker med høyden i slike høyder) har vel også mulighet på å variere trykket, og derfor vil høydemåleren vise feil, selv på lokalt trykk når man kommer opp i høyden.

Ok, her kommer min 'forklaring' - sånn jeg oppfatter det, og det er langt fra noe fasitsvar.

Høydemåleren i flyet er egentlig et følsomt barometer (trykkmåler). Når trykket er stillt riktig inn vil den vise rett høyde over havet. Det er to måter å stille inn trykket på for høydemåleren. Du tar med atis sitt trykk og går ut i flyet. Du VET at flyplassen ligger på f.eks 1200 fot. Så du justerer høydemåler til den viser 1200 fot. Du sjekker da mot atis at rett trykk faktisk er stillt in. Eller motsatt; still inn etter atis, og verifiser at høydemåleren faktisk viser det som karta sier. Hvis dette ikke stemmer er det noe galt med instrumentet og må fikses.

Som sagt, mulig jeg er helt på jordet...

Ok, du har stillt inn trykk og alt stemmer. Du tar av. Etter hvert som du kommer opp i høyden synker temperaturen. Selv om trykket er det samme vil du få en misvisning pga at kald luft 'veier mer' en varm luft, ettersom luftmolekylene ligger tettere. Varme gir ekspansjon. Denne misvisningen er imidlertid svært liten, ca 2% feil pr 1000 fot. På noen småfly kan du kalibrere for dette, og du får kalibrert høyde. Da er den en liten ekstra skive på høydemålere. Finnes på noen (alle?) Cessna C172.

Feilvisning som følge av feil justert høydemåler: Hvis du har stillt inn 1013.2 (normaltrykk) og det faktiske trykket er 1023 (høytrykk, fint vær), vil høydemåleren vise feil (duh...). Høydemåleren viser 3500 fot under flyging. Flyr du da høyere eller lavere enn dette i virkeligheten? Tank deg en trykk koker (ikke tenk temperatur). Du legger inn en 'høydemåler'. Så begynner trykket å øke, og høydemåleren begynner å vise lavere høyde (trykk avtar med høyden, og motsatt; trykk øker ved lavere høyde). Tilbake til det reelle eksempelet. Høydemåler viser 3500, trykket er høyt, måleren er justert til normaltrykk. Flyr du høyere eller lavere enn 3500 fot? Jepp, jeg tenker ikke gi deg svaret [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Når det gjelder transition levels og transision altitude. Transition altitude er den høyden du går over til standard trykk, når du flyr hot større høyder. Transition altitude står skrevet på karta for flyplassen (TA 7000 eks). Det vil si, du tar av fra bakken med 1026 instillt på høydemåleren. På vei opp til cruising høyde på f.eks FL120 (12000 fot), så stiller du inn trykket til 1013,2 når du passerer 7000 fot. Dvs at alle flyene i denne høyden flyr i feil høyde, men alle flyr med samme feilvisning. Transision level får du på atis, f.eks, transition level 8500. Dvs, når du passerer 8500 på vei ned fra 12000 fot, så stiller du inn lokaltrykket. Dermed er høyden mellom transition level og transition altitude ett slags ingenmannsland.

Når det gjelder radarcheck av høyde, så er det sånn at primær radar kan gi deg sann høyde, mens sekundær radar gir deg den høyden som transponderen rapporterer, hvis den er utstyrt for dette. Er rimelig usikker på dette. Når det gjelder GPS, så øker nøyaktigheten jo flere satelitter du tar inn. Tre satelitter er dårlig, 6 er bra, 12 er GOOOD [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Hvor står denne unøyaktigheten er aner jeg ikke.

Som sagt, jeg har ikke ppl selv - ikke ennå i hvertfall, så jeg burde kanskje unnlatt å uttale meg. Derfor kan ALT være totalt på viddene. Hmm, det finnes jo folk her på forumet som er kvalifisert til å svare... Lundarvollen???

Gåttabanen så mye det ble her da... Må jobbe litt... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Nå vet jeg ikke helt hva du ikke skjønner (spmet er ikke utdypet så veldig [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image])

Indikert høyde er den høyden høydemåleren din viser (enkelt og greit [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]).

Men siden vi vet at høydemåleren måler høyden ved og måle lufttrykket sier det seg vel selv at den sjelden vil si oss noe om hvor høyt over havet vi egentlig er. For å få sann høyde må vi derfor først korrigere for statisk posisjons og instrumentfeil (husker jeg riktig benevnelse nå tro ?) noe som gir oss kalibrert høyde. Videre korrigerer vi kalibrert høyde for trykkhøyde og til slutt korrigerer vi for virkelig lufttemperatur og da sitter vi igjen med sann høyde (dvs vår virkelige høyde over havet).

Boken "Navigasjon" forklarer dette bedre enn meterologi boka.

PS: GPS er et meget nøyaktig instrument ja, men desverre ikke i høyden. Her kan den faktisk vise oss opptil 1000 fot feil (minst) om den er i "rett humør" [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Dette er delvis pga av at GPS'n ikke kan regne seg frem til vertikal posisjon så lett som den kan regne seg frem til horisontalposisjon, og pga avvik på de forskjellige datum (er ikke det omtrent riktig sagt Magne M. ?)

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Karl, så ikke din posting før jeg hadde postet og vil gi et par kommentarer til den (litt og bryne deg på [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]).

Det du skriver er stort sett korrekt, cluet med høydemåleren ER, selvfølgelig, variasjon i lufttrykket, og i standard atmosfæren er det definert hvor mye lufttrykket avtar med høyden, men vil alltid lufftrykket avta etter denne "standaren", kan ikke egentlig denne avtagingen være større eller mindre [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] ? Det jeg vil frem til er at luften er som snøen, den kan ligge hardt pakket i bånn, og være løsere oppover. Men det kan også være motsatt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

For å gjøre ting veldig vanskelig for oss er det også bestemt at temperaturen vil virke inn på det som står på høydemåleren vår, forvirret ? jeg også [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

La meg gi dere en liten praktisk oppgave:

På skoleutsjekken (dvs sertifikatprøve for skolesjefen) stod jeg på holding line på Notodden i påvente av at rullebanen skulle bli ledig slik at jeg fikk ta av. Plutselig (mens jeg står der) spretter høydemåleren opp i godt over 200 fot og går gradvis ned igjen mot ca 60 (som er høyden på notodden), VSI viste også at flyet klatret. Hva skjedde ? Var det skolesjefen som tuklet med instrumentene, var det instrumentfeil, var det et uhyre i heddalsvannet som hadde kommet opp og løftet flyet [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] eller var det sidevind ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

På skoleutsjekken (dvs sertifikatprøve for skolesjefen) stod jeg på holding line på Notodden i påvente av at rullebanen skulle bli ledig slik at jeg fikk ta av. Plutselig (mens jeg står der) spretter høydemåleren opp i godt over 200 fot og går gradvis ned igjen mot ca 60 (som er høyden på notodden), VSI viste også at flyet klatret. Hva skjedde ? Var det skolesjefen som tuklet med instrumentene, var det instrumentfeil, var det et uhyre i heddalsvannet som hadde kommet opp og løftet flyet [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] eller var det sidevind ?

Hei!

Kanskje du sto såååå nær rullebanen at instrumentene dine registrerte trykkforandringer som det nevnte flyet som muligens passerter rett foran deg lagde??? [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: hehe, selv om du drømmer om at jeg skulle gjøre noe "ulovlig" så stod jeg BAK holding line [image]images/icons/tongue.gif" border="0[/image]

Kenneth: er nok noe sånt som skjedde, var ihvertfall sidevinden som nok var årsaken. Det må på en eller annen måte ha blåst slik at det ble skapt et undertrykk i / rundt det statiske inntaket.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for god respons..

Terje ang utdypning av spørsmålet.

På eksamen dukket det opp noen vrine spørsmål som jeg strøyk på. Husker ikke spørsmåla, men dem gikk i retning av at feks:

Dersom flyet står parkert på plassen og høyde måleren er innstilt på 1000 fot og neste morgen har synket til 700 fot, da har (kryss av for riktig svar...) luftrykket steget / avtatt med x ntall fot ..

Eller dersom høydemåleren står på

Eller du går inn i landingsrunden på 2000 fot og glemmer å stille qnh til samme qnh som de andre i landings runden. Høydemåleren den står på 1018 hpc mens gjeldende er 1008 hpc.

Også dukker vrien skapen opp. Hvor høyt / lavt er de andre flya i landingsrunden i forhold til deg?

 

Hvordan blir dette dersom en tar utgangspunkt i 1000 hpc og marshøyde er 2000 fot.

Blir dette lavere: (990 hpc) så har lufttrykket synket og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Blir dette høyere: (1010 hpc) så har luftrykket steget og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Hva viser indikert høyde og hva er sann høyde??????

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Er det slik at 10 hpc = 300 fot?? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for god respons..

Mulig jeg gjør dette mere innvikla enn det er men, men. det var kun metrologi jge strøyk i og nettopp dette med høydemåler osv. gikk rett på skogen.

 

Terje ang utdypning av spørsmålet.

På eksamen dukket det opp noen vrine spørsmål som jeg strøyk på. Husker ikke spørsmåla, men dem gikk i retning av at feks:

Dersom flyet står parkert på plassen og høyde måleren er innstilt på 1000 fot og neste morgen har synket til 700 fot, da har (kryss av for riktig svar...) luftrykket steget / avtatt med x ntall fot ..

Eller dersom høydemåleren står på

Eller du går inn i landingsrunden på 2000 fot og glemmer å stille qnh til samme qnh som de andre i landings runden. Høydemåleren den står på 1018 hpc mens gjeldende er 1008 hpc.

Også dukker vrien skapen opp. Hvor høyt / lavt er de andre flya i landingsrunden i forhold til deg?

 

Hvordan blir dette dersom en tar utgangspunkt i 1000 hpc og marshøyde er 2000 fot.

Blir dette lavere: (990 hpc) så har lufttrykket synket og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Blir dette høyere: (1010 hpc) så har luftrykket steget og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Hva viser indikert høyde og hva er sann høyde??????

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Er det slik at 10 hpc = 300 fot?? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Takk for god respons..

Mulig jeg gjør dette mere innvikla enn det er men, men. det var kun metrologi jge strøyk i og nettopp dette med høydemåler osv. gikk rett på skogen.

 

Terje ang utdypning av spørsmålet.

På eksamen dukket det opp noen vrine spørsmål som jeg strøyk på. Husker ikke spørsmåla, men dem gikk i retning av at feks:

Dersom flyet står parkert på plassen og høyde måleren er innstilt på 1000 fot og neste morgen har synket til 700 fot, da har (kryss av for riktig svar...) luftrykket steget / avtatt med x ntall fot ..

Eller dersom høydemåleren står på

Eller du går inn i landingsrunden på 2000 fot og glemmer å stille qnh til samme qnh som de andre i landings runden. Høydemåleren den står på 1018 hpc mens gjeldende er 1008 hpc.

Også dukker vrien skapen opp. Hvor høyt / lavt er de andre flya i landingsrunden i forhold til deg?

 

Hvordan blir dette dersom en tar utgangspunkt i 1000 hpc og marshøyde er 2000 fot.

Blir dette lavere: (990 hpc) så har lufttrykket synket og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Blir dette høyere: (1010 hpc) så har luftrykket steget og indikert høyde viser X antall fot mens sann høyde er X antall fot.

Hva viser indikert høyde og hva er sann høyde??????

[image]images/icons/confused.gif" border="0[/image]

Er det slik at 10 hpc = 300 fot?? [image]images/icons/rolleyes.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei:

Hadde mistanke om hurtig trykkfall forandring pga vind, men hadde jeg sittet der hadde jeg lurt om om han på siden var like nærvøs og satt å fjærta sånn at det slo ut på høyde måleren [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Men jeg hadde nok ikke våget å spurt [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Karl: hehe, kanskje han var litt nervøs, hva vet jeg [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Det blåste ihvertfall friskt den dagen og vi hadde noen skikkelige humper oppe i lufta også, og når vi kom tilbake til Geiteryggen varierte vinden veldig (både i styrke og retning), jeg satt med full venstre pedal på finalen, enda var nesa til høyre for senterlinjen :-/

Jarle: Du er ikke alene, jeg strøyk også på met. Og ikke bare en gang, men hele 2 ganger (begge gangene akuratt en feil for mye). Men når jeg for tredje gang fikk samme prøven som de 2 forestående gangene gikk det bra med god margin [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image] Tips er og finne noen linjer om det emnet som spmet du hadde problemer med handler om, skriv dette ned på et ark som du tar med og leser på før du går inn til eksamen.

Husker at det var et sånt spm om at flyet ble parkert på en flyplass hvor høydemåleren viste 1000 fot når flyet ble parkert og trykket var 1013 (vet ikke om det var akuratt det tallet da, men vi tar det som eksempel). Neste morgen hadde trykket steget til 1023 (husker ikke om det tallet heller stemmer, og ikke om trykket steg heller, men vi sier det). Hva viser nå høydemåleren ?

Jo, 1023-1013 = 10 hPa

10hPa x 30 fot = 300 fot. Altså viser høydemåleren 300 fot avvik ca.

Og siden trykket har steget så viser den mindre, altså den viser ca 700 fot.

Var dette forståelig ? (jeg er ikke så god til å forklare desverre).

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen PS: har vi ikke et forum som heter sertifikater og teorikurs fortsatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå begynner det å demre FOR POKKER

Terje: Karl: hehe, kanskje han var litt nervøs, hva vet jeg Det blåste ihvertfall friskt den dagen og vi hadde noen skikkelige humper oppe i lufta også, og når vi kom tilbake til Geiteryggen varierte vinden veldig (både i styrke og retning), jeg satt med full venstre pedal på finalen, enda var nesa til høyre for senterlinjen :-/

 

Når du sa dette tenkte jeg bare på en artig opplevelse jeg hadde. Husker jeg fløy treningsrunder på rygge. Det var helmaks. Der var det relativt sterk sidevind med litt kast i ny og ny. På finalen satt jeg med "klampen i bånn" på sideroret og en del stikke inn mot vinden. Det var kjempe morro. En måtte liksom sitte å jobbe som bare det for å holde seg på senterlinjen. Flyet sjente litt og vi hoppa litt som "kållarkål". Hele opplevelsen var helt topp. Samtidig var det et par andre der også som fløy noen treningsrunder.

Ellers synest jeg også kort finale er også spesielt morro.

All flyging er jo helt topp!

Takk for gode innlegg.

Er det noen som vet om en spørremaskin (spørsmål og svar) som er på Norsk her på nettet?

Har prøvd den på sola og den er helt topp, men den begynner jeg å kunne utenat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...